Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring."— Utskrift av presentasjonen:

1 Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring

2 Mål Forholdet mellom voksne og elever blir så robust at elever blir trygge på å kunne gi sine tilbakemeldinger til de voksne Alle blir bevisst egen relasjonskompetanse Elevers tilbakemelding blir en del av vår vurderingspraksis Kollegaers tilbakemeldinger blir en del av vår vurderingspraksis Vi endrer praksis der det er hensiktsmessig og nødvendig. Gi elevene medvirkning i egen læring

3 Formål - Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. - Elevane og lærlingane skal ha medansvar og rett til medverknad. - Skolen skal møte elevane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast. opplæringsloven §1-1

4 Formål Målet for opplæringa er å ruste barn, unge og vaksne til å møte livsens oppgåver og meistre utfordringar saman med andre. Ho skal gi kvar elev kompetanse til å ta hand om seg sjølv og sitt liv, og samtidig overskott og vilje til å vere andre til hjelp. læreplanverket for kunnskapsløftet, generell del

5 formål Robuste klasserom Tørre å endre Trygge voksne og elever
Ta i mot tilbakemeldinger på en god måte( hva vil det si)

6 Relasjonskompetanse Hva er relasjonskompetanse?
Hvorfor trenger vi relasjonskompetanse? Kan denne kompetansen læres? Hva er forskjellen på å si takk og å vise takknemlighet?

7 Relasjonskompetanse Relasjonskompetanse er ferdigheter, evner, kunnskap og holdninger som etablerer, utvikler, reparerer og vedlikeholder relasjoner mellom mennesker. Kompetansen er avgjørende for samarbeid, læring, arbeidsmiljø og effektivitet Noe av kompetansen er utviklet gjennom livets sosiale trening, men mye kan forbedres gjennom øvelse. Det å si takk er en intellektuell innøvd reaksjon, det andre er en emosjonell og ekte overbevisende reaksjon. (Spurkeland og Lysebo 2016)

8 radarhjulet

9 Relasjonskompetanse Overordnede dimensjoner
Menneskeinteresse, selve inngangsporten til relasjonskompetansen. Denne er basis for alle de andre dimensjonene. Tillit danner kjernen og bærebjelken i en positiv relasjon. Uten tillit er relasjon kraftløs eller negativ. Emosjonell modenhet, erfaring viser at emosjonell kompetanse og intelligens er avgjørende for suksess i arbeidslivet g for elevenes læring. De andre er støttedimensjoner

10 Oppdrag 1 Basert på radarhjulet, hva er dine styrker og hva mener du at du kan utvikle til noe bedre? Hvor tror du at du er om et år?

11 Oppdrag 2 I løpet av uken. Velg en undervisningsøkt hvor du ber om tilbakemelding på undervisningen fra elevene.


Laste ned ppt "Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google