Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kunnskap om dagens ungdom

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kunnskap om dagens ungdom"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kunnskap om dagens ungdom
Mattias Øhra

2 Ungdom Anders Bakkens innlegg stresser behovet for ungdomskunnskap som en sentral del av en moderne profesjonsrettet læreridentitet! Står dagens ungdomskultur i fare for å bli kolonialisert av forbrukerkulturen? Er familie, venn, og utdanningsorienteringen blant unge i dag et uttrykk for en radikalisert individualisme? Eller et uttrykk for tradisjonelle valg og verdier? Ungdomskulturen står ikke i opposisjon til voksensamfunnet (Bakken). Hva med voksenkulturen? Er det slik at voksenkulturen har nærmet seg ungdomskulturen?

3 Ungdom og identitet Jeg vil være meg selv
Finne min egen stil Jeg vil være et kult, medlem av gjengen Jeg vil være som de andre i gjengen Hvem skal jeg bli?

4 Påvirkning: Sterk påvirkning fra tenåringskulturen
Sterk påvirkning fra venner Sterk påvirkning fra media Sterk påvirkning fra mote

5 Media / populærkulturen
Media og populærkultur blir det nye skattekammer for postmoderne identitetskonstruksjon 5

6 Identitet, mote og livsstil:
Det som kjennetegner vår tid er at forbrukerkulturen står mye sterkere enn tidligere I dag må du ha mye for å være sosialt med. Og være som alle andre og dermed høre til, handler i dag om kjøp av ting som er moderne (Livsstil).

7 Hvem bestemmer hvem jeg skal være?

8 Kulturell frisetting Den enkelte må skissere, utprøve og omformulere sin egen identitet.

9 Dannelse? En ny selvdannelse i en ambivalent verden? Nye fellesskap?
Identitet og forbruk? Nye klasseskiller og maktstrukturer? Privat versus offentlig? 9

10 Perspektiver? Fare for at vi blir for pessimistiske og reaksjonære
Skru tiden tilbake, gamle kart osv Fare for at vi ikke ser at barn og unge i dag må forvalte en frihet som er komplisert Markedsmakten er reell! Flere og flere valg overlatt til den enkelte Fare for at vi fanger opp at det er en ny tid med nye krav for å lykkes? Radikal individualisme forbrukeridentitet 10

11 Dagens skole Hvordan gjenreise skolen som en samfunnsdannende institusjon i hyperindividualismens tidsalder? Skolen i brytning mellom det verdiskapende og det verdioppløsende må ta inn over seg denne virkeligheten men samtidig skape nye fellesskap og frirom (Slagstad 2000). Mattias Øhra 11

12 Høgskolen i Vestfold: LUT* (2007-2010) Fag Ungdomskultur
Profesjon (praksisprosjekt) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den didaktisk sterke læreren som er i stand til å tilrettelegge sin undervisning ut i fra varierte arbeidsmåter som er tilpasset den enkelte elev Utvikle den sosialt kompetente læreren som har en grunnleggende innsikt i norske ungdommers kultur og oppvekstvilkår. En lærer som er i stand til å administrerer en balanse mellom tydelig lærings/klasseledelse og ett inkluderende og motiverende læringsfellesskap *Lærerutdanning for Ungdomstrinnet


Laste ned ppt "Kunnskap om dagens ungdom"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google