Studentaktive undervisningsformer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Advertisements

Oversikt over rammeplanene Ulikheter
"God bagasje på livets reise."
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Velkommen til praksismøte i kunnskapsområdet: Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk (SRLE) Fredag 2. oktober Barnehagelærarutdanninga 2015.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
EN SYNLIGGJØRING AV UNGDOMSARBEID I PRAKSIS Beskrevet av Kristina Vestveit Nervold Lesja 2.august
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
Hva er SFO Tilrettelagt omsorgs og fritidstilbud for barn fra 1-4 kl. Gi barna trygghet og et gode aktivitetstilbud med vekt på lek. SFO er en viktig arena.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
Spillermøte G april.
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
Februarnytt Buorre beaivi = god dag
Cafe med elevene.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
September Uke/ frukt Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Velkommen til foreldremøte på 2. trinn
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Hva har vi gjort i September?
Novembernytt Så var vi alt i november! Vi har i oktober hatt fokus på barn i andre land, spesielt i India. Vi har snakket om de store forskjellene det.
Årshjul rødbasen
Årshjul grønnbasen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
- eksempel fra KROPPSVØING
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
VI ØNSKER STORE OG SMÅ EN RIKTIG GOD HELG!! 
Klar ferdig gå….part three!
Velkommen til Madlamark sfo
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Velkommen til foreldremøte
Foreldremøte skeie skole sfo
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Periodeplan for Januar 2019
Base 1 sine kurs på Aks Uke og 7.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Autoritativ barnehage
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Studentaktive undervisningsformer NySirkus på Barnehagelærerutdanningen 1.Trinn, 2015-16

NySirkus som læringsarena for barnehagelærerstudenter ved UiS Integrert og helhetlig utdanning På tvers av kunnskapsområder og samtidig profesjonsrettet. NHB KKK Barne-hagen Praktiske synteser NySirkus som omdreiningspunkt Taking risk 03.12.2018

Mål for prosjektet Prøve ut en studentaktiv undervisningsform (fremme studentenes engasjement, deltagelse og læring, og bidra til å bygge et kunnskapsgrunnlag om undervisningsformer) Å prioritere oppstart og tett oppfølging for å legge et godt grunnlag for studentenes aktive deltakelse Prøve ut en ny tverrfaglig undervisningsform (betydningen av fagenes egenart, samtidig som kunnskaper og ferdigheter settes inn i en helhet) Profesjonsrettet (lære ferdigheter og styrke profesjonsidentitet og rolle som barnehagelærere gjennom kreativt, skapende og praktisk arbeid i grupper) Styrke og synliggjøre utdanningens relevans gjennom å knytte oss opp til barnehager i regionen Bidra positivt til læringsmiljøet blant studentene (samarbeid gjennom praktiske aktiviteter, lek og utforsking) Få økt kunnskap om de praktiske og de praktisk-estetiske fagenes muligheter for danning og utvikling, både hos barnet i barnehagen og studenten i utdanningen. 03.12.2018 1. Å arbeide systematisk med utprøving av undervisningsformer og formidling av resultater slik at det er mulig å bygge et kunnskapsgrunnlag om studenters aktive deltakelse, engasjement og læring

Beskrivelse av prosjektet Heltids- og deltidsstudenter på 1. trinn IBU, høsten 2015 220 studenter Tidsramme Teoretisk og praktisk undervisning i fagene drama, forming, fysisk fostring og musikk Oppgave Gruppearbeid og veiledning Generalprøver NySirkus-visninger for og sammen med barnehagebarn fra 8 barnehager Dokumentasjon og oppsummering Evaluering 03.12.2018

Lek, kreativitet, samspill og mangfold 03.12.2018 Det ble lagt vekt på at studentene skulle være aktivt deltakende og medskapende i hele prosjektet. Lek, kreativitet, samspill og mangfold var sentralt i studentenes arbeid.

Ukeplan 03.12.2018 Mandag 9.11. Tirsdag 10.11 Onsdag 11.11.   Onsdag 11.11. Torsdag 12.11. Fredag 13.11. Intro A+B+C+D KL.08.15 AR-Ø 120 A 08.15-10.0 KA –U017 Praktisk dramaarbeid C 08.15 -10.00 HL U020 Selvstendig gruppe arbeid. B 8.15-10.00 HL-U- 220 Forming, praktisk arbeid D HL U- 004 selvstendig gruppe arbeid B+D 08.15-10.00 KA 052 Drama forelesning A+C EAL-H 007 Forming forelesning A+B KE D 301 Teori Fys fos C+D EAL H 007 Musikk A + B KL.9.30 Gymsal Barn 10.15 – 12.00 Selvstendig gruppe arbeid 10.15 -12.00 Praktisk drama arbeid Forming selvstendig gruppe arbeid. 10.15-12.00 10.15 12.00 HL-U020 Praktisk dramarbeid HL-U 220 HL U- 040 Selvstendig Gruppearbeid 10.15-11.45 Praktisk undervisning BF Sis hallen MG 157 Undervisning U004 MG 157 Undervisning C + D KL.10.15 12.15 – 14.00 12.15 -14.00 Hl –U020 Praktisk drama 12.15-14.00 Gruppe underv. Ball Sal akt KL.11.15 -13.30 Drama B + D KE E262 forelesning 14.15-16.00 03.12.2018

NySirkus som læringsarena - teori og praksis Kroppslighet Kreativitet, lek og fantasi Kommunikasjon Og Samspill Tilstedeværelse 03.12.2018

Forming

Musikk Rytme Melodi Bevegelse/dans 03.12.2018

Fysisk fostring Toddleres motorikk og kroppslige lek Koordinasjon – balanse – rom og retning – kraft – reaksjon Kroppslighet, - voksne og barn Barnehagepersonalet skal: - forstå og gi bekreftelse på barns sansemotoriske og kroppslige lek inspirere alle barn til å søke utfordringer og prøve ut sine kroppslige muligheter følge opp barns lekeinitiativ og tilby lek og spill der barna er fysisk aktive og opplever mestring (Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, 2011) 03.12.2018

Balanse

Kroppsbevissthet 03.12.2018

Rom og retning

Kraft

DRAMA Fantasi, følelser og sanser Tillitt, utforsking undring Føle seg hjemme i egen kropp Spenning, kontrast, humor, overraskelse, symboler, ritualer og rytme

Refleksjoner i etterkant Lærerikt og bevisstgjørende for oss som barnehagelærerutdannere - Innsyn i hverandres fag, undervisningsformer og teorigrunnlag - Betydningen av det nonverbale – utfordre common sense – danning Et særdeles profesjonsrettet prosjekt Lærerikt og bevisstgjørende for studentene? Læringsutbytte, - studentenes grad av ansvarstaking for egen læring, engasjement og aktive deltakelse Evaluering og oppsummerende samtale med studentene. (Klarte å forholde seg til læringsutbyttebeskrivelsene?) - krevende, utfordre seg selv, bruke seg selv på andre måter når vi ikke kunne bruke ord - det tok lang tid før vi forstod hva vi skulle gjøre - det at det var barn til stede betydde alt - vår gruppe jobbet kjempebra, vi ble godt kjent - i vår gruppe var det to stykker som ikke gjorde noen ting

Refleksjoner i etterkant Betydningen av: - God faglig forankring - Rammebetingelser - Ansvar for egen læring Læringsmiljø – rammebetingelser (tett oppfølging, høyt studenttall) 03.12.2018

Takk for oppmerksomheten!