Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lærebokteksten 9. April 2008

2 Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende, konstaterende, fortellende, skildrende, argumenterende og/eller resonnerende,  Er den monologisk eller dialogisk, og hva betyr det for den rollen leserne/elevene er tildelt i teksten? Inviteres de til å reflektere, stille spørsmål og tenke selv, eller til å huske framstillingen og finne fram til rette og gale svar? Med andre ord: Hvilken leserrolle inviterer boka til?  Og hva kan vi si om språket? Er ordvalget velegnet, er det brukt metaforer, sammenligninger, eksempler og andre retoriske figurer?  Hvordan er sammenhengen og makrostrukturen i teksten? Er det mulig å følge tekstens resonnement, eller består den bare av opphopning av fakta?  Er det noe i teksten som egner seg til å ”behage” og ”bevege”, ikke bare ”belære”?  Hva tas for gitt i boka, og hva blir begrunnet?  Hvordan kan boka brukes av lærere og elever?  Hvilken rolle er klasseromslæreren tildelt?” (Askeland m.fl 2003:180)

3 Pedagogiske tekster  Lærebøker: Skrevet til bruk i undervisning (sammen med læremidler som f.eks nettsteder og dataprogrammer)  Pedagogiske tekster:  ”tekster som først og fremst brukes i undervisningssituasjoner, som skolen, men også i andre sammenhenger der hensikten er å informere og motivere. Andre funksjoner kan være å aktivisere, instruere, veilede og forklare.”

4  Symmetri og assymetri mellom deltakerne  Utgangspunktet i lærebøker (senderen har mer kunnskap, makt og innflytelse enn mottakeren, og bruker denne kunnskapen til å forme en tekst som skal få mottakeren til å forstå og akseptere teksten, og kanskje også endre handlingsmønster  Monologisk og dialogisk kommunikasjon

5 Generelt om læreboka  Styrt av læreplanane  Har vært ”heldekkende”. Dette kan resultere i at tekstene blir korte opphopninger av fakta, uten gode eksemplifiseringer, synlige resonnementer og dialoger med leserne.  Etter 2000 har man ikke hatt en godkjenningsordning av lærebøkene  Tradisjonelle lærebøker har hatt mest suksess

6 Kjennetegn ved læreboka:  Layout:  Hypertekstuelle (informasjonselementene er ikke ordnet i en bestemt rekkefølge, men i et nettverk av lenker. Når man leser en hypertekst kan man velge sine egne veier gjennom stoffet (margtekster, faktabokser, illustrasjoner, diagrammer)  Multimediale

7 Åpne og lukkede tekster  Hvordan slutter tekstene? Hvilke spørsmål stilles?  En lukket tekst: Er argumenterende, men kommer selv fram til konklusjonen  En åpen tekst: Ønsker å skape nye spørsmål hos leseren, lar leseren finne egne svar

8 Fagorienterte og elevorienterte læreboktekster  Tilrettelegging kan skje med utgangspunkt i faget eller i eleven  Fagorienterte lærebøker: Knapp i formen, naken faktaframstilling og høy informasjonstetthet, lite språklig tilpasning  Elevorienterte lærebøker: Har en synlig pedagogisk tilrettelegging (eks: gjennom eksempler og konkretiseringer osv.), god språklig tilpasning (eks: direkte henvendelser til leseren)

9 Framstillingsform  Informative og formidling av fakta  Fortellende og skildrende  Argumenterende og forklarende

10 Forordene i lærebøker  Skal etablere kontakt med leseren  Hvordan blir det gjort? Synes du det fungerer?

11 Lærebokanalyse  På ordnivå?

12  Når det gjelder tekstnivået og sammenheng i tekst?

13 Kilder:  Askeland m.fl. 2003. Tekst i tale og skrift (særlig kap.9)  Aamotsbakken m.fl. Vurdering av læremidler med et flerkulturelt perspektiv


Laste ned ppt "Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google