MarteMeo- metoden -bedre samspill med barn. “ Stillingen opprettes med bakgrunn for levekårsundersøkelsen for Bergen kommune. Arbeidet foregår i barnehagene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Samhandling.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Hurum PPTs erfaringer med LP
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
God kommunikasjon med små barn
Positiv ledelse av barn
Marte Meo i Demensomsorgen Oslo Kongressenter 4.september 2007 Marianne Munch Marte Meo Supervisor NKS Olaviken alderspsykiatriske sykehus.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Danning – å skape seg selv
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
Å samtale så barn lytter, og snakker Haldor Øvreeide
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Utfordringer i familien
Mestring og forebygging av depresjon
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Marte Meo i demensomsorgen
Pasientrettighetsloven § 4A
Opprettholdende faktorområder
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
KLASSELEDELSE.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Marte Meo Ger-It May-Britt Storjord Spes.spl./Marte Meo veileder.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
«Saman set me spor» Fleksibilitet Respekt Omsorg Glede
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Kontaktinformasjon: Ønsker du mer informasjon? Ta kontakt med:
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

MarteMeo- metoden -bedre samspill med barn

“ Stillingen opprettes med bakgrunn for levekårsundersøkelsen for Bergen kommune. Arbeidet foregår i barnehagene og skal fortrinnsvis rettes mot personalet i barnehager som har barn med samhandlingsvansker/sen utvikling og barn i gråsonen. Arbeidet skal i hovedsak bestå av systemarbeid ute i barnehagene bydelsvis Noe arbeid på individnivå kan skje. “

Når kan bhg søke om veiledning? Utfordringer med organisering av barnehagehverdagen Barnegrupper som har utfordringer Barn i en vanskelig livssituasjon Barn som har samhandlingsvansker Barn som ikke kommer inn i lek med andre barn. Barn som er urolige. Barn som er i ”gråsonen” Barn som har sein utvikling Barn som har en adferd som skaper bekymring

Mål for veiledningen: Finne ut hva barnegruppen trenger av rammer og organisering for å få en best mulig hverdag for store og små. Gi personalet ny giv til å fortsette den gode jobben dere gjør hver dag. Få inn « nye øyne» og dermed andre perspektiver når det har låst seg. Synliggjøre personalet sine gode kompetanser. Finne ut hva barnet trenger av utviklingsstøtte i hverdagen fra de voksne for å fungere best mulig. Synliggjøre barnets kompetanser.

Hvordan jobber jeg? Pedagogisk fagsenter Laksevåg/Årstad V/ Christin Ødegård Damsgårdsveien LAKSEVÅG E-post: Tlf: / PPT – Laksevåg Tlf: E-post: PPT- Årstad Tlf: E-post:

Barnehagen må få samtykke fra foreldrene. En konkret problemstilling. Avtaler et infomøte. Besøker avdelingen barnet er på, for å bli litt kjent. Utfra hvilken problemstilling/utfordring barnet har, blir jeg enig med ped.leder hva og når jeg kommer å tar en filmsnutt ( ca. 5 min film) Analyserer filmen. Samhandling Atmosfære Ser på hvilket utviklingsnivå barnet er på. Ser hva barnet profiterer på Ser hva barnet trenger av utviklingsstøtte

Barn som har ulike utfordringer- Petter skifter aktivitet hele tiden, han får ikke til å konsentrerer seg om noe. Han fullfører ikke det han starter med. Eva er så stille og sjenert, hun går mye for seg selv og leker ikke med de andre barna. Guro vil ha oppmerksomhet hele tiden, hun gjør hva som helst for at alle skal ha fokus på bare henne. Ole snakker utydelig og det er vanskelig å få med seg det han forteller, barna får ikke med seg hva han sier. Tom er stadig i konflikter med barn og voksne. Han dytter og slår. Og han ødelegger leken til de andre barna.

Dag Nordanger- RVTS vest Still face

Veiledning Gruppe eller en veisøker. Setter av 1 time til veiledning. Viktig at personalet får tid til refleksjon. Skriver et kort sammendrag som jeg mailer tilbake til barnehagen. Avtaler ny film og veiledning.

