”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
Advertisements

Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Tilpasset opplæring AU 1
Mangfold og fellesskap
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
«Byen» - et læringsspill for elever i ungdomsskolen om samfunn, skatt og arbeidsliv.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Ludvigsenutvalget NOU – fremtidens skole Hovedspørsmålene i utredningen er følgende: Hvilke kompetanser vil være viktige for elevene i skolen,
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Tilpasset opplæring Professor Thomas Nordahl Hafjell
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
Barnesyn og barns medvirkning
Utforming av skolebygg
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Samarbeid og konflikt.
Vurdering for læring.
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Samhandling med ungdom
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Relasjonskompetanse DEL 2
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Vurdering i Kunnskapsløftet
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Novembernytt Så var vi alt i november! Vi har i oktober hatt fokus på barn i andre land, spesielt i India. Vi har snakket om de store forskjellene det.
Tilbakemeldinger som fremmer læring
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Ny læreplan… Høst 2017.
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
samrådningsmøte Regionsentra vs omkringliggende kommuner
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
«Det sympatiske mennesket»
Læring og sosiokulturelt perspektiv
1 Egenomsorg og helse.
Kunnskap om dagens ungdom
PRAKSISMØTE.
Hva skjer ´a. Foredrag om «Hva skjer i kirken fremover
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Montessori og teknologi
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Tilpasset opplæring Kurs 5
Lokalsamfunn, folkehelse og kulturarv
Utskrift av presentasjonen:

”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger? Ledelse: Sosiokulturelt læringsperspektiv Medbestemmelse som metode Refleksjon (fellesskapsbygging/identitetsstøtte) Ungdomskultur – ungdomskulturelle mediebilder Sosialisering og identitet (selvfølelse) Læring (tilpasset opplæring/gr. ferdigheter)

Kulturforståelse: Unges forhold til egen kultur (identitet, tilhørighet, selvforståelse) Sosial klasse, etnisitet, kjønnskultur og kulturell kapital Kunnskap om ungdomsgrupper – det flerkulturelle samfunn Subkultur og allmennkulturell ungdom

Nye rammer rundt oppvekst: Sosialisering i dag Identitetskonstruksjon i dag Selvorientering som preger kulturen Selvbilde knyttes mot kroppsbilde Identitetsstøtte – dannelsesperspektiv/refleksjon Flerkulturelt perspektiv

Ungdomskulturelle mediebilder: Hvordan ungdomskulturelle mediebilder påvirker enkeltindivid og samfunn Samspill; mediebilder – identitet – livsstil – unges identitetskonstruksjon Rapkulturern Popmusikken Selvbilde

Inkluderende læringsfellesskap: Metoder for undervisning i et sosiokulturelt perspektiv Medbestemmelse som metode (jf LK 06) Skolens moralske atmosfære Refleksjon om mediebilder Refleksjon knyttet til fag Relasjonskompetanse (lærer-elev)

Det sosiokulturelle læringsperspektivet Studentarbeid

Intellektuell vs intelligent Intellektuell kalles den person som egner sin tid til tenking og analyser. Intellektuell betegner det å forholde seg abstrakt, rasjonelt og objektivt reflekterende til sin omverden. Å være intellektuell handler altså ikke nødvendigvis om å være spesielt intelligent; det skal mer forstås som en bestemt måte å anvende sin intelligens på i sitt møte med verden. Den intellektuelle tilgang står i motsetning til en mer umiddelbar, følelsesdrevet måte å oppfatte tingene på.

Utvikle individuelle ferdigheter: TPO Grunnleggende ferdigheter jf LK 06 Læringsstrategier Læringsstiler (MI) Variasjon over en fast rytme Ta utgangspunkt i elevens eksisterende kunnskap og erfaringer (interesser/mediebilder/annet?) Kartlegge, vurdere, sette fagmål (jf LK 06)