Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMari Stina Danielsen Endret for 9 år siden
1
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, 03.03.2009 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
2
2 Plan for dagen Om utforsking og inndeling i grupper Så fort som mulig -10.50: Arbeid i grupper 10.50-11.40: Presentasjon av arbeidene i gruppene. Maks 10 minutter til hver gruppe. Kort oppsummering
3
3 Hva er læring i matematikk? Elever må være aktivt med i egen læringsprosess. De må tenke selv. Læring skjer ved deltakelse i en kultur og i samhandling med andre Lære matematikk med forståelse
4
4 Utforskende oppgaver Barna får lov til å undersøke noe og fordype seg i dette Gjerne knyttet til konkreter eller halvkonkreter Gjerne mange forskjellige måter å forske på – finne egne metoder Oppfordrer til kreativ tankegang
5
5 Eksempel utforsking 2464:4 Hva kan dette bety? (Regnefortelling, tekstoppgave) Hvordan regne dette ut? Bruk et materiell og forsøk å skrive ned det du gjør.
6
6 Nytt eksempel på utforskende arbeid med strategier 19*21= Når trenger jeg et slikt regnestykke? Regn i hodet. Forklar en annen hvordan du tenkte. Forsøk å skrive ned akkurat slik du tenkte.
7
7 I dag: utforskningsverksted ute 5 grupper. Se oppgaver på egne ark. Dersom noen (mot formodning) får altfor god tid kan de komme til meg for å få en ny oppgave. Husk å få tid til å tenke igjennom oppgavens matematiske innhold og oppgaven i forhold til LK06. Tilbake her kl.10.50 for presentasjon av arbeider.
8
8 Utematematikk er ikke bare ute Husk å holde faglig fokus ute Etterarbeid er viktig! (la elevene skriftliggjøre i eget 1.ordens språk og i matematikkspråket) Snakke og reflektere over det vi har gjort ute (gjerne ved at elevene presenterer det de har gjort og lært). Ha dokumentasjon synlig i klasserommet?
9
9 Noen hovedpoenger... Utforskende oppgaver gir elevene anledning til å tenke og gjøre selv bygger under og bygger opp elevenes kreative evner kan virke motiverende gir god anledning for matematisk kommunikasjon
10
10 Litteratur Breiteig, T. & Venheim, R. (2005) Matematikk for lærere 1. 4 utg. Oslo, Universitetsforl. Høines, M. J. (1997) Begynneropplæringen. Fagdidaktikk for barnetrinnets matematikkundervisning. 2 utg. Landås, Caspar Forlag. Kunnskapsdepartementet & Utdanningsdirektoratet (2006) Læreplanverket for Kunnskapsløftet.Oslo, Utdanningsdirektoratet. Rockstr öm, B. (2000) Skriftlig huvudräkning : metodbok. Stockholm, Bonnier Utbildning. Skott, J., Jess, K. & Hansen, H. C. (2008) Delta: Fagdidaktik. Frederiksberg, Forlaget Samfundslitteratur. (Matematik for lærerstuderende) Solem, I. H. & Reikerås, E. K. L. (2004) Det matematiske barnet. Landås, Caspar forlag. Lampert Botten: Meningsfylt matematikk Filmene ligger på nettet: http://www.skoleipraksis.no/matematikk1-4/pages/filmoversikten.html http://www.skoleipraksis.no/matematikk1-4/pages/filmoversikten.html Birkemo, A. (2003) Hvilke arbeidsmåter gir best læringsutbytte i matematikk?, Tangenten 1/2003.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.