Er prosessen som fører til at individer eller grupper

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
Advertisements

Hege Hansen MO-LA seminar 28 november 2014
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
® MonikaKorra.org Copyright © All rights reserved. ® DET HANDLER OM Å BESTEMME SEG Monika Kørra.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
Barn som deltakere i et demokrati? Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006) Dalberg.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Bygging av Gjestehus i Gbecohn, Liberia
Barnesyn og barns medvirkning
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Formålet med opplæringen er å vise hvorfor terrorhandlinger er en trussel mot demokratiske verdier. I opplæringen skal det også informeres om radikalisering.
Et offentlig rom for lokaldemokratiet
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Kreativitet Opplæring
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Årshjul grønnbasen
Kapittel 1 Helse og sykdom
(Parent Management Training - Oregon)
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
I begynnelsen var Ordet: Ordet som nådemiddel hos Luther
Kompetanse for omstilling
Samtaletrekk B – Samarbeid
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
Samtaletrekk B – Samarbeid
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
FORELDREMØTE 27. AUGUST 2018 «Ingen ville vel ønske å leve uten venner, selv om han hadde alle andre goder» Aristoteles.
Analysere nyheter
Institusjonelle omgivelser
Ettervern og overgang i 2012 – dilemmaer og utfordringer
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Religion og integrering
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Montessori og teknologi
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Religion og Identitet Lisa Stornes
Tverrfaglige tema.
Autoritativ barnehage
Nå er vi spente!.
- En livssynsorganisasjon
Velkommen til foreldremøte
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

Er prosessen som fører til at individer eller grupper Radikalisering Er prosessen som fører til at individer eller grupper gradvis endrer sin holdning til det samfunnet de lever i søker ekstreme tanker, ideer og meninger Kan føre til at individer eller grupper støtter voldsbruk selv er villig til å bruke vold (f.eks. i form av terrorisme Kilde:dembra.no

Radikale/Ekstreme tanker, ideer, meninger og handlinger Skiller seg fra det normalt aksepterte (samfunnets normer) Dermed subjektivt og kontekstavhengig (å støtte kvinners stemmerett var tidligere en radikal tanke) Er ikke farlige i seg selv (ungdommer er gjerne i en utforskningsfase av livet der man gjerne søker synspunkter i ytterkantene) Er ofte knyttet til aksept av totalitære ideologier Kilde:dembra.no

Årsaker til radikalisering (både høyreekstremister og islamister) Sosial interaksjon med radikale personer (men mange som har sosiale relasjoner til radikale personer blir ikke selv radikale) Samspillet kan skje på internett (en arena for informasjonsspredning, interaksjon med likesinnede) Løs tilknytning til storsamfunnet Marginalisering Dårlige framtidsutsikter Lav utdannelse Kriminell løpebane Leting etter forklaringer på selvopplevde kriser Søken etter å forstå urettferdigheten i verden Et ønske om å finne løsninger på politiske konflikter Unyansert mistenkeliggjøring på grunnlag av religion og etnisitet kan føre til mer radikalisering Årsaker som kan være avgjørende for en bestemt person trenger ikke å ha like stor betydning for en annen. Årsakene er sammensatte. Skjer på ulike måter og forløpet kan variere. Ikke mulig å forutse hvem som vil radikaliseres ut i fra deres bakgrunn. «Får man de rette kontaktene, kan hvem som helst bli radikalisert, selv om noen er mer utsatte enn andre.» Kilde:dembra.no

Forebygging Hjelpe individer med å Legge til rette for Styrke evnen til å takle utfordringer i livet Lære å skille mellom kritikk og personangrep Styrke evnen til å tåle krenkelser Legge til rette for At kontroversielle temaer kan tas opp på en måte som åpner for ulike synspunkter og uenighet At det er rom for annerledeshet Trening i kritisk tenkning Opplæring i demokratiske spilleregler og muligheter at demokratiet byr på mange kanaler for å påvirke og skape endringer i samfunnet uten voldsbruk hvordan politiske beslutninger tas Kilde:dembra.no