Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertToril Claussen Endret for 7 år siden
1
Massemedier
2
Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner seg på samme sted –Trykte medier (pressen): aviser, tidsskrifter osv –Etermedier: radio og fjernsyn –Digitale medier: knyttet til internett og bruk av bl.a. pc, smarttelefon og lesebrett Kalles ofte med et fellesnavn for media
4
Massekommunikasjon Når vi kommuniserer med mange gjennom et massemedium kaller vi det massekommunikasjon Massemediene gjør massekommunikasjon mulig Massekommunikasjon er ofte preget av at den er enveis, det er vanskelig å gi tilbakemelding Sender har begrenset kunnskap om mottakeren Internettbaserte medier åpner for en mer demokratisk massekommunikasjon
5
Påvirkning fra massemediene I mediene blir ofte folks hverdag framstilt på en urealistisk og idylliserende måte. Hvordan påvirker dette oss? En rekke aktører i samfunnet ønsker å spre holdninger og verdier ved hjelp av massemediene, eksempler er politiske partier og reklame film: Har vitaePro effekt?Har vitaePro effekt? Det er vanskelig å måle mediepåvirkningen fordi den skjer gjennom så mange kanaler der budskaper kan støtte opp om hverandre eller være helt motstridende
6
Medienes påvirkningskraft i dag
7
Teorier om analytisk mottakermakt: mottakerne er aktive og analyserer det de hører eller ser, vurderer hva de ønsker å ta imot og velge eller velge bort Mottakerne siler budskapet gjennom et selektivt filter og velger selv hvilke medier og kanaler de vil bruke tid og oppmerksomhet på Vi merker oss best et budskap som passer vårt eget syn eller egne holdninger
8
Mediepsykologiske forskningsområder Virkning av medievold Prososiale temaer Virkning av mediepåvirkning blant barn og unge på ulike alderstrinn Virkning av avertering og reklame
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.