Sammen i lek, mestring og gode opplevelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Rolighetsmoen barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Grashoppa Barnehage Årsplan 2015/2016 Sammen i lek, mestring og gode opplevelser.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TLF: –
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Velkommen til foreldremøte Brunes naturbarnehage 24.september 2015 «Trivelig og annerledes - En herlig barndom»
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Aprilnytt! Hva gjorde vi i Mars: Månedens Jubilanter:
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
April på Pytten Tiden som gikk:
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
MARS MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Helsesøsterkongressen 2017
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul rødbasen
PROGRESJONSPLAN 1-3 ÅR NÆRMILJØ OG SAMFUNN ANTALL, ROM OG FORM
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Sammen i lek, mestring og gode opplevelser Grashoppa Barnehage Årsplan 2016/2017 Sammen i lek, mestring og gode opplevelser

INNHOLDSFORTEGNELSE Velkommen til Grashoppa Barnehage 3 Kontaktinformasjon 5 Personalet 6 Dagsrytme 7 Visjon 8 Verdigrunnlag 9 Være Sammen 12 Barnehagens mål 14 Lek 15 Danning gjennom omsorg, lek og læring 18 Barns medvirkning 19 Pedagogisk dokumentasjon 20 Progresjonsplan for de syv fagområdene 21 Overgang barnehage - skole 29 Foreldresamarbeid 30 Kompetanseheving for personalet 32 Helse og kosthold 33 Tradisjoner i Grashoppa Barnehage 34 Vurdering 36 Litteraturliste 37 Grashoppa Barnehage 2016/2017

GRASHOPPA BARNEHAGE VELKOMMEN TIL Grashoppa Barnehage er en privat barnehage som har vært i drift siden august 2005. Vi har 50 barnehageplasser fordelt på tre avdelinger.   Løvetann 0-3 års avdeling, 14 plasser og 4 voksne Prestekragen 3-4 års avdeling, 18 plasser og 3 voksne Blåklokka 4-6 års avdeling, 18 plasser og 3 voksne Barnehagen har et variert uteområde på om lag 5 mål. Vi har varierte lekeapparater, et skogsområde med gapahuk og et asfaltert område som brukes til blant annet sykling. Vi disponerer en fotballbane og to gymsaler. Barnehagen grenser til flotte tur- og skogsområder og nærmeste nabo er Sundbykåsa gård. Grashoppa Barnehage 2016/2017

Grashoppa Barnehage er åpen mandag til fredag, fra 07.00 til 16.45. Barnehagen er stengt julaften og nyttårsaften og stenger klokka 12.00 onsdag før påske. I romjulen og 1-3 uker i juli kan barnehagen stenge dersom det er mindre enn 8 barn som via tilbakemeldingsrutiner har gitt beskjed om at de kommer. Det er 5 planleggingsdager i året. I løpet av barnehageåret 1. august - 30. juli skal alle barn ha fire ukers ferie. Tre uker skal tas sammenhengende i skolens ferie. For barn som skal begynne på skolen, må ferien være tatt ut før endt barnehageår. I Kunnskapsdepartementets Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, står det at barnehagen er en pedagogisk virksomhet som skal planlegges, dokumenteres og vurderes. Alle barnehager skal utarbeide en årsplan. Årsplanen skal fungere som et planverktøy for barnehagens personell, gi informasjon til foreldre, kommunen og ulike samarbeidsinstanser. I Grashoppa lages det i tillegg halvårsplaner på hver avdeling, som gir informasjon om tema og satsing for avdelingen. Grashoppa Barnehage 2016/2017

KONTAKTINFORMASJON Mailadresse: post@grashoppa.no Adresse: Sundbyveien 233, 3960 Stathelle Telefon: 35966536 Styrers telefon: 93230707 Mailadresse: post@grashoppa.no Hjemmeside: www.grashoppa.barnehageside.no   Løvetann Tlf: 95201476 Prestekragen Tlf: 95155941 Blåklokka Tlf: 95155421 Grashoppa Barnehage 2016/2017

Barne- og ungdomsarbeider 80% PERSONALET Inger S. Kristoffersen Pedagogisk leder 100% Anne Katrine Strand Assistent 100% Elise Riis Nilsen Assistent 100% Amy Fuglset Assistent 80% Cathrine Pedersen Pedagogisk leder 100% Gro Anette Huse Linda Eikrem Barnepleier 100% Mona Næss Barne- og ungdomsarbeider 80% Katrine M. Thuv Assistent 20 % Janne Skonnord Pedagogisk leder 100% Solveig Nilsen Esprum Assistent 100% May Turid Wingereid Assistent 60% Karete Skreosen Assistent 40% Isabell Amundsen Assistent 60 % Bjørg Ditlefsen Styrer 100% Linda Jørandrud Støttepedagog 50% Grashoppa Barnehage 2016/2017

