Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1."— Utskrift av presentasjonen:

1 Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1

2 Alrekstad skole Utadrettet tjeneste Alternative arenaer Bergen Kompetansesenter for Læringsmiljø (BKL) Hanne Steen2

3 3 (Dagskolen, Trondheim)

4 Tema i dag Foreldre som veiledere Trygghet Inkludering Identitetsbygging Aggresjon Forskjellighet De sårbare barna Vennskap Idrettslag Tips Hvordan påvirker dette barnas læringsmiljø? Hanne Steen4

5 Foreldrene som veiledere Veilede Forklare Lære bort handlingsalternativ Støtte Hanne Steen5 Planlegge sammen

6 Roller og forventninger God venn – hvilke egenskaper og ferdigheter har den? God klassevenn/venninne – hvilke egenskaper og ferdigheter? Hvilke egenskaper ønsker du at ditt barn skal utvikle? Hvilke muligheter har du som forelder til å styre og støtte utviklingen? Hanne Steen6

7 Trygghet Inkludering Identitetsbygging Hanne Steen7

8 Vi trenger alle noe av det samme, store og små. Vi må oppleve å bli sett, likt, respektert og verdsatt for å ha en god utvikling. «Mennesket er et anerkjennelsessøkende vesen.» (Axel Honnet, tysk professor og filosof, kjent for sin anerkjennelsesteori) Trygghet og annerkjennelse Hanne Steen8

9 «Anerkjennelse og oppmuntring har ingen kjente negative bivirkninger. Men det kan overdreven oppmerksomhet og ros ha.» «Oppmerksomhetskøen» (bør læres hjemme) (Fra Arne Klyves siste bok, «Sinte, unge, villfarne menn») Hanne Steen9

10 Bevissthet rundt identitetsbygging Hvem er jeg Hvem er jeg i forhold til andre Hvilke egenskaper blir sett som verdifulle i mitt miljø Det som får fokus blir det mer av Hvordan møter vi ønsket og uønsket atferd hos egne og andres barn Hanne Steen10

11 Aggresjon – reaktiv og proaktiv Reaktiv aggresjon: Frustrasjon Spontan aggresjon Uttrykk for manglende kontroll Konflikt man ikke vinner Oftest alene med fortvilelsen Oppleves som irrasjonell reaksjon (Liv-Jorunn Byrkjedal-Sørby) Utnyttes som instrument for de Utnyttes som instrument for de proaktivt aggressive for de proaktivt aggressive Hanne Steen11

12 Proaktiv aggresjon: «Lur» aggresjon Rasjonell Planlagt Spiller på frykt Stimuleres av andres avmakt Bruker andre Tillært Lønner seg Tilhørighet Hanne Steen 12

13 Sinne er noe annet enn aggresjon! Sinne er en av våre naturlige følelser Frustrasjon Sinne Kognitivt sammenbrudd Aggresjon Liv Jorunnn Byrkjedal- Sørby Hanne Steen13

14 Reaktiv som slår bunnløs fortvilelse Proaktiv som slår belønning, er i lystsenteret i hjernen, status Vi må veilede og hjelpe disse barna ulikt! Begge varianter trenger hjelp! Hanne Steen14

15 Hanne Steen15

16 Utfordringer Utenforskap er vondt Vi lar det skje Er det mobbing å ikke komme i bursdag? Er det mobbing å ikke invitere? Vennskap/klassevennskap - nyttig å tenke «kollega» Hanne Steen16

17 Forskjellighet Skap rom for forskjellighet ved å være rause selv! Hjelp barnet ditt til å lete etter det positive i andre mennesker! Hanne Steen17

18 Sårbare barn – vår rolle? smilet på butikken invitasjonen vennlige ord ta de i å gjøre noe bra snakk fint om de let etter noe «likanes» se forbi et sint uttrykk Frustrerte barn lever vanskelige liv Hanne Steen18

19 Vennskap – skal alle være med alle? Hva tilhører de ulike rollene Sosial tilpasning og tilhørighet er viktige suksessfaktorer i et godt liv Vi må ta ansvar for våre medmennesker sammen Venner Klasse- kamerater Hanne Steen19

20 «Vennskap er en av de viktigste arenaene for læring og utvikling, og en byggeplass for selvfølelse» (Guro Øyestad, fra boken «Voksne skaper vennskap») Snakk hjemme om hvordanværemedhverandre-regler Hanne Steen20

21 Hanne Steen21

22 Ulike forståelsesrammer-viktig å diskutere La barna selv finne ut av det med vennskap La de selv velge hvem de skal være med La de lage invitasjoner til de de vil Støtte og veilede barna i forhold til vennskap Være våken og ha fokus på inkludering Lære barna handlingsalternativ for å ivareta seg selv og andre Hanne Steen22

23 Idrettslagenes betydning for læringsmiljøet på skolen (Av Gro Hovdenakk) Hanne Steen23

24 Trygghet Inkludering Identitetsbygging Hanne Steen24

25 Tips Vi må ha det artig med egne og andres barn Lek og glede er trolig undervurdert Vennegrupper, 1. eller 2. trinn Alle med gjennom hele barneskolen, 1.-7. Foreldremøter; enighet om å ha lav terskel for å ringe hverandre Ikke akseptér at noen er utenfor De fleste kan klare små doser av utfordrende barn Når samspillet er vanskelig – vær en støttespiller for de som trenger det Hanne Steen 25

26 Snakk med barna om hvem de er med og hvordan Velg respektfylt fokus Viktig å snakke om hendelsen og ikke personen Hvis du mistenker at ditt barn ikke har det bra, ta kontakt med skolen! Hvis du mistenker at andres barn ikke har det bra, ta kontakt med skolen/foreldrene! Finn på noen faste årlige aktiviteter for hele klassen med foreldre – gull! Lek og bli kjent! Vesentlig å ha et godt samarbeid med skolen Hanne Steen26

27 Barna må læres å være rause og inkluderende Takk for oss! Når, hvis ikke nå? Hvem, hvis ikke oss? Hanne Steen27


Laste ned ppt "Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google