Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Advertisements

Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 6.september 2016 Rustå for livet 1.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 1.september 2015 Rustå for livet 1.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Norskfaget i 1. klasse.
Nav veileder i videregående skole
Eilert Sundt videregående skole
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Informasjonsmøte november 2016
Nettverksledersamling
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
- sammen for en bedre skole!
Informasjon om eksamen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Åpen dag på skolen Navn på skole Dato.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Ny læreplan… Høst 2017.
Valgfag innsats for andre
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Velkommen til foreldremøte 9.trinn
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Karlsrud skole.
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Teknisk utvalg Årsplan 2018
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Om vurdering og nye eksamensformer
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Svømming på Rjukanbadet resten av dagen
Toppidrett på Nydalen vgs
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold Presentert på Programfagdagen i Oslo november 2010

Hvordan begynte det hele? På vår skole hadde vi 3 elever som var interesserte Vi sa tidlig at vi skulle prøve å finne ut hvordan man kunne gi dem et tilbud Jeg kontaktet fylket og fikk lov til å skrive til alle fylkets skoler og be dem melde tilbake Vi fikk 16 elever fra 5 ulike skoler

Hva kreves for at det kan bli til noe? En koordinator som tar ansvar og driver det fram Skolenes adm. Skal finne en muntliglærer som er villig til dette Fylket skal være villig til å satse penger og oppbakking Elevene skal være selvstendige og modne slik at de klarer progresjonen uten for mye ”gjeting”

Hvordan er det organisert?

Hva gjør koordinatoren? Lager en forholdsvis detaljert årsplan Innretter et felles Fronterrom med seg selv som eier, lærerne som lesere og elever som lesere og skrivere Innkaller til et intromøte med lærere og elever Forbereder elever og lærere på forløpet av skoleåret Har ansvar for ukeplaner gjennom året Setter opp skriftlig arbeid med forventninger og frister Retter skriftlige oppgaver med fyldige tilbakemeldinger Holder tett kontakt med muntliglærere Setter skriftlig karakter

Hva gjør muntliglæreren? Følger ukeplanen til koordinator, med mulighet for avvik selvsagt Holder elevene til ilden og oppmuntrer dem til å bruke de 5 timer som de egentlig skulle ha + forberedelse til timene, hjelper elevene til å finne samarbeidstimer Fokuserer på progresjon i muntlig arbeid, med vekt på utvidelse av ordforråd. Holder hyppig e-postkontakt med koordinator

Læreplanen for nivå III Hva er det nødvendig at vi legger vekt på? Bli kvitt de helt elementære feilene i skriftlig Øke lesehastighet og lesemengde Fremme leseglede og skriveglede Lesning av autentiske tekster Utvide ordforrådet Flyt i språket Stor forståelse av samfunnsforhold Kulturelle egenarter i språkområdet

Første fellessamling Viktig for å skape trygghet og kontakt mellom lærere, elever og lærere og koordinator. Resultat: Vi er en gruppe som gjør noe sammen Viktig for å bli enige om premissene: Hva skal til for at vi lykkes med dette prosjektet? Viktig for å gi alle impliserte en fornemmelse av omfanget av prosjektet Innføring i Fronterrommet og de krav det stilles til deltakerne mht innlevering i tide, lære av rettinger osv

Elevene må forberedes på følgende: Det foreligger en ukeplan som må følges, og det krever god planlegging Dette er forskjellig fra vanlig klasseundervisning, for man må være forberedt på en hel ukes lesning til den ene fellestimen man har På slutten av hvert møte med muntliglærer går man gjennom neste ukes ukeplan, slik at det er motiverende å starte forberedelsen til neste uke. Dette er viktig for mange elever, især det første halve året

Hvis eleven ikke kan følge planen Hvis man av ulike årsaker ikke kan komme til timen, meldes det fra til muntliglærer så tidlig som mulig, og man skisserer hvordan man har tenkt seg å ta igjen det de andre har jobbet med, for eksempel med et kort skriftlig resymé av teksten Hvis man av ulike årsaker ikke kan holde fristen for skriftlig, meldes det i god tid til koordinator, slik at man kan få en ny frist, men det er bare i ytterste nødstilfelle! Viktig at man ikke er slepphendt her!

Ekskursjoner er ønskelig! Hvis det er mulig legges inn en 4-dagers ekskursjon til for eksempel Berlin eller Wien Gunstig tidspunkt: 1. uke av desember , julekonserter, julemarked etc. Eller slutten av januar, må ikke bli for seint grunnet eksamen og russefeiring! Die Leiden des jungen Werthers (Oslo)

Finansiering Fylket betaler for koordinators 4 timer betaler en teatertur til Oslo betaler deler av ekskursjon til Berlin Den enkelte skolen betaler for 1-2 undervisningstimer betaler læremidler, lisens og en bok

Deutsch Drei Digital Komponenter: Litteraturhefte Lisens til elever Kodebelagt nøkkel til lærer, automatisk ved lærerlisens http://deutschdreidigital.cappelendamm.no