DAGSRYTME Klokkeslett: 07.00 Barnehagen åpner Lek 07.30-08.30 Frokost for de som ønsker 09.30 Samling Lek/grupper/aktiviteter/tur 10.30 Måltid 12.00-14.00 Lek ute 14.00 Måltid Lek og aktiviteter i barnehagen 16.45 Barnehagen stenger Tidspunktene, med unntak av åpning og stenging vil variere noe fra dag til dag og fra avdeling til avdeling. Fint om barna kommer til barnehagen innen 09.30. Da begynner vi med samling og aktiviteter. Barna er jevnlig på tur, og har ofte måltidet med ut. De fleste aktiviteter og turer utenfor barnehagen er avsluttet innen 14.30, vi gir beskjed dersom barna ikke er tilbake innen det. Barna blir delt i grupper flere dager i uka. Følg med for den enkelte avdeling på mykid. Grashoppa Barnehage 2016/2017

Sammen i lek, mestring og gode opplevelser VISJON Sammen i lek, mestring og gode opplevelser Sammen «Dagen min blir et eventyr med deg om bord» (Tommelise) Lek «Leken er lekens egentlige mål» (Torben Hangård Rasmussen) Mestring «Det har jeg aldri gjort før…. Så det kan jeg helt sikkert» (Pippi Langstrømpe) Gode opplevelser «Du och jag Alfred» (Emil i Lønneberget) Grashoppa Barnehage 2016/2017

VERDIGRUNNLAG «Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap» (Rammeplanen, 2011). GOFA Glede Omsorg Fellesskap Anerkjennelse Glede, omsorg, fellesskap og anerkjennelse er våre felles verdier, og skal prege våre handlinger og væremåter i barnehagen.   Grashoppa Barnehage 2016/2017

Glede Omsorg Fellesskap Anerkjennelse Glede er en følelse som setter noen i en til­stand av lykke (Wikipedia 2014). Rom for god lek, humor og felles gode opplevelser er kilder til glede i barnehagen. Barn bør også erfare relasjoner som gir glede og begeistring (Melaas, 2013). Omsorg I Rammeplanen står det at barn har rett til omsorg. Omsorg handler om gjensidighet i samspill. En omsorgsfull relasjon er preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill. Det å se og forstå det unike i hvert enkelt barn og gi barna den tryggheten de trenger for å bli gode samspillspartnere ovenfor andre er viktig i utviklingen av sosial kompetanse og ikke minst for å styrke sin egen selvfølelse (Aasgaard, 2013). Fellesskap Barna skaper forståelse av hvem det er gjennom de daglige samspillene, slik at opplevelsen av å ha tilhørighet og betydning i et felleskap har stor innvirkning for barnets opplevelse av seg selv. Det er barnets opplevelse av å være inkludert som er avgjørende for betydningen av et godt fellesskap for barnet. Anerkjennelse Anerkjennelse er en grunnleggende holdning som kjennetegnes av likeverd og respekt. Den innebærer at jeg gir den andre rett til sine opplevelser, sine meninger og væremåter, akkurat som jeg har rett til mine (Barsøe, 2012). Grashoppa Barnehage 2016/2017

Gofa kommer til syne i hverdagen vår ved at: Barnet er i fokus Vi ser hvert enkelt barn Det gis rom for at barnets stemme blir hørt Voksne er tilstedeværende Det er humor og latter i hverdagen Alle blir møtt med et smil når de kommer Vi deler positive opplevelser og erfaringer Vi er sammen i lek og aktiviteter Det gis rom for nærhet og fysisk kontakt Grashoppa Barnehage 2016/2017

VÆRE SAMMEN Være Sammen er et kompetansehevingsprogram som Grashoppa Barnehage, sammen med de fleste andre barnehagene i Bamble, jobber med. Gjennom felles refleksjoner , veiledning og læring av teori i personalgruppen utvikles vi innenfor 5 kjerneelementer i Være Sammen: Autoritative voksne Relasjonsbygging og kommunikasjon Tidlig innsats Håndtering av utfordrende adferd Implementering og organisasjonsutvikling Den autoritative voksenrollen Aksene i modellen viser grad av kontroll og relasjon. Med autoritativ voksenstil menes varme og grensesettende voksne. Det går ut på at de voksne arbeider bevisst med å utvikle gode relasjoner til barnet og viser en aksepterende holdning. Samtidig har de voksne klare forventninger og følger opp barnet på en tydelig måte når det gjelder grenser og normer. Grashoppa Barnehage 2016/2017

AUTORITATIV VOKSEN Med fokus på autoritativ voksen i Grashoppa, ønsker vi å være: Varme og omsorgsfulle voksne som viser interesse og aksept for enkeltbarnet ved å: Være tilstede og gi trygghet i alle situasjoner Gi rom for medvirkning Ha respekt og bry seg om enkeltbarnet Vise engasjement   Voksne som arbeider bevisst og langsiktig med å utvikle gode relasjoner ved å: Sette av tid og sted til relasjonsbygging Bygge relasjoner gjennom lek Ha humor i hverdagen Benytte situasjoner til samtaler Voksne som har klare forventinger til barnet og utøver en tydelig voksenstil når det gjelder grenser og normer ved å: Være tydelige Være gode rollemodeller Ta perspektiver Gi forståelse for hvorfor Voksne som gir barna forutsigbarhet og gode rutiner i hverdagen ved å: Samarbeide og ha noen faste rutiner Utøve yrket med felles verdigrunnlag Samtale med barna om hva vi skal Grashoppa Barnehage 2016/2017

