Innhold Få oversikt Læringsstil Lag en studieplan Lesetips Notater

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Mailand videregående skole
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Rett på sak.
Læringsstøttesenter - kurs
16 Repeter for å huske og forstå
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
8 Skumlesing.
Effektiv lesing - leseteknikker
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Muntlige presentasjoner
12 Reflekterende lesing.
Framtida nå – les og forstå!
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Uke 3 18.jan.- 22.jan. Verdiord: Sannhet. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Samling Norsk/ matte Uteskole Samling Stasjon er Lunsj Engelsk Samf.fa g Matte.
Uke 8.feb- 12.feb Verdiord: Gavmild Vi bruker de samiske fargene og vever med rundvev.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
STUDIETEKNIKK Mads Friberg, Psykolog/PP-rådgiver Veiledningssenteret Asker og Bærum.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Studieteknikk Bison.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Hvordan lage problemstilling ut fra et gitt tema?
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Informasjon om eksamen
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Studieteknikk for nybegynnere Basert på boka: 101 gode råd om studieteknikk av Vegard Molnes og Vidar Kjetilstad Håkon Tolsby Håkon Tolsby.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Leseutvikling og læringsstrategier
| Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Innhold Få oversikt Læringsstil Lag en studieplan Lesetips Notater Læringsstrategier Husketeknikker Motivasjon Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Få oversikt Faget Læringsressurser – hvem kan hjelpe deg? Pensum, krav, arbeidsmåter, eksamen, arbeidskrav = Programplan, emneplan og undervisningsplan. Les læringsutbyttene! Læringsressurser – hvem kan hjelpe deg? Lærerne Medstudenter (mentorer) Studieverkstedet Biblioteket Slekt, venner og bekjente Startpakka og andre nettbaserte ressurser

Få oversikt – hva skal jeg lære? Fag/Emne    TLB1000 Introduksjon til trafikkpedagogikk Hva skal jeg kunne?    Hvordan skal jeg lære meg det?  kan gjengi sentrale deler av lover og forskrifter som gjelder for trafikkopplæringen og forklare trafikkreglene, skiltforskrift og kjøretøyforskrift     MÅL – hva skal læres? Hva er viktigst? Se i programplan, forelesningsplaner, pensum, spør studenter som har kommet lengre i studiet, sjekk gamle eksamensoppgaver……?

Få oversikt – hva skal jeg lære? Fag/Emne    TLB1000 Introduksjon til trafikkpedagogikk Hva skal jeg kunne?    Hvordan skal jeg lære meg det?  kan gjengi sentrale deler av lover og forskrifter som gjelder for trafikkopplæringen og forklare trafikkreglene, skiltforskrift og kjøretøyforskrift  Få tak i lover og forskrifter, lese, diskutere, formulere med egne ord, lage kontrollspørsmål, teste meg i disse, fortelle til andre, ??? MÅL – hva skal læres? Hva er viktigst? Se i programplan, forelesningsplaner, pensum, spør studenter som har kommet lengre i studiet, sjekk gamle eksamensoppgaver……?

Læringsstil Når hadde du flyt i læringen sist? - hva var ingrediensene til at det ble bra? Snakk med den ved siden av deg i 2 minutter om hva som fungerer når du har flyt i læringen.

Læringsstiler Hvordan den enkelte konsentrer seg og absorberer, bearbeider og beholder ny og vanskelig informasjon Individets personlige læringspreferanser Hvilke(n) sans(er) fortrekker du å bruke? Se (visuell), høre (auditiv), ta på (taktil), bevege deg (kinestetisk) Hvordan lærte du forskjell på høyre og venstre? Engelske gloser?

Læringsstil – hva er lurt å gjøre? Visuell: Se og skrive Bruke tankekart som notatteknikk, til oppsummering og til oppgaveskriving Auditiv: Gå på forelesning ”Hvordan kan jeg vite hva jeg tenker før jeg hører hva jeg sier?” (Alice i Eventyrland) – finn deg noen å snakke med Taktil/kinestetisk: Ta på, bevege, bruke kroppen Prat om lærestoffet mens du går en tur Gjøre og erfare, personliggjøre (Kilde: Ragnar Hatlem Effektiv læring) Kjenn deg selv og organiser studiearbeidet deretter

Eksempel på tankekart

Hva lærer man mest av? 10 prosent av hva de leser 20 prosent av hva de hører 30 prosent av hva de ser 50 prosent av hva de ser og hører 70 prosent av hva de snakker om med andre 80 prosent av hva de bruker og gjør i hverdagen 95 prosent av hva de lærer bort til andre (Biggs 2003:80, K.M. Jonsmoens oversettelse)

Få oversikt - lag en plan over semesteret Dato august september oktober november desember Studiet    20. frist arbeidskrav  13. skoleeksamen i …  4-7. hjemme eksamen i 12. Muntlig framlegg Jobb Familie  Høstferie uke 40  overraske X med 30 års dag! Fritid  langhelg m gjengen uke 38 Skriv ned datoer/frister. Ta fram all info du har fått hittil på studiet.

