Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Negative konsekvenser
Veiledningsbooster 2014
2
Mål Friske opp kunnskap om hva som er viktig i arbeidet med negative konsekvenser i møte med skoler og PALS-team Kunnskap og klargjøring om noen endringer i modellen knyttet til negative konsekvenser Diskutere gode måter å arbeide med skoler om temaet
4
Hva er viktig i arbeidet med konsekvenser?
Hvis du bare jobber med konsekvensene vingler trekanten (vikarer har ikke relasjoner) Målet er at konsekvenser skal være unødvendige. Hvis grunnlagsarbeidet i forkant er godt, vil en slippe å anvende konsekvensen
5
Tydelige forventninger
Grensesetting Grense-setting Anerkjennelse Tydelige forventninger Gode relasjoner Positiv involvering © Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
8
Alle universelle tiltak er for at konsekvenser skal være unødvendig!
Innlæring av felles forventninger Gode beskjeder hele tiden!! Raus med anerkjennelse og ros God struktur og gode rutiner i klasserommet Tilpasset faglig undervisning Gode prosedyrer ved håndtering av problematferd Godt tilsyn i friminutt
9
Ineffektive tiltak Ekskludering og straff er den mest vanlige, men likevel mest ineffektive reaksjon på alvorlig problematferd i skolen (Patterson, Reid & Dishon, 1992; Walker m.fl,1996; Gottfredson & Skroban,1996) Minst virkningsfulle tiltak for å redusere problematferd i skolen er: Konsultasjon (samtaleterapi) Psykoterapi Straff (Elliot, Hamburg, Williams 1998; Gottfredson 1997; Lipsey 1991, 1992)
10
Ineffektive tiltak Å straffe og ekskludere problematferd (uten støttesystem og tiltak for å utvikle positiv elevatferd) gir økt: aggresjon hærverk trusler skoletretthet skulk, forsentkomming
11
”Huskeregler” Negative konsekvenser og grensesetting
Målet er å hjelpe elevene å lykkes Hva er viktig i arbeidet med konsekvenser? Rask gjennomgang
12
Hva er viktig i arbeidet med negative konsekvenser?
Hva er viktig at vi lærer skolene i arbeidet med negative konsekvenser?
13
Med positive tilbakemeldinger kan atferd endres
Negative konsekvenser og tilbakemeldinger kan hindre videre negativ atferd, men lærer ikke eleven ny atferd Med positive tilbakemeldinger kan atferd endres Hva er viktig i arbeidet med konsekvenser?
14
Ulike typer konsekvenser
Relæring Time out Tap av gode Ekstra oppgaver
16
Hva er viktig i arbeidet med konsekvenser?
Dette
17
Hva er viktig i arbeidet med konsekvenser?
Dette
18
Litt rask repetisjon! Dette er fortsatt viktig i forbindelse med bruk av time-out konsekvenser
19
Hvordan bruke ”time-out”? Steg 2: Ta beslutninger
Vil ”time-out” brukes som en konsekvens for en eller flere definerte atferdsproblemer? Hvis ja, hvilke? Hvilken form for ”time-out” skal brukes? Hvor lang vil ”time-out” være?
20
Hvordan bruke ”time-out”? Steg 2: Ta beslutninger (forts.)
Hvem skal lære elevene ”time-out”? Hva skjer hvis en elev nekter ”time-out”? (se ”flytskjema”) Hvordan avsluttes ”time-out”? Hvordan vil effekten av ”time-out” bli evaluert/fulgt opp?