MÅL Alle barn skal oppleve glede ved deltakelse i lek   Alle barn skal oppleve glede ved deltakelse i lek «Å få delta i lek og få venner er grunnlaget for barns trivsel og meningsskaping i barnehagen. I samhandling med hverandre legges grunnlaget for læring og sosial kompetanse. Barnehagens innhold bør inspirere til fantasi, skaperglede og livsutfoldelse» (Rammeplanen, 2011). Grashoppa Barnehage 2016/2017

LEK Leken Lek er satsningsområdet i Grashoppa Barnehage. Vi vil ta frem tre årsaker til at det er viktig at barn får være med på samhandling gjennom lek: Deltakelse i lek og det å ha venner er viktig for barnets trivsel «her og nå». Gjennom deltakelse i sosial rollelek får barnet sosial, emosjonell og språklig stimulering og læring. Samhandling i lek kan forebygge senere psykososiale vansker og samhandlingsvansker, for eksempel i skolen og arbeidslivet (Ruud, 2010). Lek er frivillig, og barn leker fordi de har lyst. Motivet for å leke ligger i selve prosessen for å leke, ikke i resultatet av leken. Hvis leken blir produktrettet er det ikke lenger snakk om lek. Gjennom leken uttrykker barn seg kreativt og får varierte erfaringer. Leken Er spontan Er på «lissom» Er spennende Er morsom Er læring Er indremotivert Er problemløsende Er frivillig Er et mål i seg selv Gir glede Gir mestring Gir vennskap Gir trygghet Styrker barnas sosiale kompetanse Stimulerer språket Er med å bearbeide barnets erfaringer Grashoppa Barnehage 2016/2017

Grashoppa Barnehage har som mål at alle barn skal oppleve glede ved deltakelse i lek. For å nå dette har vi fokus på voksenrollen og kunnskap om hva som påvirker leken. Den voksnes væremåter, det fysiske miljøet inne og ute samt hva og hvordan vi bruker tiden fra åpning til stenging, er av avgjørende betydning for hvilke muligheter barn har til å starte, verne og videreutvikle lek (Melaas, 2013). For å bli profesjonelle lekere, trenger vi begreper som kan gi mening når vi skal starte, verne og videreutvikle barns lek. Lekerabling, adgangsstrategier, fattige og rike leketemaer, lekerutiner, vernestrategier og regissering er noen viktige begreper vi bruker. Hvordan starter barn lek? Melaas skriver om at barn starter med små hint, noe han kaller lekerabling. Det handler om å se de aller minste hint om barns forsøk på å starte lek. Det er viktig å kunne se barns lekerabling, og vite hvordan man kan støtte barna i å starte rablingen i overgang til lek. Barns hinting og det de oppnår ved hinting, vil påvirkes av hvilket blikk de voksne «ser», «forstår» og «handler» ut i fra. Når lek allerede er etablert, trenger barn som ikke deltar, et sett med strategier for å komme inn i leken. Adgangsstrategier har mange fellestrekk med lekerabling. Aktive og kvalifiserte voksne kan på forskjellige strategiske måter hjelpe barna, ved å undersøke hva barna oppnår med å bruke adgangsstrategiene. Oppnår barnet lekedeltagelse, eller forblir de på utsiden? Leketema er kjernen i leken eller lekens «manus». Et manus som skrives mens det gjøres. Temaene bidrar til å føre rollefigurene videre i spennende historier. Vi kan si at leken blir holdt i gang i balanse mellom det «målretta kjente» og det «uforutsigbare ukjente». Lekerutiner består av gjentakelse, gjenkjennelse og nyskapning, som er sentrale stikkord for å danne vennskap og skape et felles fokus til en «vi-kultur». Vernestrategier forteller «ikke forstyrr lekerutinen vår». Det er viktig å hindre avbrudd i leken. Regissering er demokratiske prosesser som handler om å planlegge lek. Det å ta andres perspektiv er viktig for å kunne planlegge lek sammen. Regissering kan ligne lek, uten å være det (Melaas, 2013).   Grashoppa Barnehage 2016/2017

Med fokus på lek skal personalet i Grashoppa Barnehage: Gi barna tid og rom til å leke Dele barna i mindre grupper Benytte mulighetene vi har i store rom, gymsal og variert utemiljø Gi barna mulighet for varierte lekeerfaringer Tilby åpent lekemateriell Ta i bruk og tilby gjenbruksmateriell Være tilstede og bidra med å starte, verne og videreutvikle lek Grashoppa Barnehage 2016/2017

