Ny læreplan… Høst 2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Faginformasjon om programfagene for
Advertisements

Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Velkommen til Riska ungdomsskole Elin Arntsen (rådgiver) Liv-Kirsti Mong (undervisningsinspektør) Informasjon om Riska ungdomsskole. Informasjon om målformer.
Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Nye strategiske mål Strategi 2017 – 2022.
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Tverrfaglig uke for LUT
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Vurdering for læring -erfaringsdeling
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Barnehagenorsk – møte for veiledere
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Velkommen til foreldremøte 9. trinn
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Fremmedspråk for fremtiden
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del I
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Montessori og teknologi
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Ungdom med kort botid i Norge – NAFO – 21.10
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
Den Europeiske språkdagen
Nå er vi spente!.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Digitale medborgere -Hva er det? -Og hvordan blir vi det?
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Critical Literacies and Awareness in Education
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Læreplan i samisk som førstespråk
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker.
Norsk som skolefag og studiefag
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Ny læreplan… Høst 2017

Kjerneelementer 2 Fagets kjerneelementer er det elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget, det mest betydningsfulle faglige innholdet elevene skal arbeide med i opplæringen. Kjerneelementene skal prege innholdet og progresjonen i læreplanene og bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget. Fagets kjerneelementer består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget.

Kommunikasjon: Vi lærer fremmedspråk for å kunne forstå og bli forstått og ved å bruke språkkunnskapene våre kreativt fra første stund. Å kunne snakke, lese, skrive og lytte hensiktsmessig Å oppøve ferdigheter i å bruke språket gjennom autentiske, spontane og/eller tilrettelagte språkmøter i tekst og tale. Å ta i bruk ulike kommunikasjonsstrategier for å kunne samhandle. Å oppleve gleden av å utforske og mestre ulike språkhandlinger.

Språklæring: Når vi lærer fremmedspråk, utforsker vi og tar i bruk ulike strategier. Å utvikle bevissthet om egen språklæring for å lære mer effektivt . Å utnytte språklæringserfaringer fra norsk, samisk, engelsk og andre språk. Å bruke strategier for lesing, skriving, lytting, tale, ordinnlæring og grammatikkinnlæring. Å utforske og ta i bruk hjelpemidler kreativt, hensiktsmessig og kritisk.

Flerspråklighet: Når vi ser målspråkets særtrekk i sammenheng med norsk, samisk, engelsk og andre språk, utvikler vi en bevissthet om hvordan vi kan bruke denne kompetansen til videre språklæring. Å utforske målspråket som system for å kunne mestre ulike kommunikasjonssituasjoner, for eksempel uttale, ordforråd, skriftnormer, grammatikk og tekstsammenheng. Å bruke den samlede språkkompetansen i læringen av et nytt språk. Å utforske likheter og forskjeller med andre språk.

Interkulturell kompetanse: Når vi lærer om andre språk, kulturer og tenkemåter, kan vi få nye perspektiver på oss selv og verden rundt oss. Å utvikle nysgjerrighet, forståelse, innsikt og respekt for kulturelt og språklig mangfold både lokalt og globalt. Å ha kjennskap til målspråkområdenes kulturelle uttrykksmåter, som for eksempel tradisjoner, skikker og omgangsformer. Å ha kjennskap til målspråkområdenes aktuelle samfunnsforhold, geografi, politikk og historie. Å oppleve ulike språklige og kunstneriske uttrykksformer.

Digital framtid: Vi kan bruke digitale hjelpemidler kreativt og kritisk til å lære språk, kommunisere og forstå. Å utforske nye muligheter for kreativitet, spontanitet og autentisitet i kommunikasjon og språklæring. Å bruke ulike digitale hjelpemidler som ressurser for kommunikasjon og forståelse i fremmedspråket. Å ha umiddelbar tilgang til språk, kultur, historie, politikk og samfunn i målspråksområdene.

De tre tverrfaglige temaene er: bærekraftig utvikling demokrati og medborgerskap folkehelse og livsmestring