PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU 21.11.2018 www.itu.no
PILOT som nasjonal strategi Bakgrunnen for igangsetting av PILOT var at det hadde vært mange, små prosjekter Behov for å skape sammenheng og retning i satsningen Vært en periode med nasjonale, store prosjekter Differensieringsprosjektet Samtak; ppt PLUTO; lærerutdanning LUIS; ledelse i skolen PILOT; Prosjekt Innovasjon i Læring, Organisering og Teknologi - helhetlig tilnærming 21.11.2018 www.itu.no
Forståelse av innovasjon Innovasjon som relativt begrep Opplevelse av nyhet, utvikling Nytt grep ift eksisterende praksis Koblet til handling, innovasjon som situert Intensjonal prosess; løse problem eller skape noe nytt - ny kontekst for læring Forståelse av retningen Hva er ikke innovativt? Behov for kriterier 21.11.2018 www.itu.no
Målsettinger i PILOT Mål Pedagogisk bruk av IKT Distriktsperspektiv Betydningen av ny teknologi Justering av det kjente, eller noe nytt? Teknologi- og kunnskapssamfunnet som premissgiver for nye perspektiv på pedagogisk virksomhet 21.11.2018 www.itu.no
21.11.2018 www.itu.no
Forskningsdesign Aksjonsforskning (6 regionale forskningsmiljøer) Kvantitativ studie for å spore endring. Vår 2001 - vår 2003 9. Klasse + Vk1 Elever, n=ca. 2000 Lærere, n=ca. 600 Rektorer, n=ca. 60 Kontrollskoler i hvert fylke, vår 2003 21.11.2018 www.itu.no
21.11.2018 www.itu.no
21.11.2018 www.itu.no
21.11.2018 www.itu.no
21.11.2018 www.itu.no
21.11.2018 www.itu.no
21.11.2018 www.itu.no
21.11.2018 www.itu.no
Kart 5. Bruk av IKT – elever – sett opp mot variasjon i bruk av arbeidsformer Bruker ikke IKT Bruker ofte IKT Bruker ikke IKT til faglig arbeid Bruker ikke IKT til e-post Bruker IKT mye til e-post Bruker IKT mye til underholdning Bruker ikke IKT til underholdning Bruker ikke IKT til avansert bruk Ikke variasjon Bruker IKT mye til avansert bruk Variasjon i alle fag Har i stor grad mulighet til å påvirke valg av ulike måter å anvende IKT på Bruker IKT mye til faglig arbeid Variasjon i mange fag Variasjon i få fag Bruker IKT litt til e-post Bruker IKT noe til faglig arbeid Bruker IKT litt til avansert bruk Bruker IKT noe til underholdning Bruker IKT litt til underholdning Bruker IKT noe til avansert bruk Bruker IKT litt til faglig arbeid Bruker IKT noe til e-post Bruker sjelden IKT Bruker noen ganger IKT 21.11.2018 www.itu.no
Speiles i kvalitativt materiale Mye fokus på omstrukturering og arbeidsmåter Lokal tilpasning. Mangfold i praksis. Tid til refleksjon blant lærere Skolekulturer som lykkes: Har en klar pedagogisk visjon med bruk av IKT En pedagogisk inspirerende ledelse Teknologi som fungerer Greier å fokusere på noe de er dyktige på 21.11.2018 www.itu.no
Eksempler på lokal forankring Prosjekt Nord Lærende fellesskap Hedmark Mappemetodikk Møre og Romsdal Temaweb Haram: Storyline, kommunalt næringsliv 21.11.2018 www.itu.no
Kobling mellom nasjonale grep og lokal forankring Hovedseksjon Kobling mellom nasjonale grep og lokal forankring PILOT viser at nasjonalt grep har vært viktig Retning for arbeidet Stimuleringsmidler Oppfølging og veiledning Nettverksbygging lokal forankring gir gode resultater Prosjektberedskap Utfordring å få med alle Behov for gode spredningsstrategier og nettverksbygging 21.11.2018 www.itu.no