POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Det handler om oppførsel
Relasjon med barn.
Klasseregler.
Mobbing i barnehagen.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Hvordan hjelpe foreldre til å bli gode tydelige ledere i familien
Trygge foreldre – trygge barn
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Vår aktivitet bygger på vårt verdigrunnlag  Idrettsglede  Samhold  Samarbeid  Dugnadsvilje.
Protester Sarpsborg, 5. mars 2010 Morten Høgberg.
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Mestring og forebygging av depresjon
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
HelART i Ulåsen barnehage
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For foreldre.
Målvalg Mål for hvem? …etiske og faglige vurderinger
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Felles tema i mars: Selvkontroll
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
«De utrolige årene» i Hovedgårdensonen barnehager Presentasjon for oppvekstkomitèen
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Kartlegging og analyse av atferd
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Helsesøsterkongressen 2017
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Velkommen til foreldremøte på SFO
Negative konsekvenser
Eskalering – intervensjoner - læring – omsorg og grenser
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
FORELDREVEILEDNING Foreldreveiledere Oppstart torsdag
Danning og voksenrollen i barnehagen
Velkommen til foreldremøte
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013

DAGENS AGENDA HVEM ER VI? FORELDREVEILEDNINGSKURS ”DE UTROLIGE ÅRENE” LEK ROS GRENSESETTING - beskjeder IGNORERING

HVEM ER VI? Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad

FORELDREVEILEDNINGSKURS ”DE UTROLIGE ÅRENE” Historie Hvem er kurset for? Hvordan melde seg på? Foreldrepyramiden

LEK ROS BELØNNING KLARE GRENSER HUSREGLER KONSEKVENT GJENNOMFØRING IGNORE AVLED OMDIRIGER KONSEKVENSER Foreldrepyramide

LEK Avgjørende betydning for relasjonen Stimulere, lære, være rollemodeller Bygge opp ”konto” til konfliktfylte situasjoner Hvilke ferdigheter vil vi at barna skal ha? Oppmerksomhetsprinsippet 10 min hver dag

ROS Mangel på ros og oppmerksomhet kan øke upassende atferd God atferd skal ikke tas for gitt-da kan den forsvinne Hvilken atferd vil vi ikke se? – hva er det motsatte? – ROS! Eksempler på spesifikk ros: Ros de små stegene Spesifikk ros Vis entusiasme Ikke kombiner ros med irettesettelse Gi ros straks

GRENSESETTING Kommer tider der det er nødvendig å sette grenser for upassende atferd Husregler Vær innstilt på at barna kommer til å prøve ut grenser – normal atferd og sundt uttrykk Beskjeder- hvordan gi gode beskjeder? Tydelige voksne gir trygge barn

B ESKJEDER Reduser antall beskjeder Gi en beskjed om gangen Gi realistiske beskjeder Gi tydelige beskjeder Gi ”gjør-beskjeder” Gi høflige beskjeder Gi ”start-beskjeder” Tillat at tiden går Gi forvarsel og påminnelser ”når-så beskjed” Gi valgmuligheter Gi korte beskjeder Støttende beskjeder Følg opp beskjeder: ros eller konsekvens

IGNORERING ???? Hvilken atferd kan ikke ignoreres? Hvilken atferd kan ignoreres? Hva er viktig å huske på når en ignorere Etter ignorering – den voksne tar barn inn i aktivitet og gir pos oppmerksomhet

OPPSUMMERING Sett av kvalitetstid med barna Bruk leken til å være modeller for god atferd / venneferdigheter Ros masse, og vær bevisst hvordan Våg å stå i konfrontasjoner med barnet ditt. Det at du setter grenser og konsekvenser gjør barna dine trygge Bente: Cathrine: TAKK FOR OSS!!