Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Norsk som skolefag og studiefag
Lektorprogrammet 2019–2024 Norsk som skolefag og studiefag Jonas Bakken,
2
Hva er spesielt med lektorprogrammet – sammenlignet med andre lærerutdanninger?
Kvalifiserer for undervisning på de høyeste trinnene: ungdomsskole og videregående Du må lære seg fagene godt – mye bedre enn de beste elevene på Vg3 Det er derfor du har begynt på UiO ;)
3
Lektorprogrammet er et puslespill av mange biter
Du tar faglige emner på ulike institutter på UiO – sammen med studenter som ikke går på lektorprogrammet Nordisk på Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN) Engelsk på Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk (ILOS) Matematikk på Matematisk institutt Osv. Du tar profesjonsfaget (pedagogikk, fagdidaktikk og praksis) på Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)
4
Hva lærer du i profesjonsfaget?
Pedagogikk Læring, klasseledelse, vurdering, tilpasset opplæring Fagdidaktikk Innhold, undervisningsmåter og mål/begrunnelser for skolefaget Hjelper deg å overføre kunnskapen fra fagemnene til skolefaget Praksis 100 dager fordelt på dine to fag
5
Hvorfor var det lurt av dere å velge norsk?
Jeg har spurt noen norsklærere jeg kjenner
6
For meg handlar om at det er veldig mange spennande inngangar til norskfaget. Du kan kople det klassiske med det nye på spennande måtar. I tillegg får ein ta opp eksistensielle spørsmål på ein moden måte. Det å diskutere dei store spørsmåla kring menneskelivet er gjevande. I tillegg er du sikra jobb! Tor Egil Furevikstrand, lektor i norsk ved Dale vgs.
7
Norsk er faget der du kommer tettest på elevene dine
Norsk er faget der du kommer tettest på elevene dine. Du har dem i mange timer i uka gjennom flere år, og du får et unikt innblikk i deres tanker og følelser når du leser tekstene de skriver, og snakker med dem om litteratur. Og det er alltid etterspørsel etter norsklærere! Vanja Røkkum Jahnsen, stipendiat i norskdidaktikk ved UiO
8
Norsk er et fag der læreren har stor frihet til å velge lærestoffet
Norsk er et fag der læreren har stor frihet til å velge lærestoffet. Du kan velge tekster som engasjerer både deg selv og elevene, og du kan jobbe med nyheter og temaer som elevene er opptatt av, i skriveoppgaver, samtaler og diskusjoner. Dessuten er norsk et stor skolefag med stadig behov for flere lærere! Gøril Brataas, stipendiat i norskdidaktikk ved UiO
9
Hvorfor velge norsk som ditt andre fag?
Skolens største fag Ungdomstrinnet Studiespesialisering på vgs. Yrkesfag på vgs. Hvis du skal få en full lærerstilling, trenger du et undervisningsfag med mange timer
10
Hva er norsk som studiefag i Lektorprogrammet?
11
Hva er norskfaget i skolen?
Fagfornyelsen: nye læreplaner blir innført høsten 2020 For hvert fag har det blitt definert såkalte kjerneelementer, dvs. det viktigste elevene skal lære i fag Norsk har seks kjerneelementer Gjennom fagemnene og fagdidaktikken blir du godt kvalifisert til å undervise i disse delene av norskfaget
12
RETKOM1102 – Tekst og kommunikasjon
Tekst i kontekst Elevene skal lese tekster for å oppleve, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Norskfaget bygger på et utvidet tekstbegrep. Dette innebærer at elevene skal lese og oppleve tekster som kombinerer ulike uttrykksformer. De skal utforske og reflektere over skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, på svensk og dansk, og i oversatte tekster fra samisk og andre språk. Tekstene skal knyttes både til kulturhistorisk kontekst og til elevenes egen samtid. NOR1300 – Nordisk, særlig norsk, litteratur fra 1800–2000
13
Kritisk tilnærming til tekst
Elevene skal kunne reflektere kritisk over hva slags påvirkningskraft og troverdighet tekster har. De skal kunne bruke og variere språklige og retoriske virkemidler hensiktsmessig i egne muntlige og skriftlige tekster. De skal vise digital dømmekraft og opptre etisk og reflektert i kommunikasjon med andre. RETKOM1102 – Tekst og kommunikasjon
14
Muntlig kommunikasjon
Elevene skal få oppleve glede ved å uttrykke og utfolde seg muntlig. De skal lytte til og bygge på andres innspill i faglige samtaler. De skal presentere, fortelle og diskutere på hensiktsmessige måter både spontant og planlagt, foran et publikum og med bruk av digitale ressurser. RETKOM1102 – Tekst og kommunikasjon
15
Skriftlig tekstskaping
Elevene skal få oppleve glede ved å skape tekster. De skal kunne skrive på hovedmål og sidemål i ulike sjangre og med ulike formål, og kombinere skrift med andre uttrykksformer. De skal kunne vurdere andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger. RETKOM1102 – Tekst og kommunikasjon
16
Språket som system og mulighet
Elevene skal utvikle kunnskaper om og et begrepsapparat for å beskrive grammatiske og estetiske sider ved språket. De skal beherske etablerte språk- og sjangernormer, og kunne leke, utforske og eksperimentere med språket på kreative måter. NOR1100 – Norsk grammatikk
17
Språklig mangfold Elevene skal ha kunnskap om dagens språksituasjon i Norge og utforske dens historiske bakgrunn. De skal ha innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge. NOAS1100 – Innføring i norsk som andrespråk
18
Fagdidaktikk i profesjonsfaget
PROF1015, PROF3025 og PROF4045 Viktige temaer Læreplanen i norsk Litteraturundervisning Skriveundervisning Opplæring i muntlige ferdigheter Vurdering av elevtekster Sidemålsundervisning
19
Masterdelen av programmet (8.–10. semester)
Du kan velge mellom: Norskfaglig master ved ILN, med fire mulige spesialiseringer Språk Litteratur Tekst og retorikk Norsk som andrespråk Norskdidaktisk master ved ILS
20
Norskdidaktisk master
Masteremner i norskdidaktikk Muntlige og skriftlige ferdigheter i norskfaget Tekstarbeid i norskfaget Metoder for forskning i skolen Masteroppgave om norskfaget i skolen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.