21
Hvordan bruke ”time-out”? Steg 3: Gjennomføring
elevene ”time-out” prosedyren Lær
22
Hvordan bruke ”time-out”? Steg 3: Gjennomføring
Når problematferden skjer: Si: det er å (navngi atferden). Gjør som du får beskjed om eller start ”time-out” Iverksett den bestemte prosedyren (oppretthold øyekontakt, vær rolig og bestemt) Gi eleven tid til å gå i ”time-out” Ignorer mindre negativ atferd når eleven skal gå eller er i ”time-out” Hvis eleven nekter “time-out”, bruk tap av gode
23
Hvordan bruke ”time-out”? Steg 3: Gjennomføring
Unngå: Å gi noen videre forklaring Å bli involvert i en krangel med eleven Å gi trusler til eleven Å trappe opp situasjonen Å snakke med eleven i ”time-out” Å holde skjennepreken Å kreve unnskyldning etter “time-out”
24
Hvordan bruke ”time-out”? Steg 3: Gjennomføring
Husk: Bruk ”time-out” prosedyren konsekvent Forvent at eleven gjør ferdig eller fortsetter med oppgaven etter ”time-out”, eller det eleven gikk glipp av i løpet av ”time-out”
25
Hvordan bruke ”time-out”? Steg 4: Evaluering - oppfølging
Effekten på å redusere negativ atferd Bruk av ”time-out” prosedyren
26
«Måten konsekvensen iverksettes på kan være like viktig som konsekvensen i seg selv» (Curwin mfl. 2008) Det handler om: Hvordan læreren klarer å opptre balansert Hvordan læreren kommuniserer gjennom ordvalg, stemmebruk, avstand, øyekontakt og gester
27
Unngå grøftene Konsekvens = belønning Konsekvens = straff
Hva er viktig i arbeidet med konsekvenser? Konsekvenser gitt med negative følelser = straff
28
Differensiering av konsekvenser Elever er ikke like, heller ikke når det kommer til konsekvenser
Det som virker på noen virker ikke på andre
29
Konsekvenser – dette må unngås:
Segregerende konsekvenser - ekskluderer fra viktige felleskapsarrangement som turer og fellessamlinger med klassen eller større grupper Stigmatiserende konsekvenser – som f. eks. å sitte i andre klasser Ydmykende/krenkende konsekvenser – som f.eks. «vaske trappa» mens andre elever står og ser på. Konsekvenser skal ikke «svi», de er et hjelpemiddel for å hindre negativ atferd i framtiden! Mange konsekvenser vil ha noe stigmatiserende over seg, men det er viktig å unngå de mest tydelige som «time out»-stol og det å sitte i andre klasserom.
30
Noen endringer i arbeidet med konsekvenser
«Time-out stol» ønsker vi ikke at skal brukes Mange negative tilbakemeldinger fra foreldre Uheldig bruk fra ansatte med lite opplæring i PALS/vikarer Blir stigmatiserende ved uheldig/feil bruk De andre «Time-out» konsekvensene opprettholdes Elever trenger fortsatt at de avledes/det skapes et brudd i den negative atferdskjeden – fjerning av materiale, time-out kort, stille sted NB! unngå plassering i andre klasser Ekstraoppgaver må ha en logisk tilknytning til handlingen som er årsak til oppgaven
31
Hva kan skolene bruke isteden? Trenger vi å erstatte time-out stol?
32
Avklaring av begreper:
Time-out = Konsekvens Pausetid = Belønning eller forebygging av problematferd
33
Pausetid vs. time-out Foranledning Her og nå Konsekvens Pausetid
Proaktive tiltak Reaktive tiltak © Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
34
Eksempel på oppgave som personalet kan jobbe med i forhold til negative konsekvenser:
Diskuter med sidemannen: Hva er det viktigste dine nærmeste viser deg når du har gjort noe feil? Hva er det viktigste dine nærmeste viser deg/gjør når du føler deg «mistilpass» eller er nedfor?
35
Eksempel på oppgave som personalet kan jobbe med i forhold til negative konsekvenser:
Se over de konsekvensene dere har og sjekk om noen av dem kan være segregerende, stigmatiserende, krenkende eller ydmykende. Sjekk hvilke konsekvenser dere har som er logiske for noen eller for alle Hvilke prosedyrer har dere som gjør at lærerne eller teamene regelmessig reflekterer over hva som kan gjøres for at brudd på skolens forventninger kan unngås?
36
ENØK prinsippet
37
Hva er gode konsekvenser?
Oppgave: Hva er den enklest mulige konsekvensen som kan gjennomføres (som du tror virker)? En konsekvens som virker ved minst mulig bruk av din energi? Diskutere oppgaven
38
Konflikthåndtering som konsekvens
39
Gruppeoppgaver Hva er viktig i vårt arbeidet med negative konsekvenser ut mot skolene? Hvordan gir vi opplæring? Hvordan hjelpe skolene til å bruke negative konsekvenser på en god måte? Hvordan sikre proaktivitet hos skolene? Hvordan følger vi opp? Hva med nyansatte? Hvordan sikre oss at skolene ikke drifter i retning av «Hardere konsekvenser» Reaktive holdninger og handlingsmønster Forsøk på å løse atferdsproblemer med negative konsekvenser? Hva er min oppgave som veileder i forhold til skoler som bruker negative konsekvenser på en uheldig måte? Hvordan kan vi skape et tydeligere skille mellom pausetid og time-out?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.