Konkret arbeidsplan for uke 38 Mål Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag Rest/ evaluer Fortelle om forskjellene mellom konfluent pedagogikk og instruksjonsmetodikk  til en medstudent   lese kap 3 og 4 i bok A og skrive oppsummering og spørsmål Gå på forelesning lese kap 3-5 i Bok B, skrive oppsum og spørsm Repeter det jeg har lest siste 2 dager ved å fortelle til en venn  lese kap 6-7 i Bok B, skrive oppsum. Repeter ved å skrive kontrollspørsmål til meg selv om forskjellene lese kap 5 i bok A skrive oppsum. Se gjennom notater og oppsum. Repeter ved å svare på kontrollspørsmål  Skrive presentasjon av forskjellene Kl. 12 Møte medstudent og fortelle om forskjellene  FRI Planleggneste ukeplan  For høye ambisjoner! Må kutte ut FB Ta oftere og kortere pauser Ikke din stil å lage planer? Skippertak – lage deg flere deadliner Endre vaner – forplikte deg ift andre?

Hva gjør du når du skal lese pensum? Du har en bok eller en artikkel….. Snakk med personen ved siden av deg.

Lese for å forstå og huske: 10 tips Få oversikt over boken. Se gjennom innholdsfortegnelsen. Se på illustrasjoner, og skumles eventuelle sammendrag og spørsmål etter hvert kapittel.  Les overskrifter og tenk: Hva handler denne teksten om? Hva vet jeg om temaet fra før? Hva skal jeg lære her? Filtrer stoffet gjennom å lete etter nøkkelord Slå opp ord du ikke forstår. Eventuelt les lettere litteratur om temaet. Spør spørsmål mens du leser : Hva er nytt? Hvilken praktisk nytte har jeg av dette? Hvilke egne erfaringer har jeg med dette? Visualiser det du leser Marker med egendefinert tegn- og fargesystem Noter i boken: oppsummering, assosiasjoner, spørsmål, ordbetydninger. Sett ord på egen forståelse! Varier lesehastighet i forhold til hvor vanskelig og viktig stoffet er Repeter så snart som mulig etter at du har lest. Snakk om det! Gi link til hjemmesiden 3. Etter å ha sett gjennom Studieplan (krav), snakket med erfarne studenter, fått oversikt over boken – vet du hva som er viktig å lære: nøkkelordene/nøkkelkunnskapen. . Dette er viktige begreper, fagtermer, teorier m.m. som du lar blikket lete etter mens du skummer gjennom teksten. Prioriter tid på å forstå nøkkelordene. Skriv ned din egen forståelse av disse. 6. Lag bilder i ditt hode, i boken eller på eget ark. Knytt den nye kunnskapen til noe du kan i form av levende bilder. Lag tankekart med illustrasjoner og farger, men ikke bland inn flere elementer enn nødvendig. 7. (eks. én farge for definisjoner og en annen farge for viktige eksempler). Det ligger læring i å bestemme seg for hva som skal utheves og hvordan. Det kan dermed være lurt å markere med blyant første gang man skumleser og heller bruke markeringstusj ved 2. gangs gjennomlesing/repetisjon. 8. Eller i egen notatbok 10. Snakk høyt med deg selv eller andre om det du nettopp har lest

før du leser Tenk igjennom hva du vil med lesingen Få oversikt ved å bruke innholdsfortegnelse og overskrifter Skumles Still deg spørsmål til teksten og skriv disse ned under lesing Strek under viktige ord Skriv med egne ord viktige deler av teksten Spør deg selv hva det betyr Les om igjen hvis du ikke forstår (bruk leksikon) Besvar spørsmålene etter lesing Tenk igjennom hva har du lest Fikk du svar på spørsmålene? Skriv ned det viktigste av det du har lært. Organisere informasjonen med f.eks. tankekart Repeter ved å se over notater, etter en dag, en uke og en måned Dele denne ut i papirformat

Lag deg lesemål Læringsutbytte Lesemål kan gjøre rede for trafikkopplæringens betydning i myndighetenes arbeid for null drepte og hardt skadde i trafikken (null-visjonen) samt struktur og innhold i Læreplan føreropplæring klasse B (heretter: «læreplanen») Hva betyr trafikkopplæring for 0 visjonen? Hva skal trafikkelever lære og i hvilken rekkefølge?

