Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Historiefaget i skolen
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
Avdeling for sosionomutdanning
Didaktiske analysekategorier
12 Reflekterende lesing.
Borre ungdomsskole
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Politisk påvirkning.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Studieteknikk Bison.
NY VRI Nina og Ingvild.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Hvordan lage problemstilling ut fra et gitt tema?
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Leseutvikling og læringsstrategier
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Den matematiske samtalen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Gjennomgang før eksamen
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur? Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen I mange av de skriftlige arbeidskravene vil du bli bedt om å reflektere over det du har erfart i praksis. Refleksjonen skal knyttes til teori eller annen faglitteratur.

Å få læring ut av erfaringen Revurdere opplevelsen/erfaringen Knytte nye erfaringer til begreper, modeller, teori HVORFOR? Gjennom å høre meg selv snakke om temaet bruker jeg flere deler av hjernen og i følge Biggs lærer man 60% mer gjennom å fortelle til andre enn ved bare å lese fagstoffet (2008, s. 80). Det skjer en bevisstgjøring, tydeliggjøring av temaet for meg å skulle fortelle til andre hva jeg har gjort og ønsker å formidle videre. Tanken bak er at du lærer mer hvis du reflekterer over hva du har gjort. Og du lærer enda mer hvis du knytter erfaringene til fagbegreper og teori. Revurdere: Du skal ikke bare huske hva som skjedde, men også tenke på hvorfor det skjedde, hvordan kunne ting vært gjort annerledes? Du skal tenke med fagbegrepene og teorien og på den måten heve nivået på din refleksjon. For eksempel: er det ikke nok å bare skrive at det skjer en bevisstgjøring … Du må også skrive hvorfor. Hvis du knytter opplevelsen til faglitteratur blir refleksjonen mer faglig relevant. Stopp gjerne videoen hvis du ønsker å lese teksten litt nøyere. (Konstruert eksempel)

Å få læring ut av erfaringen Gjennom å knytte erfaringen til faglitteratur kan de vurderes på en faglig måte og gis ny mening Resultatet man da håper på er at denne nye forståelsen leder til bedre faglige begrunnede handlinger. Bedre faglige begrunnede handlinger

Spørsmål som kan hjelpe refleksjonen Hva har du gjort? Hva skjedde? Hva tenker du? Hva føler/opplever du? Hva har du oppdaget (lært)? Hva har vært bra/nyttig og hvorfor? Hva kunne vært gjort annerledes og hvorfor? Læreforutsetninger, rammefaktorer Knyttet til faglitteratur Her er en rekke spørsmål som kan hjelpe deg til å reflektere. Skriv gjerne dagslogger mens du er ute i praksis og svar på disse spørsmålene. For hvert av spørsmålene kan du se om du kan knytte svaret til faglitteratur. Hvis svaret på ‘hva skjedde’ er at elevene ikke klarte å følge undervisningsopplegget ditt, kan dette kanskje knyttes til elevenes læreforutsetninger eller rammefaktorer og disse fagbegrepene omtales i pensum.

Hva har dere gjort? Hvorfor valgte dere … ? Under observasjonen erfarte vi at undervisningsoppleggene var basert på tegning, maling, data og mye bruk av papp. Vi valgte derfor å lage en oppgave hvor elevene skulle jobbe med tekstil, håndsøm og fri tegning ut fra kompetansemålet: Designe produkter ut fra kravspesifikasjon for form og funksjon. Her er et eksempel fra en praksisrapport fra praktisk pedagogisk utdanning. Studentene skulle jobbe i gruppe og bestemme seg for et undervisningsopplegg som de gjennomførte. I denne delen skulle de skrive om hva de hadde gjort og begrunne valget sitt. Stopp videoen og les teksten.

Hva har dere gjort? Hvorfor valgte dere … ? Under observasjonen erfarte vi at undervisningsoppleggene var basert på tegning, maling, data og mye bruk av papp. Vi valgte derfor å lage en oppgave hvor elevene skulle jobbe med tekstil, håndsøm og fri tegning ut fra kompetansemålet: Designe produkter ut fra kravspesifikasjon for form og funksjon. Legg merke til det lille ordet «derfor» som binder setningene før og etter sammen – slik at vi ser at disse har med begrunnelsen å gjøre. Stopp videoen og skriv ned svar på spørsmålene. … Hvordan begrunner studentene valget? Er begrunnelsen god nok?

Hva har dere gjort? Hvorfor valgte dere … ? Under observasjonen erfarte vi at undervisningsoppleggene var basert på tegning, maling, data og mye bruk av papp. Vi valgte derfor å lage en oppgave hvor elevene skulle jobbe med tekstil, håndsøm og fri tegning ut fra kompetansemålet: Designe produkter ut fra kravspesifikasjon for form og funksjon. Her er mine kommentarer. Jeg forstår ikke helt at observasjonen av tegning, maling, data og papp er grunnen til at de valgte å ha et opplegg med tekstil, håndsøm og fri tegning … Hva er sammenhengen? Det er fint at de begrunner sitt valg av undervisningsopplegg med hva de erfarte under observasjonen. Men de kunne ha begrunnet valget bedre. Her er mye av begrunnelsen sikkert tydelig for studentene, men ikke nødvendigvis for leseren. Som en velmenende leser kan jeg tenke at studentene ønsket å gi elevene erfaring med annet materiale enn elevene hadde jobbet med tidligere. Hvis det stemmer bør studentene skrive at de ønsket å variere materialer og aktiviteter. Skriv ut underliggende tanker!

Hvorfor variere? Begrunn variasjon faglig! Kan slik variasjon i aktiviteter kobles til noe i pensum eller lærerplaner? Det ville ha gitt begrunnelsen mer faglig tyngde. Hvorfor variere? Begrunn variasjon faglig!

