Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva er maksimalt læringsutbytte?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva er maksimalt læringsutbytte?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva er maksimalt læringsutbytte?
Og hvordan beviser og evaluerer vi det? Bruk av datagrunnlag til utviklingsarbeidet, og teorier om hva som virker på læring Det finnes ikke to elever som er like. De kommer til oss med ulikt innhold i sekken, og mye av det kan vi ikke gjøre noe som helst med. ES

2 Why - How - What? Why: Maksimalt læringsutbytte for alle
På vei mot en evalueringskultur Einar: Vi har gått fra å være drevet av hva vi skal gjøre og hvordan vi skal gjøre det til å se på hvorfor vi skal gjøre det vi gjør og finne gode løsninger/metoder sammen for deretter å evaluere det vi gjør sett ut fra hvilket resultat vi får. (What) ES

3 Tradisjonell måte å tenke på
WHY HOW WHAT The golden circle (S. Sinek) for ÅVGS Evaluering Tradisjonell måte å tenke på Vår måte å tenke på EH

4 Hva betyr dette for dere som profesjonelt personale?
– Å lære er ikke å tilegne seg allerede eksisterende viten, men gjennom erfaringsbearbeidingen å utvikle viten (John Dewey). Summeoppgave Hva betyr dette for dere som profesjonelt personale? EH

5 Forskning og teori Hva virker på læring?
Når læreren SER læringen gjennom sine elevers øyne Og eleven SER seg selv som sin egen lærer vi har hatt fokus på at eleven ser seg selv som egen lærer: mål, kriterier, fremovermeldinger.dvs synlig læring Lærer ser læring gjennom elevens øyne: bruker tilbakemdligner til å evaluere sin egen innvirkning på læring-synlig læring - søker tilbakemeldinger fra elevene: - hvor er jeg? - hvor skal jeg? - hvordan kommer jeg dit? GL

6 Nøkkelforutsetninger synlig læring
• Læreren har et kritisk syn på egen rolle Spør seg selv hvilken betydning de har for elevens læring Evaluerer egen effekt på elevens læring. Dvs demonstrerer at han/hun ikke bare underviser men også selv lærer Er årvåken på hva som virker og hva som ikke virker sikter mot det som virker best 0.4. setter standard til 0- alti virker og hvem som helst kan utføre jobben…. GL

7 Know your impact! •Hva har elevene lært? •Hvorfor lærte de?
•Hvorfor lærte de ikke? •Hvordan vet du det? Denne kunnskapen: Brukes til å justere undervisningen - hele tiden! underveis, i etterkant, GL

8 Vi tenker at når elevene lykkes eller mislykkes i læringen, handler det om hva vi gjorde eller ikke gjorde… Vi er endringsagenter! - Betyr ikke at ikke eleven selv er en faktor i læringsarbeid, eller at all suksess eller fiasko er lærers skyld Innvirkning er relatert til vår tenkemåte: - alle elever kan utfordres - handler om strategier, ikke stiler - ha høye forventinger Oppmuntre dem til å be om hjelp Ingen stempling av elever GL

9 Refleksjon over eget arbeid er læringseffektivt
Refleksjon over eget arbeid sammen med andre er enda mer læringseffektivt trenger fremovermld fra kollegaer- du lærer mer og forbedrer deg dersom du du jobber sammen med andre.dele det som virket, og det som ikke virket. Kultur for å gjøre feil! Profesjonelt teamsamarbeid. eks. studerte 130 matteresultater New York GL

10 Hva må til i et teamarbeid for å gjøre en forskjell?
Summeoppgave Hva må til i et teamarbeid for å gjøre en forskjell?

11 Evaluere effekt på læring
Vi skal altså ha fokus på å evaluere effekten av det vi gjør, og gjennom pedagogisk dialog, teammøter, utviklingssamtaler og hospitering, ønsker vi altså å skape en kultur for evaluering og refleksjon ES

12 Kvalitetsindikatorer i sirkelen vår
UDIR - Elevene lærer best når de: Hatties forskning: struktur .90 Tillit, dynamikk, kompetanse. Organisering av presentasjonen av fagstoffet reduserer avstanden ved å bevege seg bort fra barrierer (kateter) Lærers klarhet i undervisningen - Mål og kriterier .75 Microteaching .77 Filmer sin egen undervisning- gjennomgår med veileder etterpå egenvurdering- fremovermelding fra veileder Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem Formativ vurdering (underveisvurdering) .90 Hva er målet? hvor er du i forhold til det? hva kan du gjøre for å lukke gapet? Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Er involvert i eget læringsarbeid, ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling. Selvregulerte elever (forventinger) 1.44 Elever vet hvordan de kommer til å prestere- lærerens jobb er å motivere eleven til å overgå disse forventningene. Fremovermeldinger- .75 På oppgaver, prosess, og selvregulerende nivå Får råd om hvordan de kan forbedre seg. Klasseromsdiskusjoner - aktive elever .82 HOW: Her har vi grunnlaget.HOW i Einars modell. Hvordan vi mener vi skal maksimere læringsutbyttet hos hver enkelt elev. Fordi vi tror og vet at det virker! Alltid være opptatt av elevens læring. Det som Grethe snakker om finner vii sirkelen vår, som høye effektstørrelser, hentet fra Hatties forskning. Alt over .40 er effektivt Microteaching – Einar Selvregulert læring – at elevene vurderer sitt eget arbeid. Student expectation. Elevene er veldig flinke til å forutsi hvilken karakter de kan få. Hvorfor tester vi? For at læreren skal vite hvor godt han har gjort det. Eleven vet allerede. Men de setter seg “safe targets”. Gi dem selvtillit til å gjøre det enda bedre enn de tror de kan. Vår jobb er ikke å hjelpe elevene til å nå potensialet sitt, men til å overgå det de tror de kan få til Vurdering for læring-prosjektet til utdanningsdirektoratet, der satsningen begynte, også for oss, er bygget på den samme forskningen. De fire prinsippene er. Altså: Hvor er du? Hvor skal du? Og hvordan skal du komme deg dit? Det må dreie seg om læring. mektigste fremovermelding: fra elev til lærer! se læring gjennom elevens øyner- hvor skal jeg, hvordan skal jeg, hva er neste sted. Lag et klasseromsklima der feil ønskes velkommen ES