DANNING GJENNOM OMSORG, LEK OG LÆRING «Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling» (Barnehageloven, 2012). Danning er en livslang prosess som blant annet handler om å utvikle evnen til å reflektere over egne handlinger og væremåter. Dette skjer i samspill med omgivelsene og andre mennesker (Rammeplanen, 2011).   Gjensidige samhandlingsprosesser mellom barn og voksne i lek og læring og hensynet til hverandre er forutsetninger for barnets danning (Rammeplanen, 2011). Vi tenker at hvem vi er som voksne i barnehagen er avgjørende for dette. Derfor er det viktig at vi tør se på egne handlinger og væremåter, tør reflektere over hvordan vi påvirker barnas adferd for å kunne bidra til positive danningsprosesser. Dette gjør vi blant annet ved pedagogisk dokumentasjon. Vi har tidligere skrevet om lek og Grashoppas satsing på leken. Hvordan vi lykkes i dette arbeidet har betydning for barnets danning. I leken foregår mange læringsprosesser, utvikling, sosialisering og omsorg. Danning rommer alt dette. Omsorg er en av grunnverdiene i Grashoppa barnehage. For oss handler omsorg om å se og forstå det unike i hvert enkelt barn, og gi dem den trygghet og varme det trenger. Det handler om å være med dem med innlevelse og vilje til samspill, og å trøste og hjelpe der det trengs. Å gi barna grunnleggende trygghet er viktig i utviklingen av sosial kompetanse og ikke minst for å styrke sin egen selvfølelse (Aasgaard, 2013). Barna skal få utfordringer og mulighet til å utvikle kunnskaper og ferdigheter og støtte for å handle omsorgsfullt og gjøre etisk begrunnede valg (Rammeplanen 2011). Utforskning, lek, prosjektsyrte aktiviteter samt ulike samhandlingsprosesser kan være arenaer for å gi barna mulighet for dette. Grashoppa Barnehage 2016/2017

BARNS MEDVIRKNING For å ivareta barns medvirkning ønsker vi å: FNs barnekonvensjon vektlegger at barn har rett til å si sin mening i alt som vedrører det, og barns meninger skal tillegges vekt (Rammeplanen, 2011). En måte å oppfatte barns medvirkning, er å si at hvert barn har rett til å erfare at deres stemme blir tatt på alvor og har virkning i fellesskapet. Barns mulighet for medvirkning er avhengig av våre holdninger og handlinger. Å se barn som medmennesker, betyr at vi har en grunnleggende holdning til barn som innebærer at vi tar barns uttrykk på alvor. Vi må lytte til det barna forteller oss, både verbalt og nonverbalt. Det betyr ikke at vi lar barn bestemme, men at vi er villige til å lytte til hva barn har å si (Temahefte om barns medvirkning, 2006). For å ivareta barns medvirkning ønsker vi å: Ta alle barn på alvor Se ting i barneperspektiv Være tilstedeværende voksne Være genuint interessert i barn Være nysgjerrig på hva barn er interessert i Stille gode spørsmål Akseptere barns tanker Ta utgangspunkt i barns interesser Lytte til barna Etterstrebe best mulig kommunikasjon Ha tid og rom for å se barna og tilrettelegge for deres behov Vi har fokus på barns medvirkning når vi planlegger og vurderer arbeidet vårt. Dette skjer i samtaler med barna, arbeid i personalgruppen og i samtaler med foreldrene. Grashoppa Barnehage 2016/2017

PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Verktøy for evaluering, vurdering og justering Barns læring og personalets arbeid må gjøres synlig som grunnlag for refleksjon over barnehagens verdigrunnlag og oppgaver og barnehagen som arena for lek, læring og utvikling (Rammeplanen, 2011). Å dokumentere handler om å gjøre noe synlig og tilgjengelig for oss selv og andre ved hjelp av bilder, observasjoner, intervjuer eller annet. Dokumentasjon som får oss til å tenke og som vi reflekterer rundt, er pedagogisk dokumentasjon. Gjennom faglige refleksjoner får vi nye tanker og ideer, som kan føre til at vi justerer eller endrer våre handlinger eller væremåter. Hvordan vi jobber med pedagogisk dokumentasjon Pedagogisk dokumentasjon er et verktøy vi bruker for å vurdere innholdet i barnehagen, og oss selv i samhandling med barn. Fagområdene skal ligge til grunn og belyses gjennom pedagogisk dokumentasjon, både før, under og etter gjennomføring av prosjekter. I Grashoppa dokumenterer vi blant annet ved å bruke bilder, observasjoner og praksisfortellinger. Dokumentasjonen brukes til refleksjon både i barne- og personalgruppen og er med på å utvikle og videreføre prosjekter vi jobber med. Noen bilder gjøres også tilgjengelig for foreldre i mykid, slik at de sammen med barna kan følge med på prosessene. Grashoppa Barnehage 2016/2017

