Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Behaviorisme og kognitiv psykologi

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Behaviorisme og kognitiv psykologi"— Utskrift av presentasjonen:

1 Behaviorisme og kognitiv psykologi
Frode Svartdal UiTø Okt. 2005 FRODE SVARTDAL

2 John Watson, 1913: Behaviorism
Behaviorisme John Watson, 1913: Behaviorism Psykologiens tema = atferd Atferd = observerbar atferd ”Mekanistisk” S—R-psykologi Enorm betydning for psykologien FRODE SVARTDAL

3 Watsons etterfølgere: Hull, Tolman, Guthrie, Skinner…
Behaviorisme II Watsons etterfølgere: Hull, Tolman, Guthrie, Skinner… Flere ”behaviorismer”: Metodologisk (Tolman, Hull) Radikal (Skinner FRODE SVARTDAL

4 Metodologisk behaviorisme:
Behaviorisme II Metodologisk behaviorisme: Gitt forankring i gode observasjoner kan vi konstruere hjelpebegreper om hvordan relasjonen mellom S og R skal forstås Tolman: Kognitivt kart Slike forhold er ikke noe som personen kan observere; det er noe forskeren postulerer FRODE SVARTDAL

5 Behaviorisme og kognitiv psykologi
Den ”kognitive revolusjon” – 1960-årene Opprør mot behaviorismen Vekt på kognisjon i psykologisk fungering Persepsjon Hukommelse Språk Tenkning Kognisjon i forhold til handling Kognisjon i forhold til emosjoner/følelser Kognisjon i forhold til avvik og lidelse Kognisjon i terapi (Meichenbaum, Beck) FRODE SVARTDAL

6 Kognitiv psykologi Kognisjon viktig i moderne psykologi:
Kognitiv psykologi (persepsjon, hukommelse og glemsel, tenkning, språk, slutninger,…) Sosial kognisjon: Persepsjon, tenkning, slutninger … i sosial interaksjon Kognitiv nevrovitenskap: Kognitive prosesser relatert til biologisk grunnlag Kognitiv terapi: Terapeutiske tiltak rettes mot kognisjon FRODE SVARTDAL

7 Behaviorisme vs. kognitiv psykologi
Reell motsetning? Nei, ikke entydig! Metodologisk behaviorisme forløper for kognitiv psykologi Tolman (kognitive kart), Hull, Mowrer  kognitiv psykologi Radikal behaviorisme svært opptatt av ”kognitive” forhold (bevissthet, språk, tenkning) Verbal behavior (Skinner, 1957); språk og regelstyring Stimulusekvivalens Empirisk/teoretisk overlapp Bem (1965) selvpersepsjonsteori = Skinner (1945) FRODE SVARTDAL

8 Behaviorisme vs. kognitiv psykologi
Nei, ikke entydig! (forts.) Radikal behaviorisme er ofte veeeeldig kognitiv Eksempel: Hayes & Hayes, 1992 Forskjellen mellom dyr vs. mennesker = språk Verbal (relational) control Verbal processes Stimulusekvivalens (derived stimulus relations) FRODE SVARTDAL

9 Behaviorisme vs. kognitiv psykologi
Hayes: Hva er forskjellen mellom ”min” posisjon (”contextual behavior analysis”) og kognitiv psykologi? Forskjell 1: “Cognitive psychology … seems mechanistic” “…the present analysis is self-consciously contextualistic” Forskjell 2: “Cognitive psychologists are interested in developing models that correspond to the real world and are assessed by predicative verification” “… contextual behavior analysts focus on theories that help accomplish their pragmatic goals of prediction and control” Forskjell 3: “… cognitive theories embrace mediational accounts on the grounds that they model mental machinery well” “…behavior analysts reject them on the grounds that they are unhelpful to their goals” FRODE SVARTDAL

10 Behaviorisme vs. kognitiv psykologi
Vurdering: Hayes: Mekanistisk vs. kontekstualistisk: ___ Verifikasjon av modeller vs. prediksjon og kontroll: ___ “Mediational accounts”: ___ Radikal behaviorisme utgjør et svært lite fagfelt, har mye å tape ved å distansere seg fra resten av psykologien Teoretisk, historisk og ideologisk uenighet, men liten reell motsetning Forskning og teoriutvikling skjer bare i liten grad innenfor atferdspsykologien, eksplosjon innenfor ”vanlig” psykologi Forskning innenfor atferdsanalyse sterkt begrenset i metodevalg og begrepstilfang, ”vanlig” psykologi har et mye bredere tilfang FRODE SVARTDAL

11 Sosial læringsteori Forløpere Dollard & Miller (1941)
Watson & Rayner (1920); Jones (1924): Fryktbetinging og avbetinging av fryktresponsen Mowrer & Mowrer (1938): Behandling av enurese Dollard & Miller (1941) Læringsprinsipper brukt for å ”oversette” psykoanalytiske begreper Wolpe (1958): Psychotherapy by resiprocal inhibition Avbetinging av fryktrespons Eysenck (1952) Betingingsteknikker brukt på psykologiske problemer FRODE SVARTDAL

12 Sosial læringsteori Rotter (1954) Sears (1951)
Intern vs. ekstern locus of control Sears (1951) Sosialisering Bandura & Walters (1963) Læringsprinsipper Observasjonslæring og imitasjon Bandura (1977): Betydningen av ”self-beliefs” Mischel (1968) Personlighet FRODE SVARTDAL

13 Sosial læringsteori Integrasjon av klassiske læringsprinsipper
kognisjon sosialpsykologi klinisk/anvendt fokus FRODE SVARTDAL

14 Sosial læringsteori: Bandura
Resiprok determinisme Miljø, personfaktorer og atferd i kontinuerlig vekselvirkning Kognisjon viktig Folk oppfatter, tenker og husker gjennom symboler (bilder, ord) Stedfortredende læring Informasjon fra observert erfaring viktig Foregripe Forventninger styrer hva man gjør Selv-regulering Tenkt interaksjon med omgivelsene viktig i atferdskontroll Selv-refleksjon Meta-forståelse av en selv Se Social Cognitive Theory FRODE SVARTDAL

15 Sosial læringsteori: Bandura
Self-efficacy – ”mestringstro” Selvoppfatning om egen handlingsevne – ”mestringsoppfatning” Motivasjon, følelse og handling er i stor grad basert på hva folk tror om mestringsevne, i mindre grad på hva som faktisk er tilfellet Mestringstro bestemmer valg, anstrengelse, persistens, emosjoner, … Se Overview of Self-Efficacy FRODE SVARTDAL


Laste ned ppt "Behaviorisme og kognitiv psykologi"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google