PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU 21.11.2018 www.itu.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Advertisements

Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
«Byen» - et læringsspill for elever i ungdomsskolen om samfunn, skatt og arbeidsliv.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Educational pathways of minority youth: Intersections of gender, class and ethnicity Prosjektleder: Jon Lauglo, NOVA / Ped.Uio / Nifu-Step Prosjektmedarbeidere:
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Tilpasset opplæring Professor Thomas Nordahl Hafjell
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
IKT og mappevurdering i skolehverdagen IKT og nye læreprosesser Notat 2/ 2004 Høgskolen i Vestfold.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
DIVISJON BEHANDLING JANKA HOLSTAD.
På sporet av en lokal frivillighetspolitikk?
Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet
RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN
Målsetting med prosjektet
Lars Espen Aukrust, divisjonsdirektør
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Tilbakemeldinger som fremmer læring
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
«Det sympatiske mennesket»
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Funn og perspektiv i PILOT-forskning
Institusjonelle vilkår for innovasjon
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
Nasjonalt læringsnett Et nettverk for e-læring og samarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Leseutvikling og læringsstrategier
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Den matematiske samtalen
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Kommunesektorens bruk av FoU
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Nå er vi spente!.
Liv Oddrun Voll.
Velkommen til foreldremøte
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Kompetansestrategi Agder 2030
Evaluering Regionrådet
Konsept regionalutvikling
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU 21.11.2018 www.itu.no

PILOT som nasjonal strategi Bakgrunnen for igangsetting av PILOT var at det hadde vært mange, små prosjekter Behov for å skape sammenheng og retning i satsningen Vært en periode med nasjonale, store prosjekter Differensieringsprosjektet Samtak; ppt PLUTO; lærerutdanning LUIS; ledelse i skolen PILOT; Prosjekt Innovasjon i Læring, Organisering og Teknologi - helhetlig tilnærming 21.11.2018 www.itu.no

Forståelse av innovasjon Innovasjon som relativt begrep Opplevelse av nyhet, utvikling Nytt grep ift eksisterende praksis Koblet til handling, innovasjon som situert Intensjonal prosess; løse problem eller skape noe nytt - ny kontekst for læring Forståelse av retningen Hva er ikke innovativt? Behov for kriterier 21.11.2018 www.itu.no

Målsettinger i PILOT Mål Pedagogisk bruk av IKT Distriktsperspektiv Betydningen av ny teknologi Justering av det kjente, eller noe nytt? Teknologi- og kunnskapssamfunnet som premissgiver for nye perspektiv på pedagogisk virksomhet 21.11.2018 www.itu.no

21.11.2018 www.itu.no

Forskningsdesign Aksjonsforskning (6 regionale forskningsmiljøer) Kvantitativ studie for å spore endring. Vår 2001 - vår 2003 9. Klasse + Vk1 Elever, n=ca. 2000 Lærere, n=ca. 600 Rektorer, n=ca. 60 Kontrollskoler i hvert fylke, vår 2003 21.11.2018 www.itu.no

21.11.2018 www.itu.no

21.11.2018 www.itu.no

21.11.2018 www.itu.no

21.11.2018 www.itu.no

21.11.2018 www.itu.no

21.11.2018 www.itu.no

21.11.2018 www.itu.no

Kart 5. Bruk av IKT – elever – sett opp mot variasjon i bruk av arbeidsformer Bruker ikke IKT Bruker ofte IKT Bruker ikke IKT til faglig arbeid Bruker ikke IKT til e-post Bruker IKT mye til e-post Bruker IKT mye til underholdning Bruker ikke IKT til underholdning Bruker ikke IKT til avansert bruk Ikke variasjon Bruker IKT mye til avansert bruk Variasjon i alle fag Har i stor grad mulighet til å påvirke valg av ulike måter å anvende IKT på Bruker IKT mye til faglig arbeid Variasjon i mange fag Variasjon i få fag Bruker IKT litt til e-post Bruker IKT noe til faglig arbeid Bruker IKT litt til avansert bruk Bruker IKT noe til underholdning Bruker IKT litt til underholdning Bruker IKT noe til avansert bruk Bruker IKT litt til faglig arbeid Bruker IKT noe til e-post Bruker sjelden IKT Bruker noen ganger IKT 21.11.2018 www.itu.no

Speiles i kvalitativt materiale Mye fokus på omstrukturering og arbeidsmåter Lokal tilpasning. Mangfold i praksis. Tid til refleksjon blant lærere Skolekulturer som lykkes: Har en klar pedagogisk visjon med bruk av IKT En pedagogisk inspirerende ledelse Teknologi som fungerer Greier å fokusere på noe de er dyktige på 21.11.2018 www.itu.no

Eksempler på lokal forankring Prosjekt Nord Lærende fellesskap Hedmark Mappemetodikk Møre og Romsdal Temaweb Haram: Storyline, kommunalt næringsliv 21.11.2018 www.itu.no

Kobling mellom nasjonale grep og lokal forankring Hovedseksjon Kobling mellom nasjonale grep og lokal forankring PILOT viser at nasjonalt grep har vært viktig Retning for arbeidet Stimuleringsmidler Oppfølging og veiledning Nettverksbygging lokal forankring gir gode resultater Prosjektberedskap Utfordring å få med alle Behov for gode spredningsstrategier og nettverksbygging 21.11.2018 www.itu.no