Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3."— Utskrift av presentasjonen:

1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3

2 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 2 Lengselen etter delaktighet Hva kan vi gjøre for å skape forutsetninger for mange forskjellige gode samtaler for barnet? Samtalen er et samarbeide der man skaper mening

3 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 3 Barnet som vitenskapsmann Barnet prøver og tester betydninger i samtalen Hva kan vi gjøre for å utvide barnets erfaringsverden til ulike sosiale sammenhenger?

4 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 4 Barnet er sosialt Hva kan vi gjøre for at barnet skal få mange samtalepartnere som oppmuntrer, aksepterer og respekterer hans måte å samtale på ? Sosiale sammenhenger bygges opp gjennom kommunikasjon 4

5 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 5 Barnet som problemløser Hvordan skal vi avdramatisere tegnbruken – ta bort kravet om prestasjoner og korrekthet? Søker sine egne løsninger på problemer – også når tegnene mangler 5

6 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 6 Barnet lærer seg selv Hvordan kan vi støtte barnet i å ”pushe” sin egen utvikling i hverdagen? Hvilke forutsetninger behøves? Men vi lærer for at barnet skal lære 6

7 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 7 Barnet er din samtalepartner La barnet begynne Gi barnet tid til å svare Gjett/overtolk det barnet uttrykker Hvordan skal vi øke bevisstheten om dette ? VENT – gi tid 7


Laste ned ppt "Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google