Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Samhandling.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Veiledning av elever / lærlinger
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Geometrioppgave for 4.klasse
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Blooms taksonomi for kunnskap
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Om å skrive om litterære tekster
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
VURDERING Matematikk 7. trinn.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Opprettholdende faktorområder
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Matematikk på mellomtrinnet
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Matematikkundervisning i Sandefjord
Lesing og lesestrategier
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Læring og undervisning i matematikk
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene Elevaktiv undervisning.
Sosialkonstruktivisme
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
De fire regneartene.
James Nottingham Challenging Learning Haugalandsløftet
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Om brøk, det delte og det hele.
Realfagskommune – ideer om nettverk fra Torbjørn Lund
Samtalens didaktiske muligheter
Den matematiske samtalen
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Intervju Vi skal se på tre varianter av intervju…
Den gode overgangen A – Forarbeid
1. Case fra politiet 2. Gjennomgang av app 3. Elevarbeid 4
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg

Hvordan kan dette begrunnes? Gjelder dette også for oddetall? Læreren vet svaret B Hvordan kan dette begrunnes? Gjelder dette også for oddetall? Hva skjer med arealet om du dobler sidelengdene? Hvordan kan du være sikker på at….? Hva skjer hvis siste siffer endres? A Hva fikk du til svar? Hva kalles en slik trekant? Hva er formelen for arealet? Hva må vi gjøre nå? Vet noen hva dette heter? Orienterende hensikt Påvirkende hensikt D Hva skjer hvis/hva om….? Kan dere finne flere forklaringer? Hva skjer hvis dere velger å gjøre det slik? Kan dere uttrykke dette på en annen måte? Prøv om dere kan vise det? C Kan du forklare hvordan du fant svaret? Hvordan kom du på det? Noen som har gjort det på andre måter? Hvordan har du begrunnet at dette blir riktig? To ulike dimensjoner: Vertikal akse: Læreren posisjon i forhold til svarene, om det er spørsmål der de forventer å kjenne svarene eller ikke. Horisontal akse: Venstre side: Orientere seg om hva elever husker. Høyre side: Lærerens hensikt med disse spørsmålene er å påvirk, det vil si å skape forandring, utfordre og påvirke elevene til videre utvikling av sin matematiske forståelse og tenkning. Lærere må stille spørsmål innen A- og C-området, forstå og tolke svarene hun får og ha dette som en bakgrunn for å stille gode spørsmål i B- og D- området. Særlig kan en veksling mellom C-området (Hvordan tenkte du?) og B-området (Hva hvis dere nå kombinerer det Stine og Amir gjorde?) skape utvikling og bevegelse i samtalene. For å utfordre elevene kognitivt er derfor overgangen fra C til B viktig. B har lett for å bli en «Show and tell» sianse. Læreren vet ikke svaret

Lærer: Kan du begrunne hvorfor dette blir riktig? Læreren vet svaret Oppgave 73 - 19 B Lærer: Kan du begrunne hvorfor dette blir riktig? Lise: Fordi 19 = 20 – 1 Lærer: Kan du bruke samme strategi på 74 – 16? A Lærer: Hva blir svaret? Lise: 54 Orienterende hensikt Påvirkende hensikt C Lærer: Hvordan tenkte du? Lise: 73 – 20 = 53 53 + 1 = 54 D Hvilke andre strategier kan du bruke på å løse disse oppgavene? To ulike dimensjoner: Vertikal akse: Læreren posisjon i forhold til svarene, om det er spørsmål der de forventer å kjenne svarene eller ikke. Horisontal akse: Venstre side: Orientere seg om hva elever husker. Høyre side: Lærerens hensikt med disse spørsmålene er å påvirk, det vil si å skape forandring, utfordre og påvirke elevene til videre utvikling av sin matematiske forståelse og tenkning. Lærere må stille spørsmål innen A- og C-området, forstå og tolke svarene hun får og ha dette som en bakgrunn for å stille gode spørsmål i B- og D- området. Særlig kan en veksling mellom C-området (Hvordan tenkte du?) og B-området (Hva hvis dere nå kombinerer det Stine og Amir gjorde?) skape utvikling og bevegelse i samtalene. For å utfordre elevene kognitivt er derfor overgangen fra C til B viktig. B har lett for å bli en «Show and tell» sianse. Læreren vet ikke svaret

En dynamisk modell Starte med repetisjon av et kunnskapsstoff (A) Stille ledende spørsmål for å få barna til å kombinere kunnskapsbrokker (B) Undersøke hvordan barna tenkte for å orientere seg om deres matematiske forståelse (C) Gjennom svarene finne en bedre måte å stille spørsmål på for å prøve ut muligheter (B) Et hypotetisk spørsmål der man undrer seg sammen (D).

Modellen kan brukes til: Analysere det som faktisk har foregått i klassen eller en gruppe barn. Forberede framtidige samtaler

«Lekse» Bruke modellen til å forberede en fagsamtale med barn Bruk modellen som observasjonsverktøy sammen med en kollega