PROGRESJONSPLAN FOR DE SYV FAGOMRÅDENE Hvert fagområde i Rammeplanen inneholder et vidt læringsfelt. Rammeplanens fagområder med prosessmål er grunnlag for vårt arbeid i barnehagen og for det vi definerer i vår progresjonsplan. For å synliggjøre progresjon har vi valgt å nevne noen fokusområder for hver aldersinndelte avdeling i Grashoppa. Det betyr ikke at vi slutter med områdene etter hvert som barna blir eldre, men vi tilføyer og utvider fokuset. Læring og utvikling skjer i prosessene, derfor har vi fokus på erfaringene og opplevelsene fremfor resultat. Vi ønsker å ta tak i det barna er interessert i, og bygge videre på deres lyst til å utforske og finne ut av. Ved prosjekter skal barna få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang, og utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter innenfor alle fagområdene. Hvordan vi jobber med prosjekt: I små og store grupper Barnas undringer og interesser styrer valg av prosjekter og videreføring av prosessene Voksne legger til rette for at barna kan undre seg og være deltakende i prosesser Lager ukeplaner Tema på avdelingsmøter Vurderer og justerer ved hjelp av pedagogisk dokumentasjon Fagområdene kommer til syne i prosjektene Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barnets interesser, kunnskaper og ferdigheter (Barnehageloven §2, 2012). Barns egne interesser og spørsmål bør danne grunnlaget for læringsprosesser og temaer i barnehagen… Gjennomføring av planer må være så fleksible at det er rom for spontanitet og barns medvirkning (Rammeplanen, 2011). Grashoppa Barnehage 2016/2017

Kommunikasjon, språk og tekst Progresjonsplan fagområdet; Kommunikasjon, språk og tekst «Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. Kommunikasjon foregår i et vekselspill mellom å motta og tolke et budskap, og å selv være avsender av et budskap. Både den nonverbale og den verbale kommunikasjonen er viktig for å utvikle et godt muntlig språk.» (Rammeplanen, 2011). Løvetann Prestekragen Blåklokka Bruke enkle bildebøker og eventyr Visualisere ved bruk av bilder Et språkstimulerende miljø, verbalt og nonverbalt Handlinger og konkreter språklegges Fortellinger og eventyr Bruke bilder til fortelling og gjenfortelling Rom til daglige samtaler med barn, utvikle begrepsforståelse Bli kjent med eget navnbilde Ta i bruk langlesingsbøker Fantasere og lage egne fortellinger Delta i samtaler om et tema, turtaking i dialog Leke med rim Bruke gåter og vitser Lekeskrive med tall og bokstaver Grashoppa Barnehage 2016/2017

Kropp, bevegelse og helse Progresjonsplan fagområdet; Kropp, bevegelse og helse «Gjennom kroppslig aktivitet lærer barn verden og seg selv å kjenne. Godt kosthold og god veksling mellom aktivitet og hvile er av betydning for å utvikle en sunn kropp. Variert fysisk aktivitet både inne og ute er av stor betydning for utvikling av motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse» (Rammeplanen, 2011). Løvetann Prestekragen Blåklokka Oppleve glede og mestring ved å bruke kroppen aktivt Bruke skogsområdet med variert terreng i utetid Erfare med bruk av sanser og bli kjent med egen kropp, øve på å kle på selv Oppleve glede ved deltakelse i felles måltid Mestring ved å drikke og spise selv Erfaringer med varierte og allsidige bevegelser i lek og aktiviteter Utvikle forståelse og respekt for egen og andres kropp Utvikle selvstendighet ved håndvask, bordsituasjon og påkledning Oppleve sunt kosthold Mestring og fellesskap gjennom fysisk aktivitet i lek og spill På turer i variert og krevende terreng Utvikle kunnskap om menneskekroppen Selvstendighet ved toalettbesøk Begynnende forståelse for betydningen av gode vaner og sunt kosthold Grashoppa Barnehage 2016/2017

Kunst, kultur og kreativitet Progresjonsplan fagområdet; Kunst, kultur og kreativitet «Barnehagen må gi barn mulighet til å oppleve kunst og kultur og til selv å uttrykke seg estetisk. Barn skaper sin egen kultur ut fra egne opplevelser. Gjennom rike erfaringer med kunst, kultur og estetikk vil barn få et mangfold av muligheter for sansing og opplevelse, eksperimentering, skapende virksomhet, tenkning og kommunikasjon»(Rammeplanen, 2011). Løvetann Prestekragen Blåklokka Utvikle følsomhet til å lytte, iaktta og nyte estetiske uttrykksformer Erfare å kunne utrykke seg estetisk med dans, utkledning, musikk og sang Varierte erfaringer med formingsmateriell Erfare bruk av farger Erfare kunst og kultur, gjennom teater, dramatisering, dans og lek med musikk og rytme Bruk av kreativ tenkning og skaperglede for estetiske uttrykk som blant annet forming med to- og tredimensjonalt materiale Kjennskap til bruk av blyant, pensel og navn på fargene Rom for skapende virksomhet med varierte estetiske utrykk som dans, drama, design og musikk og visuelt språk Erfare å opptre Konstruere og forme med bruk av variert materiale Kan samarbeide med flere om kunstprosjekter Kjennskap til kjente norske kunstnere Grashoppa Barnehage 2016/2017

