Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oppgaveskolen 2005 Introduksjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oppgaveskolen 2005 Introduksjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur Student-aktiviteter Innledning til diskusjon av artikler Presentasjon av ideer og skisser til masteroppgave Kommentarer til andre innlegg/presentasjoner Tømte-seminaret : Presentasjon og diskusjon av masteroppgaven , for alle aktive master &hovedfagsstudenter Oppgaveskolen -V forelesning Arild Jansen , AFIN

2 Oppgaveskolen -V05 1. forelesning Arild Jansen , AFIN
Hva en hovedfagsoppgave kan (bør?) inneholde (men ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen) Innledning til temaet/problemstillingen – motivasjon – bakgrunn .. Teoretisk plattform: beskriver faglig ståsted, aktuelle begreper og sammenhengen mellom dem Forskningsspørsmål [og aktuelle hypoteser] Metodisk tilnærming – undersøkelsesopplegg Empiri – innsamling av Analyse og drøfting Konklusjoner Denne strukturen passer ikke for alle typer oppgaver ! Oppgaveskolen -V forelesning Arild Jansen , AFIN

3 Masteroppgaven - et forskningsprosjektet – De 3 hovedelementene
Fenomenet Temaet Forskningsspørsmålene Teoretisk basis Begreper Teorier: Kjente sammenhenger mellom begrepene, dvs hva vi allerede vet innen feltet Forskningsmetode Hvordan samle inn data Oppfatning av virkeligheten (Ontologi) Synet på kunnskap (epistemologi) Oppgaveskolen -V forelesning Arild Jansen , AFIN

4 Hva er teori – noen eksempler
Matematisk -naturvitenskapelig teori En helhet av hypoteser og sammenhengen mellom dem Eks fra informatikk: Programmeringsteori/teorier om programverifikasjon, informasjonsteori, kommunikasjnsprotokoller, krypteringsalgoritmer, IS: ”SU-teori”, Implementasjon/spredning/bruk, …. Samfunnsvitenskapelige teori Et sett av påstander om meningssammenhenger som gjelder innenfor en del av samfunnet Mikronivå: teorier om individuelle aktører (eks. psyk. forklar. Organisasjonsteorier, Giddens strukturasjonsteorier,.. Informatikk & SV- kombinert F eks knytte org. teorier til innføring, tilpasning og bruk av bestemte typer I(K)T-systemer Oppgaveskolen -V forelesning Arild Jansen , AFIN

5 Hva er metoder innen forvaltningsinformatikk?
Flere (mange) ulike betydninger Forskningsmetoder Matematisk/logiske-orienterte informatikk-metoder Samfunnsvitenskapelige metoder (kvalitative & kvantitative,...) Juridiske forskningsmetoder ..... ”Utrednings- og utviklings-metoder” Kartleggings- og utredningsmetoder Analyse- og design-metoder Juridisk metode (rettskildelære) .... NB: Dette er ingen systematisk eller fullstendig oversikt, snarere et debattinnlegg. Oppgaveskolen -V forelesning Arild Jansen , AFIN

6 Teori  - - -  Metode & Empiri
I hovedsak vil valg av teoretisk plattform være bestemmende for metodisk tilnærming: For valg av enheter som studeres For valg av variable For måten variablene operasjonaliseres og data samles inn For analysen av disse For de konklusjoner som trekkes Oppgaveskolen -V forelesning Arild Jansen , AFIN

7 Oppgaveskolen -V05 1. forelesning Arild Jansen , AFIN
Hva bygger teorier på – to grunnleggende forskjellige vitenskapsretninger Ontologi : Vår forståelse av verden (”virkeligheten”) Eks: idealisme v. materialisme, atomisme v. holisme, determinisme v. voluntarisme, konsensus v. konflikt,… Epistemiologi Hvordan kan vi ha kunnskap om verdenen – hva stammer vår kunnskap fra : sansene, fra logisk tenkning,.. Empirisme/positivisme, rasjonalisme, fenomenologi, hermeneutikk, kritisk teori Oppgaveskolen -V forelesning Arild Jansen , AFIN

8 Forskningsstrategi og forskningsdesign
Grunnleggende sett å svare på følgende (men ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen ): Hvorfor Hva Hvor (av) Hvem Hvordan Når I tillegg om bakgrunn og forutsetninger Hvorfor: Formålet: frambringe ny kunnskap: beskrive, forstå/forklare, løse et problem, endre noe, evaluere Hva: Temaet , oppgaven/problemet/ problemstillingen, spørsmål/hypoteser,.. Hvor: Problemområdet, (virkeligheten ) eller laboratoriet , objektene, mange eller få /en Hvem: aktørene som deltar i forskningsprosessen: forskere, utviklere, observatører, bestillere, ledere,..: (NB: ikke de som det blir forsket på ): Hvordan : Metoden(e)/metodologien, teknikker, bruk av verktøy Når : Tidspunkter, tilstander, utvikling over tid, I tillegger er viktig å avklare forskerens egen interesser, bakgrunnskunnskap, ... Oppgaveskolen -V forelesning Arild Jansen , AFIN


Laste ned ppt "Oppgaveskolen 2005 Introduksjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google