MarteMeo – « av egen kraft» Maria Art. Fra prematur babyer til aldersdemente. Primært et veiledningsprogram for foreldre. Mål er å gi hjelp til selvhjelp. Metoden er system – og ressursorientert og bygger blant annet på kunnskap fra nyere spebarnsforskning og løsningsfokusert tilnærming. Video

Hva jeg ser etter når jeg analyserer. Inntoning Se etter initiativ. Ser om initiativ blir bekreftet. Blir barnet fulgt, sett og hørt i sin oppmerksomhet? Benevnes initiativet. Settes det ord på barnets og egne handlinger, ønsker og følelsesuttrykk « her og nå». Forberedes barnet på det som skal skje og fortelles barnet hva det kan gjøre? Deles gleder og opplevelser? Er det turtaking og ventes det på barnets reaksjon?

Videre… Markers overganger. Støttes barnet i å bli kjent med verden ved å få presentert personer, objekter og fenomener. ( Triangulering) Positiv ledelse.

UTVIKLINGSTØTTE – Analyserer hva barnet viser av kompetanser og videre behov for emosjonelt og kognitiv tilpasset støtte. Videre hva barnet trenger av omsorg og beskyttelse i dagliglivet. Video opptak Bildene. Se barnet innenfra. Sammen leser vi barnets utviklingsnivå som ligger til grunn for dets atferd. Studere barnet her og nå, unngå refleksjon om fortid. Barnet er fasit.

Maria Art : « How the child develop its «goldmine» depends on the capacity of the parents to follow the initiativ of the child»

1.OBSERVASJON Blir barnet sett i sitt fokus eller sin tilstand, slik at omsorgspersonen får informasjon om hvor barnet har plassert sin energi?

2.ANERKJENNELSE Får barnet erfare seg selv og sin relevans ved at den voksne reagerer med anerkjennende inntoning, tilpasset rytme og intensitet til barnets initiativ, oppmerksomhetsfokus og følelser.

« Jeg er sett hvor jeg er, og i hva jeg gjør og opplever. Jeg registrerer med selv og at den voksne er interessert i meg. Den som reagerer på meg, er interessert i meg, og blir interessant for meg» Hafstad og Vereide

3. TID OG ROM TIL Å REAGERE Får barnet tid og rom til å reagere, slik at det kan oppleve sin reaksjon som relevant/interessant og at rytmen mellom « deg» og « meg» kan oppstå?

4.OPPRETTHOLDELSE AV RYTME Får barnet hjelp til å fastholde rytmen ved at den voksne tilfører noe nytt eller varierer sine handlinger?

5. SELVREGISTERERING OG KONSENTRASJON Får barnet hjelp til å registrere seg selv og til å opprettholde sin interesse ved at den voksne snakker om det barnet gjør og opplever?

« DU MÅ FØLGE, FØR DU KAN LEDE»

Selvoppfatning. Skille mellom selvregistrering og selvoppfatning. « Jeg blir slik jeg blir forstått og beskrevet» « vær på jakt etter å avsløre barn i å gjøre positive handlinger enten som kompetanse eller intensjoner»

Autoritet. Asymetrisk – voksen – barn Symetrisk – barn- barn

Registrere omgivelsene. Den voksne beskriver sine egne handlinger og de andre sine handlinger.

6.HJELP TIL STRUKTUR OG FORUTSIGBARHET Får barnet støtte til å orientere seg det «landskapet» det skal inn i ?

7. POSITIV LEDELSE Får barnet hjelp til mestring og retning for sin energi ved at den voksne forteller hva det kan gjøre og være opptatt av handlingsøyeblikket?

8. STOPPSIGNALER Blir barnet sett og respektert på sine stoppsignaler?

9. OVERGANGER OG AVSLUTNINGER Får barnet hjel til fullføring og derved mestring?

10. HJELP TIL Å HÅNDTERE UBEHAG, VANSKELIGE HENDELSER OG SITUASJONER Får barnet hjelp til å overkomme nødvendig ubehag ved at den voksne snakker om barnets aktuelle følelser og tilstander, og hvordan barnet kan forholde seg skritt for skritt?

11.SOSIAL KOMPETANSE OG EMPATI Får barnet støtte på sitt nivå til å reagere adekvat på andres initiativ og presentere seg sosialt adekvat?