Bergen 16. oktober 2013 Oppdragsgivers kravspesifikasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Barn som pårørende.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Ulik praksis i bruk av mageleie. Melding om bruk av tvang i skadeavvergende nødsituasjoner (bokstav A) – ca. 900 pr. år, stabilt Vedtak som innebærer.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Rehabiliteringskonferansen 2015 Variasjon i organisering av tjenestene.
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A – Rundskriv IS-10/2004 Bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning – behov for økt kompetanse.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Pårørende.
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Helse- og omsorgstjenester
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Journalføring.
Samhandlingsreformen
Familieråd En for alle, alle for en
Berit Lien seniorrådgiver
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Fellesmøte Fellesmøte.
Tilbud til pasienter med hjerneslag i Horten kommune Hjemmebasert og institusjonsbasert «Hva er viktig for deg»
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Oppstart SU Jevnakerskolene
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
UU og Fylkesmannens rolle
Kurs for brukere av KFF-KSS
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Oddvar T. Faltin teamleder helse- og omsorgstjenester Likepersonsamling, Nasjonalforeningen for folkehelsen Gardermoen, 17. november 2018.
BPA- brukerstyrt personlig assistanse
INNOVI sitt hovedformål er å gi arbeidstilbud til personer som har, eller i nær fremtid ventes å få innvilget varig uførepensjon. Vi arbeider med spesiell.
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Bergen 16. oktober 2013 Oppdragsgivers kravspesifikasjon

Lovgrunnlag og vedtakskompetanse Det forventes at leverandør utøver sin tjeneste i tråd med aktuelt lov og regelverk Leverandør er å anse som utfører i Bergen kommunes bestiller/utfører modell – forvaltningsenheten fatter vedtak Leverandør forventes å utøve tjenesten i tråd,med de vedtak som foreligger rundt den enkelte bruker

Avlastningstjenestens art Tjenesten tildeles familier/omsorgspersoner med særlig tyngende omsorgsansvar for barn, unge og enkelte voksne md ulike og gjerne sammensatte funksjonsnedsettelser. Hovedmålgruppen er barn og unge med utviklingshemming (+ ev. tilleggsdiagnoser)

Målsettinger Tiltaket skal drives i samsvar med helse- og omsorgstjenesteloven § 1-1 Bruker skal gis et forsvarlig og meningsfylt tilbud tilpasset individuelle behov og ønsker Bruker skal tilbys habiliteringstiltak Bruker skal kunne leve så selvstendig som mulig, og ha en aktiv og meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre.

Generelle krav til tjenesten Krav nyttet til innhold, religionsutøvelse, samarbeid med bruker og pårørende, det å utøve en faglig forsvarlig og aktsom tjeneste, lover, forskrifter, vedtak og rundskriv, krav til dokumentasjon, samarbeid med øvrige hjelpeapparat, det å utvise respekt, sikre trygghet, forutsigbarhet, selvstendighet og medbestemmelse for bruker

Spesielle krav til tjenesten Krav knyttet til egenomsorg, kosthold, helsehjelp og tannhygiene, medikamenthåndtering, individuell plan, kontakt med familie og nære relasjoner, økonomihåndtering og rapportering

Leverandør har totalansvar for bruker under oppholdet Leverandør skal skriftlig: –Redegjøre for virksomhetens visjon(er), hovedmål og delmål –Beskrive hvordan totalansvaret, praktisk og faglig vil bli ivaretatt.

Leverandør har ansvar for all transport Herunder all fritidskjøring, transport mellom hjemmet/SFO-tilbud og avlastningstiltaket på skolens fridager At transporten er forsvarlig og tilrettelagt. Det kan bety behov for ledsagerhjelp fra leverandør under transport. Krav til skriftlig redegjørelse

Hjelpemidler og utstyr Leverandør må disponere nødvendige hjelpemidler og utstyr slik som personheis, takskinne, stellebenk, dusjbenk/-stol Leverandør skal vedlegge oversikt over transportmidler med beskrivelse av tilrettelagte funksjoner som leverandøren vil disponere til dette oppdraget

Meningsfylt fritid Leverandør skal tilrettelegge for meningsfylt fritid, samt motivere bruker til å delta på fritidsaktiviteter. Herunder; fysisk aktivitet, sosial kontakt og nettverksbygging. Leverandør skal beskrive hvordan ovennevnte vil bli ivaretattt

Alternativt tilbud på dagtid Brukere skal ha et tilbud på dagtid i form av skole, sysselsetting eller annet aktivitetstilbud. Oppdragsgiver ? Leverandør må sørge for å ivareta dette for brukere som ikke har skole- eller arbeidstilbud på dagtid Leverandør skal beskrive hvordan ovennevnte vil bli ivaretatt

Miljøterapeutisk tilbud Brukeren skal motta et faglig forsvarlig miljøterapeutisk tilbud med målbare mål og tydelig struktur Leverandør skal beskrive hvordan ovennevnte vil bli ivaretatt, herunder arbeidets målsetting, teoretiske grunnlag, faglige prinsipper og metodisk tilnærming

Bemannings-, turnus- og kompetanseplan Bruker/??Leverandør skal sikre at tjenesteutøvelsen utføres av en dekkende og kompetent personalstab. Leverandør skal utarbeide en kompetanseplan som oppdateres årlig. Leverandør skal levere oversikt over tiltenkt bemanningsplan og forslag til turnus

