LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
16 Repeter for å huske og forstå
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
8 Skumlesing.
Effektiv lesing - leseteknikker
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Om å skrive om litterære tekster
12 Reflekterende lesing.
11 Fotolesing.
9 Skanning.
3 Les bedre.
Framtida nå – les og forstå!
10 regler for å skrive for web
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Sør - Odal Foreldremøte Hvordan vi som foreldre kan være gode leksehjelpere for barna våre. 1Gerd Fredheim
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
STUDIETEKNIKK Mads Friberg, Psykolog/PP-rådgiver Veiledningssenteret Asker og Bærum.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
Studieteknikk Bison.
Innhold Få oversikt Læringsstil Lag en studieplan Lesetips Notater
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Hvordan lage problemstilling ut fra et gitt tema?
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studieteknikk for meir effektiv læring
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Studieteknikk for nybegynnere Basert på boka: 101 gode råd om studieteknikk av Vegard Molnes og Vidar Kjetilstad Håkon Tolsby Håkon Tolsby.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Leseutvikling og læringsstrategier
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter Snakk om det du har lest I denne videoen skal du få noen tips på hvordan du kan lese smartere. Slik at du kan forstå og huske bedre. Jeg skal snakke om hvordan å skaffe deg oversikt før du begynner å lese. Hvordan lage deg konkrete læringsmål eller lesemål for lesingen. Det er også viktig å lese aktivt gjennom å tenke, stille spørsmål og notere mens du leser. Du lærer mer når du oppsummerer med egne ord. Husk også å repetere lærestoffet, gjennom bl.a. å fortelle andre om det du har lest.

Lag deg konkrete lesemål Hvordan kan man bruke produktet i markedsføringen? Hvordan brukes pris som virkemiddel i markedsføring? Hva har distribusjon å gjøre med markedsføring? Hvordan bruker man promotering for å markedsføre et produkt? Læringsutbytte: bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering Let etter viktige ord, nøkkelbegreper, som du må forstå og formuler kontrollspørsmål ut fra disse. Produkt Pris Distribusjon Promotering Når du har lest må du kunne svare på disse spørsmålene. Sånn kan du omformulere læringsutbytter til lærings- eller lesemål. Analyser læringsutbyttene i ditt fag og formuler lærings- eller lese mål med egne ord. Lesemålene trenger ikke å være formulert som spørsmål, men det hjelper for å få deg til å lete etter svarene.

Hva gjør du når du starter å lese? Bli kjent med boken Skumles Finn nøkkelord Skal du lese i bredden eller i dybden? Varier lesehastighet i forhold til hvor vanskelig og viktig stoffet er Så til selve lesingen – hva gjør du når du starter å lese? Begynner du å lese på side 1 og setter deg mål om å lese 50 sider om dagen? Det kan være smartere å først få en oversikt over boken. Se på innholdsfortegnelsen. Tenk litt over hva som skjuler seg bak overskriftene. Hva handler disse om? Hva vet jeg om temaet fra før? Bla litt i boken for å se om den har spørsmål eller oppsummeringer på slutten av hvert kapittel eller stikkord i margen. Skumles for å få et inntrykk av hva det handler om, la blikket gli fort over siden, og spør deg selv: Hva er viktig? Hvis du har lagd deg lesemål utfra emneplanen blir det enda lettere å skumlese for å finne hvor i boken det står om det du er interessert i. En leseteknikk er å lese første setning i hvert avsnitt for å få et første overblikk. Legg merke til uthevede nøkkelord, som ofte er viktige fagord, teorier eller tanker. Eller du har på forhånd funnet nøkkelord gjennom læringsutbyttene og kan la øynene aktiv lete etter disse viktige ordene. Når du har fått oversikt og vet mer hva som skal leses nøye, går du i gang. Da vet du hva som skal leses overfladisk (i bredden) og hva du må lese i dybden, altså mye nøyere for å forstå. Varier hvor fort du leser i forhold til hvor vanskelig og viktig stoffet er. Husk også at en del fag er ‘modningsfag’ som det tar tid før du får ordentlig grep på – så hold ut selv om du ikke forstår alt du leser med en gang.

Les aktivt – tenk! Still spørsmål til teksten Hva er nytt? Relevans? Vær kritisk! Visualiser det du leser Stopp opp hvis noe er uklart Mens du leser – tenk! Still spørsmål til det du leser. Hva er nytt? Hvordan henger det sammen med ting jeg kjenner fra før? Hvilke egne erfaringer har jeg med dette? (Relevans) Hvorfor skal jeg lese dette? Hvorfor er dette på pensum? Hvilken praktisk nytte har jeg av dette? (Vær kritisk) Hva mener egentlig forfatteren? Hvorfor mener forfatteren det som står her? Kan det ses på en annen måte? Se for deg det du leser hvis det er mulig. Hvis stoffet er vanskelig - Stopp opp: Les om igjen, slå opp vanskelige ord, bruk tid på å lære nye begreper. Er teksten veldig vanskelig, prøv å finne annen litteratur som er lettere å lese.

Les aktivt – skriv og snakk Ta notater mens du leser Sett ord på egen forståelse! Snakk med deg selv Marker med egendefinert tegn- og fargesystem Selvhøring: Hva lærte jeg? Skriv det ned Å skrive mens du leser er en annen måte å lese aktivt på. Noter i boken eller et annet sted: Notater kan være oppsummering, assosiasjoner du får, spørsmål du lurer på, ordbetydninger – det er opp til deg. Det viktigste er at du setter ord på egen forståelse! Du kan også snakke høyt med deg selv om hva du har lest, eller snakke inne i deg. Finn ut HVA og HVORDAN du vil markere teksten. Det er lurt å skumme teksten før du markerer. Marker for eksempel definisjoner med en farge og eksempler med en annen farge. Hør deg selv i stoffet, spør deg selv hva forsto du her? Hva lurer jeg på? Skriv det ned.

Oppsummer Hva var det viktigste? Skriv! Lag kontrollspørsmål Tankekart Oppsummer muntlig Det er viktig å oppsummere, både for å få en repetisjon, men også for å organisere stoffet. Skriv en kort oppsummering om hva som er det viktigste i det du nettopp har lest. Kanskje du også vil ta med Hva du fortsatt lurer du på? Lag kontrollspørsmål ut fra det du har lest. Det er også en måte å oppsummer på. Du kan lage Tankekart som en oppsummering og for å organisere stoffet i ulike temaer og se hvordan de henger sammen. En annen måte å oppsummere på er snakke med andre om det du har lest.

Repeter Repeter så snart som mulig etter at du har lest Se gjennom notater Svar på dine egne kontrollspørsmål Fortell noen om hva du har lest Jo mindre tid det går fra du leser til du repeterer, jo lettere er det å huske. Du kan for eksempel skrive oppsummering rett etter du har lest. Det er god repetisjon. I hvert fall repeter før du legger deg. Se gjennom notater og tilføy eventuelt mer hvis du kommer på noe. Kanskje har du laget læringsutbyttene om til spørsmål eller lagd kontrollspørsmål – disse kan du svare på muntlig eller skriftlig Snakk med andre om hva du har lest. Når du snakker om stoffet merker du hva du kan og ikke kan, om du husker eller om du må gå tilbake og finne mer ut av ting.

Skriv i 3 minutter om hva du husker fra denne videoen! Så en liten repetisjonsøvelse til slutt. Sett på stoppeklokken på mobilen eller annen klokke og skriv i 3 min alt du husker fra denne videoen! Lykke til!