Studentaktive undervisningsformer NySirkus på Barnehagelærerutdanningen 1.Trinn, 2015-16
NySirkus som læringsarena for barnehagelærerstudenter ved UiS Integrert og helhetlig utdanning På tvers av kunnskapsområder og samtidig profesjonsrettet. NHB KKK Barne-hagen Praktiske synteser NySirkus som omdreiningspunkt Taking risk 03.12.2018
Mål for prosjektet Prøve ut en studentaktiv undervisningsform (fremme studentenes engasjement, deltagelse og læring, og bidra til å bygge et kunnskapsgrunnlag om undervisningsformer) Å prioritere oppstart og tett oppfølging for å legge et godt grunnlag for studentenes aktive deltakelse Prøve ut en ny tverrfaglig undervisningsform (betydningen av fagenes egenart, samtidig som kunnskaper og ferdigheter settes inn i en helhet) Profesjonsrettet (lære ferdigheter og styrke profesjonsidentitet og rolle som barnehagelærere gjennom kreativt, skapende og praktisk arbeid i grupper) Styrke og synliggjøre utdanningens relevans gjennom å knytte oss opp til barnehager i regionen Bidra positivt til læringsmiljøet blant studentene (samarbeid gjennom praktiske aktiviteter, lek og utforsking) Få økt kunnskap om de praktiske og de praktisk-estetiske fagenes muligheter for danning og utvikling, både hos barnet i barnehagen og studenten i utdanningen. 03.12.2018 1. Å arbeide systematisk med utprøving av undervisningsformer og formidling av resultater slik at det er mulig å bygge et kunnskapsgrunnlag om studenters aktive deltakelse, engasjement og læring
Beskrivelse av prosjektet Heltids- og deltidsstudenter på 1. trinn IBU, høsten 2015 220 studenter Tidsramme Teoretisk og praktisk undervisning i fagene drama, forming, fysisk fostring og musikk Oppgave Gruppearbeid og veiledning Generalprøver NySirkus-visninger for og sammen med barnehagebarn fra 8 barnehager Dokumentasjon og oppsummering Evaluering 03.12.2018
Lek, kreativitet, samspill og mangfold 03.12.2018 Det ble lagt vekt på at studentene skulle være aktivt deltakende og medskapende i hele prosjektet. Lek, kreativitet, samspill og mangfold var sentralt i studentenes arbeid.
Ukeplan 03.12.2018 Mandag 9.11. Tirsdag 10.11 Onsdag 11.11. Onsdag 11.11. Torsdag 12.11. Fredag 13.11. Intro A+B+C+D KL.08.15 AR-Ø 120 A 08.15-10.0 KA –U017 Praktisk dramaarbeid C 08.15 -10.00 HL U020 Selvstendig gruppe arbeid. B 8.15-10.00 HL-U- 220 Forming, praktisk arbeid D HL U- 004 selvstendig gruppe arbeid B+D 08.15-10.00 KA 052 Drama forelesning A+C EAL-H 007 Forming forelesning A+B KE D 301 Teori Fys fos C+D EAL H 007 Musikk A + B KL.9.30 Gymsal Barn 10.15 – 12.00 Selvstendig gruppe arbeid 10.15 -12.00 Praktisk drama arbeid Forming selvstendig gruppe arbeid. 10.15-12.00 10.15 12.00 HL-U020 Praktisk dramarbeid HL-U 220 HL U- 040 Selvstendig Gruppearbeid 10.15-11.45 Praktisk undervisning BF Sis hallen MG 157 Undervisning U004 MG 157 Undervisning C + D KL.10.15 12.15 – 14.00 12.15 -14.00 Hl –U020 Praktisk drama 12.15-14.00 Gruppe underv. Ball Sal akt KL.11.15 -13.30 Drama B + D KE E262 forelesning 14.15-16.00 03.12.2018
NySirkus som læringsarena - teori og praksis Kroppslighet Kreativitet, lek og fantasi Kommunikasjon Og Samspill Tilstedeværelse 03.12.2018
Forming
Musikk Rytme Melodi Bevegelse/dans 03.12.2018
Fysisk fostring Toddleres motorikk og kroppslige lek Koordinasjon – balanse – rom og retning – kraft – reaksjon Kroppslighet, - voksne og barn Barnehagepersonalet skal: - forstå og gi bekreftelse på barns sansemotoriske og kroppslige lek inspirere alle barn til å søke utfordringer og prøve ut sine kroppslige muligheter følge opp barns lekeinitiativ og tilby lek og spill der barna er fysisk aktive og opplever mestring (Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, 2011) 03.12.2018
Balanse
Kroppsbevissthet 03.12.2018
Rom og retning
Kraft
DRAMA Fantasi, følelser og sanser Tillitt, utforsking undring Føle seg hjemme i egen kropp Spenning, kontrast, humor, overraskelse, symboler, ritualer og rytme
Refleksjoner i etterkant Lærerikt og bevisstgjørende for oss som barnehagelærerutdannere - Innsyn i hverandres fag, undervisningsformer og teorigrunnlag - Betydningen av det nonverbale – utfordre common sense – danning Et særdeles profesjonsrettet prosjekt Lærerikt og bevisstgjørende for studentene? Læringsutbytte, - studentenes grad av ansvarstaking for egen læring, engasjement og aktive deltakelse Evaluering og oppsummerende samtale med studentene. (Klarte å forholde seg til læringsutbyttebeskrivelsene?) - krevende, utfordre seg selv, bruke seg selv på andre måter når vi ikke kunne bruke ord - det tok lang tid før vi forstod hva vi skulle gjøre - det at det var barn til stede betydde alt - vår gruppe jobbet kjempebra, vi ble godt kjent - i vår gruppe var det to stykker som ikke gjorde noen ting
Refleksjoner i etterkant Betydningen av: - God faglig forankring - Rammebetingelser - Ansvar for egen læring Læringsmiljø – rammebetingelser (tett oppfølging, høyt studenttall) 03.12.2018
Takk for oppmerksomheten!