Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Dosent Ingun Sletnes Offentlige anskaffelser Avslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017

2 To måter å avslutte konkurranser
Avlysning Tilbud velges og kontrakt tildeles En del av kommunen 2

3 Avlysning av konkurransen
Hjemmel foa § 10-4 (del II) og foa § 25-4 (del III) Like regler i del II og del III Det er adgang til å avlyse hvis det foreligger saklig grunn, jf. (1) i begge bestemmelser Skillet mellom avlysning av konkurranser og totalforkastelse av alle bud er opphevet Konkurransen vil kunne avlyses også ellers, oppdragsgiver har ikke kontraheringsplikt, men avlysning vil i så fall kunne resultere i sanksjoner (erstatning) Selv om det foreligger saklig grunn til avlysning kan det skje at oppdragsgiver (pga. uaktsomhet) får plikt til å betale erstatning for den negative kontraktsinteressen Noen ganger vil oppdragsgiver ha plikt til å avlyse fordi feilen ikke kan repareres på annen måte, dette er ikke regulert i foa, men følger av avgjørelser (rettspraksis) i EU-domstolen Avlysningsbeslutning må kort begrunnes og meddeles leverandørene skriftlig, jf. (2) i begge bestemmelser 3

4 Kravet til «saklig grunn»
Total vurdering – skjønn Typesituasjoner; - oppdragsgiver brutt anskaffelsesreglene, for eksempel kunngjøringsreglene, eller gjort feil i beskrivelsen av kriterier for valg av tilbud - oppdragsgivers behov har endret seg - manglende konkurranse - endringer i politiske forutsetninger - endrede budsjettforutsetninger - alle bud er for høye - tilbudene er ikke egnet - rettslig uklarhet En del av kommunen 4

5 Valg av tilbud Tilbudene må evalueres i tråd med de angitte og prioriterte tildelingskriteriene, forutberegnelighet I foa § 23-3 (del III) er det gitt en regel om denne fremgangsmåten ved valg av tilbud Etter del III må vekting som hovedregel angis og det en har lagt til grunn må følges Likebehandlingsprinsippet: alle tilbudsgivere skal behandles likt i forhold til de oppstilte kriterier Valget av tilbudsgivere skal skje ut fra saklige og objektive kriterier, som anvendes konsekvent i forhold til alle tilbudsgivere Diskriminering på grunn av nasjonalitet er ikke tillatt Favorisering av lokale tilbudsgivere er ikke tillatt En del av kommunen 5

6 Evalueringen Begrenset skjønnsfrihet ved evalueringen
Tolkningen av tildelingskriteriene må skje ut fra en naturlig objektiv språklig forståelse Tildelingskriterienes vekt må ikke forskyves Evalueringsmodeller Evaluering av underkriterier En del av kommunen 6

7 Tilbakemelding til tilbyderne om kontraktstildeling og karensperiode
Se foa §§ 10-1 og 10-2 (del II) og foa §§ 25-1 og 25-2 (del III) Reglene er relativt like, hovedforskjellen går på varigheten av fristen for å inngå kontrakt (karensperioden) Alle «berørte leverandører» skal ha meddelelse om valg av leverandør, jf. foa §§ 10-1 (1) og 25-1 (1) Meddelelsen må gis før kontrakt inngås Hva menes med å inngå kontrakt? Se siste ledd i begge bestemmelsene Kontrakt kan ikke inngås før etter en karensperiode, jf. foa §§ 10-2 (1) og 25-2 (1) Hvorfor slike regler? Meddelelsen skal være skriftlig, gis samtidig til alle leverandører, inneholde begrunnelse og opplyse om karensperiode  Kravet til innholdet i begrunnelsen Oppdragsgiver kan dersom det er gjort feil ift. reglene om valg av tilbud omgjøre beslutningen fram til kontrakt er inngått En del av kommunen 7

8 Karensperioden Meddelelse om kontraktstildeling Tidligste tidspunkt for inngåelse av kontrakt Det skal som hovedregel fastsettes en karensperiode fra meddelelse om kontraktstildeling gis til inngåelse av kontrakt Minimum på 10 dager etter del III (15 dager hvis ikke elektronisk kommunikasjon) innen ”rimelig tid” etter del II – hva menes? En del av kommunen 8

9 Endringer i kontrakten
Nye bestemmelser, men samtidig en kodifisering av regler utledet av avgjørelser i EU-domstolen Forskjellig regulering i del II og del III Del II - Oppdragsgiver kan gjøre endringer i en kontrakt såfremt endringene ikke er vesentlige, jf. foa § 11-2 (1) Del III - Oppdragsgiver kan gjøre endringer i en kontrakt etter regler gitt i foa § adgang til å foreta endringer etter endringsklausuler inntatt i kontraktskravene etter a) – merk her foa § 19-1 (2) - endringer i pris angitt i b) - anskaffelsen må ikke endre sin overordnede karakter - endringer knyttet til nødvendige tilleggsleveranser i c) - andre grunner i d) og e) - hvis en endring ikke er vesentlig, jf. f) - Hva som menes med vesentlige endringer etter f) er regulert i foa § 28-2 – må unngå vesentlige endringer i favør av leverandøren En del av kommunen 9


Laste ned ppt "Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google