Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Advertisements

Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Utdanningsledelse – formell struktur og dagens praksis Bjørn Erik Rasch, studiedekan.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Universitets- og høyskolesektoren: sentrale utfordringer Statssekretær Per Botolf Maurseth På Universitets- og høgskolerådets rektorskole Asker, 26. september.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
Høgskolen i Narvik Forum for kompetanse og arbeidsliv Saltstraumen 6. og 7. november 2008 Andreas Stellander studiesjef.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Høgskolen i Sør-Trøndelag EVALUERING AV INNTAKSKVALITET Høsten 2008 RAPPORT: AHS Antall studenter: 135.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Undervisnings- og vurderingsformer
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
Effektiv undervisning
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Unge folkevalgte Om rekruttering og frafall blant unge folkevalgte i norsk lokalpolitikk Ved forskere: Frode Berglund og Marte Winsvold NIBR 2005.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Studiedirektør Jan Atle Toska
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Diskusjonssak i fakultetsstyret 31.Oktober 2017
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Balansert omstilling for utvikling
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
ALLE SKAL UT.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
USITs Målbilde og prioriteringer
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Oppsummering av spørreundersøkelse:
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
NOKUT kommer!.
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
- digitalisering av pensum
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Innspill til programrådsmøte
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Kandidatundersøkelsen 2018
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Nye tider – nye utfordringer
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Studieledernettverket 15. februar 2019
Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kulturarven Dokument 3:4 ( ) 29. mars 2019.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Gevinstrealiseringsstrategi
Utskrift av presentasjonen:

Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker

Lite kunnskap om organisering og ledelse av studieprogrammer Stor oppmerksomhet rundt emner og undervisning –Studiepoengsproduksjon (emne, ikke programfokus) –Studentevaluering av undervisning –Egne eksamener knyttet til emnene Mindre oppmerksomhet rundt studieprogramkoordinering og ledelse –Antydninger om fragmentering og manglende sammenheng –Vi vet lite om «studieprogramlederrollen» –Vi vet lite om hva som oppleves som problemer og utfordringer på programnivå

Studieprogram – en kompleks aktivitet Svært mange og ulike aktører involvert; studenter, administrasjon, vitenskapelig ansatte, eksterne sensorer, ledelse, etc… Et studieprogram er en møteplass for håndtering av ulike lover og reglement, personalspm., samarbeid administrasjon – vitenskapelig ansatte, økonomi, etc… Hvem koordinerer denne aktiviteten, og hva er prioriteringene hos de har et programansvar?

Prosjektet: Quality in Norwegian higher education (NIFU/IPED) Fokus på programmer og utvikling av programmer (Survey: 534 personer med programlederansvar har svart) - vansker med å identifisere personer med «ansvar» - de vi fant var ikke alltid sikker på om de «hadde ansvar»

Studieprogramlederen - noen kjennetegn Enorm variasjon i tittelbruk og formelt ansvar («annet» er den dominerende tittelen…) Koordinatorne/lederne er som oftest «ansatt» eller «oppnevnt» Rundt 1/3 del har en formell arbeidsbeskrivelse, 2/5 deler har en delvis beskrivelse, mens 1/5 del ikke har en formell arbeidsbeskrivelse

Hvem er de viktigste aktørene programlederne samarbeider med? Gammelt universitet Nytt universitet Statlig høyskole Totalt Prodekan utd15%11%13% Instituttleder39%46%51%46% Programråd38%9%8%18% Emneansvarlige37%43%51%44% Lærerne29%40%50%41% Studentene35%40%44%40% Studieadm34%18%22%26%

Studieprogramledelsens frihet til å ta avgjørelser…etter lærested Andel som svarer… Gammelt universitet Nytt universitet Statlig høgskole UndervisningsformerI stor grad17 %33 %42 % VurderingsformerI stor grad16 %34 %30 % LitteraturlisterI stor grad18 %26 %34 % EmnebeskrivelserI stor grad22 %32 %36 % Læringsutbytte- beskrivelser I stor grad28 %38 % BemanningI stor grad20 %9 %24 %

Studieprogramledelsens frihet til å ta avgjørelser…etter programnivå Andel som svarer Bachelor nivå Master nivå UndervisningsformerI stor grad40 %24 % VurderingsformerI stor grad27 %22 % LitteraturlisterI stor grad32 %23 % EmnebeskrivelserI stor grad32 %29 % Læringsutbytte- beskrivelser I stor grad36 %30 % BemanningI stor grad16 %10 %

Hva er viktigste drivkrefter for endring og utvikling av studieprogrammet? Andel som har svart «I stor grad» Gammelt universitet Nytt universitet Statlig høyskole Totalt Tilbakemelding fra studentene 70%63%66% Fagutvikling66%56%74%68% Arbeidsmarkedet27%29%40%33% NOKUT27% 46%35% Eget K-system37%30%45%39%

Hva jobber du/dere spesielt med for å opprettholde/forbedre kvaliteten i studieprogrammet? NB! FLERE AVKRYSNINGSMULIGHETER Gammelt universitet Nytt universitet Statlig høgskole Styrke helhet og sammenheng i studieprogrammet/ studieretningen 78 %67 %69 % Fornye faginnholdet for å følge utviklingen i faget64 %63 %68 % Forbedre kontakt med arbeidslivet40 %35 %44 % Redusere frafall45 %44 %39 % Forbedre oppfølgingen av studentene51 %48 %50 % Fremme studentaktive arbeidsformer56 %51 %61 % Bedre rekrutteringen til studieprogrammet/studieretn.46 %42 %39 % Skape en god undervisningskultur blant faglig ansatte46 %38 %37 % Styrke administrativ støtte for studieprogrammet19 %10 %14 % Øke antall faglig ansatte med høy vitenskapelig kompetanse 28 %37 %38 % Styrke forskningsbaseringen av undervisningen31 %33 %42 % Utvikle/fremme pedagogisk bruk av digital teknologi37 %35 %43 %

Studieprogramledelse: problem eller løsning? Er studieprogramlederne ledere eller mer faglig/administrative koordinatorer? Studieprogramledere synes å ha faglige ambisjoner (helhet, sammenheng, faglig fornyelse), men hvor strategiske får de egentlig lov å være? Er det mer utdanningsledelse lærestedene trenger eller sterkere organisatorisk forankring av studieprogrammene?