Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi"— Utskrift av presentasjonen:

1 Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi

2 Detaljert spendanalyse
Aktuelle analyser: Spend for valgt kategori – brutt ned i underkategorier (underkategorier rangert fra størst til minst) Hovedtall (totalt spend, antall trans, antall leverandører, etc) Oversikt leverandørspend (antall lev, spend per leverandør) ABC-analyse Utvikling over år for kategorier Utvikling over år – antall leverandører + volum per leverandør Kategori x Sum total-beløp % andel total-beløp Antall unike fakturaer Gj.snitt pris/ faktura Antall leveran-dører Underkat. A 38 % 1 139 63 203 140 Underkat. B 36 % 905 75 773 198 Underkat. C 13 % 171 43 6 % 866 12 195 184 5 % 2 187 4 157 385 2 % 407 8 289 136 1 % 432 5 591 55 7 147 0 % 18 397 Total: 100 % 6 125 31 237

3 Oversikt over eksisterende leverandører og avtaler
For valgt kategori undersøker du hvilke avtaler som er inngått, samt kartlegger hvilke leverandører dere kjøper fra som ikke har en gyldig avtale. Oversikten danner grunnlaget for å beregne avtaledekning (hvor stort volum innenfor kategorien som er dekket av gyldige avtaler) og avtalelojalitet (hvor stort volum kjøpes på avtalene i forhold til volumet dere har gyldig avtale for). Kategori x: Spend = 20 MNOK Leverandør Produkter/tjenester kjøpt innenfor kategori Volum Antall transaksjoner Kontrakt og kommentarer A [Fyll inn] 13 MNOK 100 Kontrakt fra – fellesavtale B 5,3 MNOK 60 Kontrakt fra for avdeling x C 0,5 MNOK 9 Kontrakt på max fra for avdeling y D 8 Har ikke avtale E 0,2 MNOK 5 F 0,1 MNOK 6 Diverse småleverandører Div 2 MNOK 300

4 Sjekkliste for digital modenhet og potensial i kategorien
Vurdering av potensiale for digitalisering: Hvor relevant er det å benytte digitale verktøy for å effektivisere innkjøpsarbeidet innenfor kategorien? I hvilken grad bruker dere digitale verktøy i følgende deler av anskaffelsesprosessen (innenfor denne kategorien)? Hvilke mål bør settes ut fra dagens status? Sørg for måling og oppfølging. I svært liten grad (1) (2) (3) (4) I svært stor grad (5) Vet ikke Planlegging av innkjøp (1)  (2)  (3)  (4)  (5)  Kunngjøring av konkurranse Tilgjengeliggjøring av konkurransegrunnlag Mottak av tilbud Kommunikasjon med leverandører gjennom konkurranseforløpet Evaluering og tildeling av kontrakt Ordrehåndtering Mottak av faktura Kontroll av faktura Oppfølging av inngåtte avtaler

5 Kartlegge virksomhetens behov innenfor kategorien – aktuelle spørsmål til hjelp:
Tema: Spørsmål: Strategi: Hva sier virksomhetsstrategien? Hvordan er sammenhengen mellom innkjøp og virksomhetsstrategien? Regelverk: Hvilke regelverk legger føringer på virksomheten? Hvilke restriksjoner plasserer leverandørene på oss? Kvalitet: Hvem definerer kvalitetsstandarden? Hvilke standarder vil dere ha? Hvilke standarder må dere ha? Hvilke standarder synes leverandørene er vanskelig å levere? Tjenester: Hvilke rapporteringsrutiner, fakturering og opplæring er relevant? Kostnad: Hva er budsjettramme, prisrisiko (fast eller variabel pris), tidsrisiko (betalingstidspunkt) etc? Innovasjon: Ambisjoner for nye tjeneste eller produktmuligheter? Hvordan kan vi åpne for mest mulig innovasjon? Miljøkrav: Hvilke lovkrav må vi forholde oss til? Hvilke ambisjoner ligger i virksomhetsstrategien? Side 95 i boka. Kursfoiler Harstad

6 Interessentanalyse Rolle i organisasjonen Ansvar Avdeling/ enhet
Rolle i teamet? Behov for særskilt kommunikasjon? Budsjetteier/linjeleder Fagekspert Miljørådgiver Økonomi Andre?


Laste ned ppt "Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google