Uforutsettte problemstillinger Tjenesteyter skal ha en arbeidstilnærming som sikrer håndtering av uforutsett problemutvikling og krisesituasjoner. EX: –Trusler om vold/voldsutøvelse/utagering –Selvmordsatferd –Mistanke om rusmiddelbruk –Psykiske kriser/utvikling av psykoser/psykotisk atferd –Uteblivning/rømning fra avlastningsboligen

Uforutsette problemstillinger og krisesituasjoner Leverandør skal gi en kort beskrivelse for hvordan leverandør vil forebygge og håndtere vanskelige situasjoner som er nevnt Leverandør skal beskrive hvordan situasjoner håndteres dersom det viser seg at leverandør ikke mestrer å gi bruker adekvat oppfølging og hjelp

Særlig om bruk av tvang og makt Kap 9 Overordnet faglig ansvar tillagt etatsjef for utviklingshemmede for alle private/privatideelle tjenesteutøvere Vedtak bokstav b og/eller c fattes i samarbeid med Bergen kommune før signatur av etatssjef og overprøving hos Fylkesmann Ved vedtak bokstav a skal leverandøren følge reglene i §9-7 Kommunens saksbehandling. Etatssjef skal ha kopi av enkeltmeldingene

Særlig om bruk av tvang og makt pas./br.rettigh.lov § 4 Vedtak om Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen, kan være aktuelt også i private foretak. Vedtak om slik helsehjelp fattes av ansvarlig helsepersonell hos leverandøren. Leverandøren må følge krav stilt i gjeldende regelverk. Oppdragsgiver v/kommuneoverlegen skal holdes orientert og motta kopi av vedtakene.

Krav til bolig og uteområder Avlastningsboligen skal være tilrettelagt slik at brukere både får nødvendig privatliv og mulighet til fellesskap med andre. Bruker skal ha eget soverom Tiltaket skal inneha nødvendige og gode fasiliteter ute og inne – tilrettelagt for brukere med nedsatt funksjonsevne Fysiske rammebetingelser skal, så lang mulig, framstå som et ordinært hjem Tilfredsstille krav til personalareal Krav til beskrivelse av hvordan dette ivaretas

Krav til lokalisering Avlastningsboligen bør være sentralt lokalisert i forhold til tettbefolkede områder i Bergen kommune. Dette av hensyn til reisetid, transportutgifter og kjørelengde og forurensning. Leverandør skal oppgi adresse for avlastningstiltaket og kjørelengde i kilometer til det nærmeste av følgende trafikknutepunkt: –Loddefjord terminal –Oasen terminal –Bergen Busstasjon –Lagunen terminal –Nesttun terminal –Åsane terminal

Krav til personell Leder av avlastningstiltaket skal ha minst treårig helse- og sosialfaglig høyskole- /universitetsutdanning og minst tre års relevant erfaring. Det stilles krav om at minst ett av personale som til enhver tid er på vakt skal ha minst treårig helse og sosialfaglig høyskole- /universitetsutdanning. Det forutsettes videre at tjenesteutøvelsen er faglig kvalitetsssikret, og i samsvar med gjeldende lov- og regelverk. Krav: Dok leders erfaring og utd. Kopi av cv, relevant vitnemål og minst 1 referanse

Krav til opplæring, veiledning og støtte For alle tiltakene gjelder at tjenestene kan være utfordrende for tjenesteytere. Som et av flere tiltak for å sikre forsvarlighet skal leverandøren sørge for regelmessig opplæring, veiledning, støtte til sitt personell. Spesielt fremheves opplæring knyttet til kapittel 9 i helse og omsorgstjenesteloven, kapittel 4 A i pasient og brukerrettighetsloven og det som knytter seg til medikamenthåndtering

Samarbeid med oppdragsgiver Leverandør og oppdragsgiver skal i fellesskap legge til rette for medvirkning og samarbeid om tjenesteutøvelsen Leverandør plikter, uten opphold, å underrette oppdragsgiver om forhold som er av avgjørende betydning for leverandørs evne til å utføre oppdraget Tilsvarende skal oppdragsgiver orientere leverandør om forhold som er av betydning for leverandørs tjenesteutøvelse

Samarbeid med oppdragsgiver Det forventes at leverandør har en arbeidsform som bidrar til opparbeiding av tillitsfulle forhold til familie og pårørende, likeledes til samarbeidspartnere internt i kommunen og i forhold til eksterne aktører Både leverandør og oppdragsgiver skal utnevne en fast kontaktperson for løpende samarbeid mellom partene. Ved formelle klager fra bruker, og/eller pårørende/representanter, til leverandør skal leverandør orientere oppdragsgiver, slik at oppdragsgiver kan avgjøre hvem som skal behandle klagen. Leverandøren skal sørge for nødvendig dokumentasjon til slik klagesaksbehandling når oppdragsgiver ber om dette.

Offentlige tilsynsorgan Leverandørens tjenesteyting er underlagt kontroll av offentlige tilsynsorgan, herunder blant annet Fylkesmannen/Fylkeslegen i henhold til de regler og retningslinjer som gjelder for disse organers virksomhet.

Taushetsplikt og politiattest Alle som utfører tjenester eller arbeider for leverandøren har taushetsplikt i henhold til lov om kommunale helse- og omsorgstjenester. Alle ansatte som utfører tjenester og/eller håndterer personsensitive opplysninger, skal signere på erklæring om taushetsplikt samt være kjent med og etterleve innholdet i taushetsplikten Alle en vurderer å tilsette i tiltaket må levere politiattest

Bygninger og inventar Leverandøren har fullt ansvar for bygninger, inventar, løsøre eller annen utrustning