13 Bevis på at vi maksimerer læringsutbytte
Hvordan vet vi at vi får til noe av dette? Går det an å føre bevis for det? ES

14 Datagrunnlaget - eksternt
Kvantitativt: Karakterer Fravær Sluttere “Value added” – skolens bidrag Elevundersøkelsen Personalundersøkelsen Antall elever ut i lære Vi blir vurdert i stadig større grad, og det er ingen grunn til å tror at vi vil bli vurdert mindre i tiden som kommer. Vi blir vurdert på de harde fakta. Som karakterer, fravær og antall sluttere. Det er viktig, og målet vil alltid være å løfte disse resultatene. Høyere karakterer, mindre fravær, færre sluttere. Øke ”value added”. Spørreundersøkelsene er verktøy som sier mer om kvaliteten på det vi gjør. For oss er kanskje den aller viktigste og endelige tegnet på suksess hvor mange elever som får læreplass. Dette er kvantitative data, som kommer i etterkant. ES

15 ES

16 ES

17 Grafene fra elevundersøkelsen forteller oss at vi driver med VFL i stadig større grad, men er det bevis for at vi maksimerer læringsutbytte? Ulempen med dette datagrunnlaget er at det kommer i etterkant. Så hvordan kan vi vise til synlig læring undervegs, slik Grete snakket om? ES

18 Er det bare kvantitative data som er målbare faktorer når det gjelder læring?
Hva kan vi lære av andre? Hvilke feller kan vi gå i? (value added) EH

19 Tradisjonell måte å tenke på
WHY HOW WHAT The golden circle (S. Sinek) for ÅVGS Evaluering Tradisjonell måte å tenke på Vår måte å tenke på EH

20 Et eksempel fra utvidet praksis
Why Hvorfor skal vi dokumentere sluttkompetanse for elever som ikke får karakterer? – For å dokumentere reell kompetanse som eleven kan bruke når eleven skal søke jobb, i tillegg dokumentere opplæring i bedrift - referanser. How Vi dokumenterer sluttkompetansen ved å skrive oppnådd kompetanse ifht aktuelle kompetansemål fra Kunnskapsløftet. Vi bruker IOP-LOGG som verktøy. What Kompetansebevis med vedlegg som beskriver oppnådd kompetanse - eleven bruker dette når han/hun skal søke jobb.

21 Hvilken effekt har satsingen på vurdering for læring hatt for sluttkompetansen for elevene på utvidet praksis

22

23

24 I tillegg til kvantitative data tror vi på flere bevis for maksimalt læringsutbytte
Kvalitativt: Undervisningsevaluering Skolevandring Hospitering/Lesson study Evalueringsrutiner på individ og teamnivå Utviklingssamtaler I tillegg til kvantitative data tror vi …... EH

25 Bevis på at vi maksimerer læringsutbytte 16.02.14
Why How What Undervisning og læringsmiljø Læring krever struktur, forutsigbarhet og høye forventninger Klasseprofil Karakterer Fravær Elevens status Vi bruker klasseprofilen som infokilde Vi har et profesjonelt teamsamarbeid Vi har høye forventinger til elevene hver time Forventinger Skolevandring Vi bruker skolevandring som redskap til utvikling Vurderingskriterier Læring virker best når vi vet hva som kreves Vi bruker læringsmål og kriterier i undervisningen Relasjon elev/lærer Vi har en profesjonell relasjon til alle elevene Bevis på at vi maksimerer læringsutbytte Maksimalt læringsutbytte Vi kjenner hver enkelt elevs status og fremovermelding Status og framovermelding Læringsdialog legger grunnlaget for neste steg Vi bruker undervisningsevalueringen til å forbedre oss Elevundersøkelsen Vi bruker aktivt elevundersøkelsen for å utvikle oss Hjem-skole samarbeid Foresatte er koblet på og vi har felles forventinger Selvregulert læring Refleksjon over egen læring har stor effekt Elevene lærer SRL Vi gir elevene opplæring i å bli selvregulærte Evaluerer av praksis Vi bruker evalueringsrutiner på individ og teamnivå Ide Initiering Implementering Institusjonalisert

26 Vi maksimerer læringsutbytte!
Eksternt måles vi i hovedsak med kvantitative data. Vi tror at vår tilnærming viser et større og bredere bilde av hvordan vi maksimerer læringsutbytte til elevene. Vi må hele tiden evaluere det vi gjør, for å sjekke om det har effekt. Vi maksimerer læringsutbytte! EH

27 Målet med denne presentasjonen var å vise at vi maksimerer læringsutbytte på vår skole! - og at vi trenger en aktiv evalueringskultur


Laste ned ppt "Hva er maksimalt læringsutbytte?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google