Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trenerrollen i UllKisa

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trenerrollen i UllKisa"— Utskrift av presentasjonen:

1 Trenerrollen i UllKisa
Coaching i verdensklasse

2 Hva er egentlig en fotballtrener?
Lærer i skolen => Pensum. Elevene lærer/øver i timene med undervisning og lekser (egenaktivitet). Elevene viser hva de har lært og hva de kan på prøver, ulike tester osv. Lærerne skal være aktive og bidra mye i undervisningen, men hva med prøvene? Trener i Kisa => Skoleringsplan. Spillerne lærer/øver i timene med trening og egenaktivitet. Spillerne viser hva de har lært og hva de kan i kamper. Trenerne skal være aktive og bidra mye på treningene, men hva med kampene?

3 Hovedfokus Fotball skal være gøy! Vi er veiledere og rådgivere.
Skape et godt læringsmiljø. Mennesket er viktigere enn fotballspilleren.

4 Filosofi ”Som ung lærer de deg ikke å spille for å vinne, men for å bli en bedre fotballspiller. Vi trente alltid med ballen. Jeg løp sjelden uten en ball i beina. Det var en form for trening som tydelig siktet mot å utvikle ferdighetene dine.”

5 Læringsprinsipper Tilrettelegging for god utvikling vil gi => Resultat! Prøving og feiling er høyt verdsatt. ”Learning by doing”. 90% av tida inneholder øktene valgmuligheter.

6 Utvikling av fotballferdighet
«Hensiktsmessige handlingsvalg og handlinger for å skape og utnytte spillsituasjoner til fordel for eget lag». Hvordan utvikle god fotballferdighet? 1) Lære å se på spillet. 2) Lære å tolke ulike situasjoner på banen. 3) Lære å ta selvstendige valg. 4) Lære tekniske ferdigheter.

7 Coaching på trening Mye coaching i deløvelser, mindre coaching i spill. Stimulere til egne valg – for så å gi feedback på disse. Tydelig på hva det trenes på i økta. I spilldel ta korte pauser, samle spillerne og spør/kom med innspill. HUSK vi er rådgivere og veiledere!

8 Coaching i kamp Hva er egentlig kampen? Hva ønsker vi å se i kampen?
Hvordan få gode prestasjoner fram i kampen? Spillernes forventninger? Foreldrenes forventninger? Representasjon/oppførsel.

9 Coaching i kamp Treninga er undervisningen – kampen er lekseprøven.
Det vi trener på ønsker vi å se igjen i kampen. (Vi trener som vi spiller og vi spiller som vi trener). Gi spillerne enkle mål og oppgaver som peker tilbake på hva dere øver på i treningsarbeidet. Ufarliggjør kampen => riktig spenningsnivå. Spillerne skal glede seg til kamp. Foreldre skal tydelig informeres om hva kampen egentlig er og våre forventninger til oppførsel.

10 Og sist men aller mest: Trenere og støtteapparatets oppførsel som representanter for klubben Kampen er en erfaringsarena! Kampledelse innebærer da: Ro og orden => lavt volum Fordeling av spilletid. Tilbakemeldinger etter utført valg/handling. Korrigering av uønsket adferd gjøres når spiller er byttet ut. Motivere/coache på innsats.

11 Viktig å huske at din egen fotballkarriere som spiller nok er over.
Hvis barna vil spille fotball - la BARNA få gjøre det!


Laste ned ppt "Trenerrollen i UllKisa"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google