Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering for læring.
Advertisements

Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Velkommen til foreldremøte 9.trinn! HØYLAND UNGDOMSSKOLE HØYLAND UNGDOMSSKOLE
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Studieplanseminaret 2016, Utplassering i psykiatri i 5. studieår, MED-3503 Herman Tvete, Koordinator for utplasseringen i psykiatri fra høsten 2016.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Organisering av YFF helse og oppvekstavdelingen ved Dahlske vgs. Strandhotell Jorunn T ø nnessen Ramberg Fagkoordinator Helse- og oppvekstfag.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Hva er maksimalt læringsutbytte?
Foreldremøte 9 A
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Cafe med elevene.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurdering for læring.
Informasjon til FAU
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Møte for foresatte 10.trinn
Fellesmøte Fellesmøte.
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring Camilla Wiig, HIVE.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Velkommen til foreldremøte 9.trinn
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Trenerrollen i UllKisa
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Karlsrud skole.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
Ida Large Utdanningsdirektoratet
God repetisjon og øving B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem LÆREPLANMÅL - VG3 KONDITORFAGET – YRKESFAGLIG FORDYPNING Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere produksjon av kaker og konditorvarer Velge og bruke relevante håndverktøy, maskiner og utstyr og utføre daglig vedlikehold på disse Bruke sjokolade og marsipan

Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem LÆRINGSMÅL: Elevene skal kunne lage en kake etter en mal Elevene skal kunne disponere tiden sin riktig og fornuftig Elevene skal kunne vite om hensyn som må tas i forhold til å arbeide med marsipan Eleven skal kunne lage produksjonsark og pakke merke produktet Elevene skal kunne velge og bruke riktig utstyr til produksjonene Elevene skal kunne ha en ryddig og ren arbeidsstasjon underveis i arbeidet Elevene skal kunne bidra til samarbeid med medelever Elevene skal kunne utføre riktig renhold i verkstedet

Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem LÆREPROSESSER FOR UNDERVISNINGSØKTEN 4 UNDERVISNINGSTIMER Mesterlære – lærer viser og demonstrerer foran elevene hvordan marsipankaken utformes. -Etter demonstrasjonen lager elevene hver sin kake, følger mal -Elevene skal lage produksjonsark, merke og pakke produktene etter forskriftene. -Elevene skal gis veiledning underveis i arbeidet og vurderes etter vurderingskriteriene.

Vurdering Videre skal elevene vurderes i sin montering og pynting av marsipankake ved at vurderingskriteriene følges på hver og en av elevene, etter endt arbeid skal det gis karakter individuelt sammen med eleven. Målene for vurderingen i henhold til kriteriene er: Elevene skal lage en marsipankake etter mal med tema JUL. Elevene skal bruke marsipan til å trekke og pynte kaken med Elevene skal ha kjennskap om hensyn en må ta underveis i arbeidet med marsipan og krem Elevene skal ha kunnskap om bruk av riktig og egnet utstyr til arbeidet

Vurderingskriterier Høy: 5-6 * Eleven kan vise stor grad av selvstendig arbeid Eleven kan replisere malen perfekt Eleven viser høy forståelse for de hensyn en må ta når det arbeides med marsipan Eleven bruker riktig utstyr i arbeidet og kan vise til riktig bruk Middels: 3-4 Eleven kan vise noe grad av selvstendig arbeid Eleven kan replisere malen bra Eleven viser noe forståelse for de hensyn man må ta når det arbeides med marsipan Eleven viser god bruk av utstyr i arbeidet

Vurderingskriterier Lav 1-2/3 Eleven viser lav grad av selvstendig arbeid Eleven kan replisere malen på noen punkter Eleven viser lav forståelse for de hensyn en må ta når det arbeides med marsipan Eleven viser lav forståelse for bruk og valg av utstyr i arbeidet

Fremovermelding - Vurderingen Hva har du gjort bra? Punkt 3 – Får råd om hvordan de kan forbedre seg Punkt 2 – Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonene Punkt 4 – Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling Fremovermelding - Vurderingen Hva har du gjort bra? - Høyde, jevn marsipan, pynt, krem, rett kake? Hva kan du gjøre bedre neste gang - Prøver å få eleven til å sette ord på sitt eget resultat i forhold til malen