Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ettervern og overgang i 2012 – dilemmaer og utfordringer

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ettervern og overgang i 2012 – dilemmaer og utfordringer"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ettervern og overgang i 2012 – dilemmaer og utfordringer
Jan Storø Stavanger, november 2012

2 21 22 20 18 19 17 16 After 14 15 During Before

3 Ettervern i Norge Gammeldags Loven er på plass (?)
Den normative overgangen Det offentlige som forelder

4 Øystein får nok etter tre uker Øystein føler seg moden for å flytte
Foreldrehjemmet Hybel Øystein er ensom Øystein får nok etter tre uker Øystein føler seg moden for å flytte Studenthybel Hybel sammen med to kamerater Øystein og onkel blir uenige Øystein avbryter studiet Øystein møter Mari Øystein søker utdanning Sokkelleilighet hos onkel Øystein og Mari flytter sammen Hybel

5 Positive og negative begrunnelser
+ Øystein føler seg moden for å flytte – Øystein er ensom + Øystein søker utdanning – Øystein avbryter utdanningen – Øystein og onkel blir uenige – Øystein får nok etter tre uker + Øystein treffer Mari

6 ”Du må lære å innordne deg”
Foreldrehjemmet Hybel ”Du må lære å innordne deg” ”Vi støtter deg” Studenthybel Hybel sammen med to kamerater ”Vi støtter deg” ”Nå som du var så godt i gang” ”Endelig en som kan få skikk på ham” ”Dette er bra, gutten vil noe” Sokkelleilighet hos onkel ”Du så hvordan det gikk sist” ”Du klarte det ikke” Øystein og Mari flytter sammen Hybel

7 Hvordan ser unge menneskers overgang ut i Norge?
Flyttealder Ta ansvar for seg selv Gå inn i samfunnsfelleskapet, ”det offentlige prosjektet” Stifte familie Prosessen kan gjerne ta tid, men må ha et innhold Mindre alvorsfylt og potensielt mer fylt av lek enn tidligere

8 Voksenalder i utvikling (Arnett 2004)
Store endringer i hvordan unge lever sine liv Fem kjennetegn Identitets- utforskninger Ustabilitet Følelse av å være midt i mellom Å være selvfokusert En alder for muligheter Voksenalder i utvikling (Arnett 2004)

9 Ikke-normative overganger
Alternativ til det normative, til det lineære Høystatus og lavstatus avvik

10 …og så var det søndagsmiddagene….

11

12 Dilemmaer Den nordiske velferdsmodellen Overgangen i systemene
Er selvstendighet et rimelig mål?

13 Mulig fordeling av posisjoner mellom det offentlige og den unge
Personorientering Systemorientering Det offentliges mulige posisjoner Omsorgsgiver/forelder Leverandør av velferdstjenester Den unges Ungdom/utsatt ungdom Klient/bruker I fokus for det offentliges posisjon Individet i sin egen rett Relasjon Rettssubjektets rettigheter Medvirkning oppgave Omsorg Tjenesteytelse

14 Dilemmaer Den nordiske velferdsmodellen Overgangen i systemene
Er selvstendighet et rimelig mål?

15

16 Dilemmaer Den nordiske velferdsmodellen Overgangen i systemene
Er selvstendighet et rimelig mål?

17 Uavhengig? Selvstendig?
Uavhengighet Gjensidig avhengighet Idealer Intervensjoner Den unge skal klare seg selv Den unge er selvstendig på voksnes holdnings- og handlingsområder Det offentliges innsats bringes til en avslutning Klientkarrieren avsluttes Den unge bør komme i lønnet arbeid Hjelp og støtte til utdanning og arbeid Trening og bevisstgjøring av mestring og mestrings-kompetanse som gir tillit til egen fungering og selvhjulpenhet Trening og bevisstgjøring av ferdigheter for hverdagslivet i den selvstendige tilværelsen (eks: økonomi, hygiene, døgnrytme, å holde på en jobb, å planlegge, å ta avgjørelser) Den unge er en del av et sosialt nettverk Den unge har kompetanse i å etterspørre hjelp og støtte Den unge oppfatter seg selv som medborger, som inkludert i et samfunn av voksne Den unge er inkludert i samfunnet gjennom utdannelse, arbeid osv. Kartlegging av sosialt nettverk og mobilisering av nettverksressurser Trening og bevisstgjøring av samarbeid, sosiale ferdigheter og sosial kompetanse Introduksjon til sosiale miljøer (skole-, arbeids- og fritidsarenaer) og trening i og støtte til kontaktetablering Bevisstgjøring om rettigheter som borger og trening i å bruke dem Ulikheter i orienteringene uavhengighet og gjensidig avhengighet

18 Utfordringer I tilpasse støtten til det enkelte individ i den enkeltes kontekst Å utvikle denne støtten slik at den unge blir mer selvhjulpen Å hjelpe den unge til å søke hjelp, uten å bli helt avhengig av hjelp At norsk ettervern er kortvarig

19 Spesielle grupper (Storø 2012)
Ungdom med innvandrerbakgrunn De sinte ungdommene Ungdom med rusproblemer Ungdom med nedsatt funksjonsevne

20 Muligheter Ungdommene i barnevernet er ikke søte og små lenger, men som oftest ganske så mulige å like likevel

21 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Ettervern og overgang i 2012 – dilemmaer og utfordringer"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google