Natur, miljø og teknikk Progresjonsplan fagområdet; «Naturen gir rom for et mangfold av opplevelser og aktiviteter til alle årstider og i all slags vær. Naturen er en kilde til skjønnhetsopplevelser og gir inspirasjon til estetiske uttrykk. Fagområdet skal bidra til at barn blir kjent med og forståelse for planter og dyr, landskap, årstider og vær. Det er et mål at barn skal få en begynnende forståelse av betydning av en bærekraftig utvikling. (Rammeplanen, 2011). Løvetann Prestekragen Blåklokka Oppleve glede ved å være ute Oppdage og utforske naturen, småkryp og vekster Leke med naturens materialer som sand, vann, jord, kongler, pinner, steiner, blomster og blader Erfare enkel teknikk Gode opplevelser og respekt for naturen, et referansested Undre seg over naturens mangfoldighet Erfare dyr og vekster og deres betydning for matproduksjon Erfare og undre seg over ulike værtyper Ta i bruk tekniske hjelpemidler Flere referansesteder og glede ved å ferdes i natur Utforske naturen, artsbestemme og følge med på årstidsforandringer Forståelse for klær etter vær Begynnende forståelse for bærekraftig utvikling - kjærlighet til naturen og forståelse av samspill mellom mennesker og naturen Erfare teknikk som kan brukes i lek Grashoppa Barnehage 2016/2017

Etikk, religion og filosofi Progresjonsplan fagområdet; Etikk, religion og filosofi «Etikk, religion og filosofi er med på å forme måter å oppfatte verden og mennesker på og preger verdier og holdninger. Respekt for menneskeverd og natur, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet er verdier som er forankret i menneskerettighetene. Barnehagen skal reflektere og respektere det mangfoldet som er representert i barnegruppen, samtidig som den skal ta med seg verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon» (Rammeplanen, 2011). Løvetann Prestekragen Blåklokka Oppleve og tilegne seg grunnleggende holdninger og verdier Støtte til positiv konfliktløsing Tid og rom for å uttrykke følelser og undring   Markere høytider Erfare og forstå egne og andres behov i et inkluderende miljø Øve på turtaking og lytte til andre - konfliktløsing Anledning og ro for undrende samtaler Oppleve enkle tradisjonelle markeringer fra ulike religioner som er representert i barnegruppen Fokus på empati som verdi, trøste og rose hverandre Øve på å løse konflikter og refleksjon over menneskerettigheter, normer og verdier Stille spørsmål, samtale og filosofere Kjennskap til bakgrunn for tradisjoner Grashoppa Barnehage 2016/2017

Nærmiljø og samfunn Progresjonsplan fagområdet; «Barns medvirkning i barnehagen kan være første skritt i erfaring med deltakelse i et demokratisk samfunn. Barnehagen skal bidra til at barn møter verden utenfor familien med tillit og nysgjerrighet, og styrke kunnskap om og tilknytning til lokalsamfunnet… Gutter og jenter får varierte utfordringer og like mye oppmerksomhet» (Rammeplanen, 2011). Løvetann Prestekrage Blåklokka Erfare å bli sett, hørt og anerkjent for den man er og de behov man har Oppleve medvirkning Gjennom felles opplevelser bli kjent med barn og voksne som hører til i barnehagen Bli kjent med seg selv i samspill med andre Erfare inne- og utemiljøet i hele barnehagen Oppleve at det tas like mye hensyn til gutter og jenter Erfare gruppetilhørighet og felleskap på avdeling og i barnehagen Oppleve vennskap Erfare at egen væremåte påvirker de andre Bli kjent med nærmiljøet rundt barnehagen og møte samfunnet rundt Oppleve aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet Erfare at egne synspunkter blir hørt Dra på lengre turer og oppleve nærmiljøet Erfare hvordan vi ferdes i trafikken og erfare kollektivtrafikk Grashoppa Barnehage 2016/2017

Antall, rom og form Progresjonsplan fagområdet; «Barn er tidlig opptatt av tall og telling, de utforsker rom og form, de argumenterer og er på jakt etter sammenhenger. Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter utvikler barna sin matematiske kompetanse» (Rammeplanen, 2011). Løvetann Prestekrage Blåklokka Leke med telleregler og sangregler, fokus på tall 1-5 og mengde 1-3 Erfare plassering og orientering Sortere, måle og sammenligne i lek og hverdagssituasjoner Eksperimentere og leke med farger og geometriske former Leke med enkle puslespill, rollespill og gjemsel Gjennom hverdagslige aktiviteter og lek, utforske og bruke tallrekken og mengde frem til 10   Leke med plassering som for eksempel foran/bak og over/under Utforske, sammenligne og leke med størrelser og vekt Erfare og leke med mønstre Leke med puslespill og brettspill Tallrekken frem til 20, fokus på mengdebegrepet i hverdagsaktiviteter Leke med lokalisering, ta i bruk kart til tursted Måle og sammenligne størrelser, areal, volum og tid, deriblant ukedager Utforske symmetri Leke med terning- og logikkspill Grashoppa Barnehage 2016/2017

