Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning Nedleggelse eller nytt liv?
Christian Danielsen Rådgiver Seksjon kontor- og administrasjon (SKA) sentralt Representant i Faglig råd for service og samferdsel Telefon: 473 08 360 Mail: christian.danielsen@fagforbundet.no
Noen begreper som har blitt nevnt TAF – Teknisk allmennfaglig utdannelse Y-veien – lengre utdannelse ved hjelp av fagbrev
Hvorfor skal Fagforbundet engasjere seg i fagopplæringen i videregående skole? Faglig råd er det formelle nasjonale organet for trepartssamarbeidet knyttet til yrkesopplæringen. Hjemlet i opplæringslova § 12-2 og ILO-konvensjon nr. 142 om yrkesrettleiing og yrkesopplæring fra 1975. FN ønsker samarbeid om yrkesopplæringen! Fagforbundet og LO er representert i Faglig råd for Service og samferdsel. Hvert yrkesfaglig utdanningsprogram har et Faglig råd. De andre seksjonene sitter i andre råd, alt ettersom hvilke fag som inngår i seksjonens ansvarsområde. Fafo gjennomfører et forskningsprosjekt angående Faglig råd: De mener de trengs mer engasjement Yrkesopplæring etter 2+2-modellen, to år på skole og to år i bedrift, forutsetter nært samarbeid med arbeidslivet. Arbeidslivets parter bør ha en formening om hva som utgjør relevant kompetanse. Som representant i Faglig råd trenger jeg innspill fra dere!
Kontor- og administrasjonsfaget som del av Utdanningsprogram for Service og samferdsel
Formålet med kontor- og administrasjonsfaget Kontor- og administrasjonsfaget skal legge grunnlag for yrkesutøvelse innen service, kundebehandling og kontoradministrative oppgaver i offentlige og private virksomheter. Videre skal faget fremme kompetanse om hvordan bruk av teknologiske verktøy i kontorarbeid kan bidra til en hensiktsmessig og effektiv organisering av arbeidet (innovasjon?). Opplæringen skal legge til rette for at lærlingen kan utvikle endringskompetanse. Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er kontor- og administrasjonsmedarbeider. Kan brukes til en rekke oppgaver slik som: post, økonomi, arkiv osv. To kontorlærlinger hos Fagforbundet nasjonalt
Revisjon av tilbudsstrukturen I april 2014 fikk Utdanningsdirektoratet i oppdrag av Kunnskapsdepartementet å «[g]jennomgå og foreslå endringer i tilbudsstrukturen innen yrkesfaglige utdanningsprogram i samarbeid med partene i arbeidslivet.» Yrkesfaglig utvalg: et ad-hoc utvalg oppnevnt av Kunnskapsdepartementet, som i realiteten kom med en konkurrerende rapport. Arbeidslivets parter var i utgangspunktet ikke representert. LO og NHO protesterte. Yrkesfaglig utvalg foreslo å nedlegge kontor- og administrasjonsfaget, mens Faglig råd ønsket å beholde det. Utdanningsdirektoratet foreslo høsten 2016 å nedlegge faget, i strid med Faglig råds anbefalinger. Saken er nå sendt tilbake til Kunnskapsdepartementet, som sender sin innstilling på høring 1. mai 2017.
Utfordringer som kontor- og administrasjonsfaget står overfor Et endret arbeidsliv. Flere kontorfaglige oppgaver rasjonaliseres bort. Ofte foretrekkes søkere med høyere utdanning. Relativt mange tar studiespesialisering. Men er det et problem?
Viktige grunner til å beholde kontor- og administrasjonsfaget
Problemstillinger knyttet til det å ansette kandidater med høyere utdannelse (NIFU 2015:40) Lærebedrifter både i privat og offentlig sektor har gode erfaringer med å være lærebedrift. Det typiske, særlig i statlig sektor, er at man lyser ut stillinger for kontorarbeid for personer med høyere utdanning. Lærefaget er lite kjent Ledere har en tendens til å ansette folk som ligner seg selv Virksomhetenes motivasjon kan være at der den overkvalifiserte kan gjøre alle salgs oppgaver, kan den kvalifiserte kun gjøre det den er kvalifisert for. Dermed kan utgifter spares ved å pålegge den overkvalifiserte alt arbeidet, både faglig og kontoradministrativt. I Danmark tas det inn ti ganger så mange kontorlærlinger som i Norge I kontorfaglige stillinger hvor det kreves høyere utdanning er det stor gjennomtrekk av arbeidskraft
Stort lærefag: 401 fag- og svennebrev per år
Inngåtte lærekontrakter går oppover
Andre grunner til å beholde kontor- og administrasjonsfaget? Høy sysselsetting. SSB har ingen periodisk statistikk av sysselsetting Høy andel som fullfører utdanningen 78% Gode erfaringer på grasrotplanet. Utdanningsforbundets representant i Faglig råd er veldig positiv. To kontorfagslærlinger i Fagforbundet sentralt
Eksempel på godt samarbeid Temaheftet «Kontorfaget i endring» Gode innspill fra hele landet Gode intervjuobjekter og god vinklinger En ønsket arbeidsmåte hvor vi kan dra nytte av hverandre?
Hva gjøres videre? Dialogen med Kunnskapsdepartementet fortsetter gjennom Faglig råd Kunnskapsdepartementet sender sin innstilling på høring 1. mai Da får vi en ny sjanse til å gi innspill Det planlegges en felles uttalelse fra Faglig råd Vi trenger gode historier, innspill og forbedringsforslag fra dere Yrkesprofiler Del gjerne informasjon om kontorfaget med andre, f.eks. temaheftet Ta stilling til spørsmål vedrørende yrkesopplæringen før Landsmøte og Landskonferansen F.eks: Bør vi innføre lovfestet rett til lærlingplass? Bør fagbrev også gi generell studiekompetanse? Hva skal vi gjøre med frafall?
Videre diskusjon Hvordan opplever dere stillingen til kontor- og administrasjonsfaget? Er faget kjent innad hos oss og hos arbeidsgivere? Hva mister vi dersom faget legges ned? Har dere konkret erfaring med kontorlærlinger og ferdigutdannede med fagbrev? Hva kan gjøres for å forbedre faget?
Vi håper på nytt liv for kontorfaget! Takk for meg! Vi håper på nytt liv for kontorfaget!