”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger? Ledelse: Sosiokulturelt læringsperspektiv Medbestemmelse som metode Refleksjon (fellesskapsbygging/identitetsstøtte) Ungdomskultur – ungdomskulturelle mediebilder Sosialisering og identitet (selvfølelse) Læring (tilpasset opplæring/gr. ferdigheter)
Kulturforståelse: Unges forhold til egen kultur (identitet, tilhørighet, selvforståelse) Sosial klasse, etnisitet, kjønnskultur og kulturell kapital Kunnskap om ungdomsgrupper – det flerkulturelle samfunn Subkultur og allmennkulturell ungdom
Nye rammer rundt oppvekst: Sosialisering i dag Identitetskonstruksjon i dag Selvorientering som preger kulturen Selvbilde knyttes mot kroppsbilde Identitetsstøtte – dannelsesperspektiv/refleksjon Flerkulturelt perspektiv
Ungdomskulturelle mediebilder: Hvordan ungdomskulturelle mediebilder påvirker enkeltindivid og samfunn Samspill; mediebilder – identitet – livsstil – unges identitetskonstruksjon Rapkulturern Popmusikken Selvbilde
Inkluderende læringsfellesskap: Metoder for undervisning i et sosiokulturelt perspektiv Medbestemmelse som metode (jf LK 06) Skolens moralske atmosfære Refleksjon om mediebilder Refleksjon knyttet til fag Relasjonskompetanse (lærer-elev)
Det sosiokulturelle læringsperspektivet Studentarbeid
Intellektuell vs intelligent Intellektuell kalles den person som egner sin tid til tenking og analyser. Intellektuell betegner det å forholde seg abstrakt, rasjonelt og objektivt reflekterende til sin omverden. Å være intellektuell handler altså ikke nødvendigvis om å være spesielt intelligent; det skal mer forstås som en bestemt måte å anvende sin intelligens på i sitt møte med verden. Den intellektuelle tilgang står i motsetning til en mer umiddelbar, følelsesdrevet måte å oppfatte tingene på.
Utvikle individuelle ferdigheter: TPO Grunnleggende ferdigheter jf LK 06 Læringsstrategier Læringsstiler (MI) Variasjon over en fast rytme Ta utgangspunkt i elevens eksisterende kunnskap og erfaringer (interesser/mediebilder/annet?) Kartlegge, vurdere, sette fagmål (jf LK 06)