Hva har dere gjort? Hvorfor valgte dere … ? Under observasjonen erfarte vi at undervisningsoppleggene var basert på tegning, maling, data og mye bruk av papp. Vi valgte derfor å lage en oppgave hvor elevene skulle jobbe med tekstil, håndsøm og fri tegning ut fra kompetansemålet: Designe produkter ut fra kravspesifikasjon for form og funksjon. Skriv tankene mer ut! Det er bra at studentene knytter valget av undervisningsopplegg til kompetansemål. Men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom tekstil, håndsøm og fri tegning med kompetansemålet: Designe produkter ut fra kravspesifikasjon for form og funksjon. Hva står egentlig i kompetansemålet? Det hadde hjulpet meg å finne ut av det hvis studentene hadde tatt med henvisning til Læreplanen. Det er viktig å skrive tankene mer ut for at leseren skal forstå hva du mener. Få gjerne noen andre til å lese utkastene dine for å se om de henger med på tankegangen din.

Bruk av faglitteratur – hvordan er sitatet relevant for det studentene har gjort? Oppgaven krevde mye samhandling mellom lærer og elev, og forutsatte klare informative presentasjoner. «Alt vi vet om undervisning og læring i dag, peker mot at en faglig forsvarlig og pedagogisk aktiv lærer skaper forutsetninger for kunnskap og ferdigheter» (Skagen 2012, s. 95). Nå til et annet eksempel på hvordan studentene har brukt faglitteratur. Her har studentene trukket inn et sitat for å støtte det de gjorde i praksisperioden. Hva har sitatet å gjøre med det som studentene har gjort? Stopp videoen, les teksten og svar på spørsmålet.

Hva i sitatet er relevant for studentens refleksjon? Oppgaven krevde mye samhandling mellom lærer og elev, og forutsatte klare informative presentasjoner. «Alt vi vet om undervisning og læring i dag, peker mot at en faglig forsvarlig og pedagogisk aktiv lærer skaper forutsetninger for kunnskap og ferdigheter» (Skagen 2012, s. 95). Var det vanskelig å se relevansen av sitatet? Da kan du se etter hva som er det viktige ordet i sitatet som studenten bruker videre? Hva i sitatet har studenten ‘dialog’ med? Stopp, tenk og skriv gjerne ned det du mener

Hva i sitatet er relevant for studentens refleksjon? Oppgaven krevde mye samhandling mellom lærer og elev, og forutsatte klare informative presentasjoner. «Alt vi vet om undervisning og læring i dag, peker mot at en faglig forsvarlig og pedagogisk aktiv lærer skaper forutsetninger for kunnskap og ferdigheter» (Skagen 2012, s. 95). Det er ikke alltid lett å se hva i sitatet som studentene mener er relevant for det de skriver om. Du har kanskje endt opp med et annet ord enn meg? Det at forskjellige lesere legger vekt på ulike ord i samme sitat, viser viktigheten av å være tydelig i sin bruk av sitater. Den som skriver må sikre seg at leseren trekker ut av sitatet det samme som hun/han har ment. Jeg har trukket ut «forutsetninger» fordi studenten har brukt ordet forutsatte. Har du lyst til å skrive et forslag til forbedring av denne teksten? Da må du stoppe videoen nå.

Forbedringsforslag – hvordan koble sammen eget arbeid og faglitteratur? I følge Skagen vil en faglig forsvarlig og pedagogisk aktiv lærer være opptatt av å skape forutsetninger for kunnskap og ferdigheter (2012, s. 95). I dette ligger … (mer om hva Skagen mener med å skape forutsetninger for k og f). For å skape slike forutsetninger vektla vi klare og informative presentasjoner og mye samhandling mellom lærer og elev. Presentasjonene ... Samhandlingen … Her er mitt forslag. Stopp gjerne videoen for å lese forbedringsforslaget. Gå tilbake til forrige lysbilde for å sammenligne tekstene, så du bedre ser hvilke endringer jeg har gjort. Stopp videoen nå.

Forbedringsforslag – hvordan koble sammen eget arbeid og faglitteratur? I følge Skagen vil en faglig forsvarlig og pedagogisk aktiv lærer være opptatt av å skape forutsetninger for kunnskap og ferdigheter (2012, s. 95). I dette ligger … (mer om hva Skagen mener med å skape forutsetninger for k og f). For å skape slike forutsetninger vektla vi klare og informative presentasjoner og mye samhandling mellom lærer og elev. Presentasjonene ... Samhandlingen … Jeg har byttet litt om på rekkefølgen og prøvd å skape med sammenheng mellom sitatet og hva studentene har gjort i praksisperioden. Samtidig påpeker jeg hvor studentene må forklare mer (skagen), utdype (presentasjoner) og eventuelt skrive eksempler (samhandlingen).

Hjelp til studiene? Gjøre det bedre? Bestill time: studieverkstedet@hioa.no eller kom innom i åpningstiden Hvor? I biblioteket på Kjeller og i Pilestredet 48 Når? Onsdager og torsdager kl. 13 -16 (Kjeller) Tirsdager og torsdager kl. 14 -17 og fredager 12-15 (Pilestredet) Jeg håper du har hatt nytte av denne videoen. .Har du spørsmål eller lurer på mer om skriving? Ta kontakt med Studieverkstedet!

Rettigheter Om ikke annet er oppgitt er illustrasjoner og bilder i denne presentasjonen hentet fra https://pixabay.com og lisensiert under «Creative Commons» (CCO). Teksteksemplene som er brukt i videoen er skrevet av studenter ved PPU DKH/EST HIOA (2016). Tillatelse fra studentene er innhentet 19.09.2017