OVERGANG BARNEHAGE – SKOLE «Stjerner» blir brukt som betegnelse på de eldste barna i Grashoppa, i år har vi 13 Stjerner. Det siste året i barnehagen skal by på mange ekstra opplevelser, vi drar på lengre turer og fysisk aktivitet er sentralt. Sigurd Aukland sier: Det 5-åringen trenger, er ikke å sitte stille rundt et bord. De trenger å få tøyse, synge, rope, kose, klatre, hoppe, danse, løpe, brøle og prøve. De trenger å få tro på seg selv, tro på at de betyr noe. Og de trenger å få utfordringer som møter deres nysgjerrighet og trang til utforsking. For Stjernene har vi fokus på Mestringsfølelse Gode opplevelser Selvstendighet Å ta imot kollektive beskjeder Konsentrasjon Å vente på tur «Tap og vinn, med samme sinn» Blyantgrep Gjenkjenne eget navn og kunne skrive det mot slutten av året Faste begivenheter Tur til Brunstad Lucia Juleballade Toppturer Skolebesøk til skolen det enkelte barnet skal begynne på Overnatting Stjerneavslutning med foreldre Grashoppa Barnehage har barn fra ulike områder og samarbeider derfor med flere skoler om overgangen. Vi følger Bamble Kommunes overgangsrutiner mellom barnehage og skole. Grashoppa Barnehage 2016/2017

FORELDRESAMARBEID Arenaer for foreldresamarbeid Det er foreldrene som har ansvaret for barns oppdragelse og danning. Barnehagen representerer et kompletterende miljø til hjemmet (Rammeplanen, 2011). Sammen med foreldre/foresatte har barnehagen ansvar for barns trivsel og utvikling. Vi tenker at et godt samarbeid er en forutsetning for å lykkes med å utvikle kvaliteten i barnehagen. Arenaer for foreldresamarbeid Daglig kommunikasjon ved hente- og bringesituasjon Kommunikasjon via mykid To foreldremøter i året Foreldresamtaler, vi tilbyr to i året Felles arrangementer hvor foreldre deltar Brukerundersøkelse Foreldreråd Samarbeidsutvalg møter Grashoppa Barnehage 2016/2017

Foreldrerepresentantene i SU 2016/2017 For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg (Barnehageloven §4, 2012). Foreldrerådet består av foreldre/foresatte til alle barna i Grashoppa Barnehage. Foreldrerådet har møte i starten av foreldremøter. Foreldrerådet skal: Fremme foreldrenes felles­interesser Bidra til et godt samarbeid mellom hjem og barnehage Være med å sikre, samt fremme samarbeidet mellom hjem og barnehage Forelegges saker av viktighet for foreldrenes forhold til barnehagen Samarbeidsutvalget (SU) består av 6 medlemmer hvorav 3 velges av foreldrerådet, en representant fra hver avdeling og 3 av de ansatte. Samarbeidsutvalget har møte 2-4 ganger i året. Foreldrerepresentantene og representantene fra de ansatte velges for 2 år av gangen. Samarbeidsutvalget er først og fremst et rådgivende og kontaktskapende organ. Samarbeidsutvalget skal: Bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er av viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene, blant annet driftsendringer og utnyttelse av ute- og innearealer Fastsette årsplan for barnehagen Gi uttalelser til forslag om endringer i vedtektene og retningslinjer for barnehagen (herunder betalings- og oppsigelsesfrister) Påpeke overfor eier, og kan melde fra til kommunen eller fylkesmannen som tilsynsmyndighet, dersom barnehagen ikke drives innenfor de rammene som settes av gjeldende lover, forskrifter, barnehagens vedtekter og barnehagens budsjett Foreldrerepresentantene i SU 2016/2017 Løvetann – Karete wallinga kareteallinga@gmail.com Prestekragen –Ellinor Andresen ellinorkrist@hotmail.com Blåklokka –Charlotte Andresen charlotteandresen2@gmail.com Grashoppa Barnehage 2016/2017

KOMPETANSEHEVING FOR PERSONALET Kunnskapsdepartementet har kommet med et strategidokument som heter: Strategi for kompetanse og rekruttering i barnehagen 2014-2020. Målet er: Rekruttere og beholde flere barnehagelærer og ansatte med relevant kompetanse for arbeid i barnehagen Heve kompetansen for alle ansatte som arbeider i barnehagen Øke status for arbeid i barnehagen Kompetanseutvikling i barnehagen handler om å heve kompetansen hos alle ansatte, slik at kvaliteten i det daglige arbeidet med barna styrkes. Vi blir aldri ferdig med å utvikle kvaliteten i barnehagen, det er en kontinuerlig prosess. I år har vi 7 Assistenter og vikarer som tar teorikurs til fagbrevet i barne- og ungdomsarbeiderfaget. En pedagogisk leder tar veiledningsutdanning på høyskolen. Grashoppa Barnehage 2016/2017

HELSE OG KOSTHOLD Fiskesprell-barnehage 5-om dagen-barnehage Vi følger retningslinjer for mat og måltider i barnehagen gitt ut av helsedirektoratet. For mer informasjon se: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/Sider/default.aspx Fiskesprell-barnehage Vi har alltid tilbud om fisk som pålegg til smøremat, og hovedvekten av våre middagsmåltider er fiskemiddager. For mer informasjon se: fiskesprell.no 5-om dagen-barnehage Vi tilbyr oppkuttede grønnsaker og frukt hver dag, og en stor del av bursdagsmenyene våre er frukt og grønnsaker. For mer informasjon se: frukt.no Bamble Andelsgård Vi i Grashoppa har kjøpt andeler på Bamble andelsgård. Der får de største barna være med på å sette poteter, så ulike grønnsaker og ikke minst være med å høste. Grashoppa Barnehage 2016/2017