Notatteknikk https://www.youtube.com/watch?v=E_P_TmrHaho

Hvordan bruke forelesningene? Forbered (på egenhånd, les og still spørsmål) Under forelesningen: Vær der, se og hør, logg deg av sosiale medier, vær konsentrert så får du større utbytte Under forelesningen: ta notater, velg ut hovedpunkter, noter og still spørsmål (både til foreleser og til deg selv) Etter forelesning: sammenfatt, se på ditt materiale. Still deg selv spørsmålene du ikke fikk svar på når du forberedte deg, kan du dem nå? Gå gjennom pensumet en gang til. Kilder: Garsjø Studiemetodikk og oppgaveskriving. Wilhelmsen og Manger Effektiv læring

Ulike måter å organisere informasjon på Innholdsfortegnelse Kapitler og avsnitt kan brukes for å få oversikt og organisere notater Spørsmål og svar: hvem, hva, hvor, hvorfor, hvordan osv.? Årsak og virkning: Hvorfor eller hvordan? Historisk (Flow-chart) Noen tema organiseres best med en tidslinje. En tidslinje kan stå alene eller brukes sammen med årsak - virkning. Hierarkisk (trestruktur) Informasjonen kan organiseres i forgreninger fra det sentrale og abstrakte til det perifere og konkrete. Tankekart Gir et visuelt bilde av informasjonen Både møte stoffet på og organisere det på

Press skriving Skriv i 3 minutter om hva du husker fra kurset så langt. Var det noe som var uklart?

Læringsstrategier Læringsstrategier er forskjeller i måter å lære på: Overflatestrategi Huske så mye som mulig for å kunne gjengi Dybdestrategi finne meningen, hovedpoengene Begge strategier er nødvendige. De tjener ulike formål (avhengig av lærestoffet) Dybde: elaborering/bearbeiding (knytte det nye til det du kan fra før – bygge bro). Organisering (skape ny og personlig mening ut fra ny kunnskap) Overflate: repetisjon, pugg. Fakta. Snakk sammen: Hva skal dere ha eksamen i? Hva slags lærestoff er det? Hvilke(n) strategi(er) trenger du å bruke?

Effektiv læring – 5 faktorer Ønske om å lære (indre motivasjon) Behov for å lære (ytre motivasjon) Lære gjennom å gjøre/erfare Læring gjennom tilbakemeldinger Læring gjennom forståelse (Race 2005:viii, min oversettelse) Voksne kan noen ganger behøve å lære, men ikke ønske det Lære gjennom å gjøre/erfare – praksis og arbeidskrav – kan dere ‘gjøre’ læringsarbeidet på annen måte? Tilbakemeldinger – hvordan skaffe seg det? Lærere, medstudenter, folk du kjenner, studieverkstedet Forståelse – hvordan få det til? Snakke, formulere muntlig og/eller skriftlig din forståelse

Motivasjon Fullfør setningene: Grunnen til at jeg valgte å studere nettopp dette var … Når jeg er ferdig med å studere ser jeg frem til å … I mitt fremtidig yrkesliv gleder jeg meg over … Se på setningene en gang i blant, minn deg selv på den opprinnelige motivasjonen for studiet

Skrive Notere under forelesninger (tankekart) Renskrive notater etter forelesninger (repetisjon og systematisering i feks. tankekart) Referater/oppsummering av det du har lest Logg for refleksjoner Notere gode formuleringer (spare til egne oppgaver) Skrive mens du leser (spørsmål, tanker, assosiasjoner) Forelesningsnotater: ikke hele set. Egen kode. Skrive oppgaver så snart som og mest mulig. Ikke vent med det.

Huske Repeter så snart som mulig og jevnlig Fortell andre hva du har lest og hørt Snakk med deg selv Spør deg selv etter du har lest et kapittel: Hva var det viktigste? Hva var resonnementet? Koble nytt stoff til egne erfaringer og det du kan fra før Mnemoteknikker Assosiasjoner, visualisere Flashcards Akronymer: ROGGBIF – rødt, oransje, gult, grønt, blått, indigo, fiolett – regnbuens farger! Akrostikon – konstruerte setninger- Marinens Vakre Jenter Marsjerte Jublende, Syngende Utover Nedre Plassen – er solsystemet: Merkur, Venus, Jorda, Mars, jupiter, Saturn, uranus, Neptun, Pluto Repetere på kvelden, se gjennom notater, tenk gjennom hva du har lest i det du tar en pause, snakk med deg selv. Bruk læringsutbyttene som sjekkliste

Snakke, spørre, tenke, forstå! Kollokviegruppe eller andre Avtal at de skal spørre deg Presentér stoffet for andre Sjekk ut det du har forstått Spør læreren ( også i pausen) Be om tilbakemeldinger Ikke vær redd for å gjøre feil Et skritt om gangen Vær aktiv og ta ansvar for din egen læring.

Press skriving i 3 minutter Hva husker du fra kurset? Hva kan du bruke? Hva er det første du skal ta i bruk?

Hjelp til studiene? Gjøre det bedre? Skrive oppgaver? Hjelp til struktur, problemstilling, drøfting, innledning m.m. Studieteknikk – kurs og veiledning Hvor? Studieverkstedet i biblioteket på Kjeller eller i Pilestredet 48, 2. et. Når? Onsdager og torsdager kl. 13 -16 (Kjeller) tirsdager og torsdager kl. 14 -17 og fredager 12-15 (Pilestredet) Deltidstudenter kan få veiledning via Skype/telefon Guide til oppgaveskriving på www.student.hioa.no https://blogg.hioa.no/startpakka/ Bestill time: studieverkstedet@hioa.no eller kom innom i åpningstiden. For mer informasjon; HiOAs nettsider og Facebook