TRADISJONER I GRASHOPPA BARNEHAGE Bursdagsfeiring Barna deltar aktivt i planlegging av egen bursdagsfeiring. Dagen før feiringen velger barnet hva slags mat det ønsker seg ut fra avdelingens bursdagsmeny. Barnet velger også kappe og lager krone som det pynter den sammen med en voksen. På bursdager henger vi ut flagg og bursdagsplakat med bilde, alder og gratulasjon ved inngangen, godt synlig for alle som kommer til barnehagen. I bursdagssamling er barnet midtpunkt og har på seg kappe og krone. Vi synger bursdagssang, tenner lys og har leker og aktiviteter hvor barnet er i fokus. Bursdagsbarn får spesiell oppmerksomhet gjennom hele barnehagedagen. Advent og jul I desember har vi flere faste tradisjoner: Felles adventsamlinger for alle avdelingene, mandag morgen etter adventshelgene Julemiddag, alle barn og voksne spiser felles tradisjonsmiddag i salen Stjernene går Lucia ved eldresenteret og i barnehagen Juleballade for de eldste barna ved Stathelle barneskole Julegrøt Felles juleavslutning hvor vi inviterer foreldre og søsken Grashoppa Barnehage 2016/2017

Grønnsakssuppe Karneval Påskefrokost 17. mai feiring Sommeravslutning En ettermiddag om høsten lager barna grønnsakssuppe og inviterer foreldre og søsken til å komme å smake.. Karneval I januar og februar jobber vi mot karneval. Barna lager egne kostymer opp mot et valgt tema på gruppen eller avdelingen. På dagen er det fest med blant annet felles karnevalsamling, show og dans. Påskefrokost Fredag før palmehelgen inviteres foreldre til påskefrokost i barnehagen. 17. mai feiring Vi feirer nasjonaldagen i barnehagen siste barnehagedag før 17. mai. Vi går i tog sammen med Solstua og Tirilltoppen. Foreldre/foresatte og øvrig familie er velkommen til å se på toget som går fra parkeringen ved Solstua. Toget følges av korpsmusikk, og går en runde i byggefeltet. Etter toget går barna tilbake til barnehagen og fortsetter dagen med tradisjonelle 17. mai-leker, pølser og is. Sommeravslutning Som avslutning på barnehageåret arrangerer SU i samarbeid med oss i barnehagen felles tur til Risøya for barn og foreldre. Ved karneval og 17. mai feiring kan barn som ikke har dag komme i barnehagen i tidsrommet 09.30-13.00. Grashoppa Barnehage 2016/2017

VURDERING Årsplanen blir evaluert og justert hvert år i mai, juni og august. Midtveis i året vurderes det hvor vi står i forhold til egen årsplan og målene som er satt. På avdelingsmøter, pedagogisk ledermøter og personalmøter vil vi vurdere virksomheten opp mot følgende punkter: Hvordan jobber vi med GOFA? Hvor er vi i forhold til arbeid med lek og målet for det? Hvor er vi i forhold til varme og grensesettende voksne? Hvilke prosjekter har pågått og hvilke erfaringer sitter vi igjen med? Når og hvordan har vi brukt pedagogisk dokumentasjon underveis? Hva har vi fått ut av dokumentasjonen? Hvordan er bruk av fagområder dokumentert? Hvilke tilbakemeldinger har vi fått fra barn/foreldre? Hva har vi lykkes med? Hva har vært utfordrende? Hva kunne vi eventuelt gjort annerledes, eller hva gjør vi videre i forhold til satsinger i årsplan? Hvilke erfaringer tar vi med oss videre? Annet Grashoppa Barnehage 2016/2017

LITTERATURLISTE Ausgaard, A (2013). Se meg, pedagogisk arbeid i barnehagen: Elektronisk Undervisningsforlag AS Bae, B. Winger, N., Eide, B,J., & Kristoffersen, A,E. (2006).Temahefte om barns medvirkning : Kunnskapsdepartementet Barnehageloven (2012). Lov om barnehager: Cappelen Damm AS Barsøe, L (2012). Ville og stille barn i barnehagen: Kommuneforlaget AS Melaas, T (2013). Blikk for lek i barnehagen: Kommuneforlaget AS Melaas, T (2014). Kampen om leken: Kommuneforlaget AS Ruud, E,B,. (2010). Jeg vil også være med! Lekens betydning for barns trivsel og sosiale læring i barnehagen: Cappelen Damm AS Rammeplanen (2011). Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver: Kunnskapsdepartementet Strategi (2014-2020). Strategi for kompetanse og rekruttering i barnehagen: Kunnskapsdepartementet Wikipedia. Hentet 17. 12. 2014, fra http://no.wikipedia.org/wiki/Glede Grashoppa Barnehage 2016/2017