Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fylkeskommunal revisjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fylkeskommunal revisjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fylkeskommunal revisjon
Fylkestinget, Mo i Rana 21. oktober 2019 Foto: Brynjar Gilberg

2 Kommunerevisjonens oppgaver
Revisors ansvar og myndighet – kommuneloven § 24-2 Revisor skal utføre regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon, eierskapskontroll og annen kontroll Arbeidet skal utføres i samsvar med lov og forskrift og god kommunal revisjonsskikk Regnskapsrevisjon – kommuneloven § 24-5 til 24-8 Vurdere om årsregnskapet er avlagt i samsvar med lov og forskrift Forvaltningsrevisjon – kommuneloven § 23-3 Vurderinger av økonomi, produktivitet, regeletterlevelse, måloppnåelse og virkninger Eierskapskontroll – kommuneloven § 23-4 Kontrollere om utøvelse er i samsvar med lover og forskrifter, vedtak og anerkjente prinsipper Etterlevelseskontroll – kommuneloven § 24-9 Kontrollere om økonomiforvaltningen i hovedsak foregår i samsvar med bestemmelser og vedtak

3 Hva forventes av en revisor?

4 Fylkestingets, kontrollutvalgets og fylkesrådets ansvar
Kommuneloven § 24-1 Fylkestinget velger selv revisor etter innstilling fra kontrollutvalget Kommuneloven § 23-2 Kontrollutvalget skal påse at fylkeskommunens regnskaper blir revidert på en betryggende måte Kommuneloven § 10-2, § 13-1 og § 25-1 Fylkesrådet skal lede den samlede fylkeskommunale administrasjon Fylkesrådet skal påse at de saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet. Utredningen skal gi et faktisk og rettslig grunnlag for å treffe vedtak Fylkesrådet er ansvarlig for internkontrollen Internkontrollen skal være systematisk og tilpasses virksomhetens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold

5 Regnskapsrevisjon – oppgaver og rapportering
§ 24-5 Regnskapsrevisjonens innhold, jf. § 24-8 Revisjonsberetningen Årsregnskapet, budsjett, årsberetning, registrering og dokumentasjon § 24-6 Revisors plikter ved utførelsen av regnskapsrevisjon Se etter om den økonomiske internkontrollen er ordnet på en betryggende måte Vurdere risiko for vesentlig feilinformasjon, og om det foreligger lov- eller forskriftsbrudd Vurdere risiko for brudd på fylkestingets premisser for bruken av bevilgningene § 24-7 Skriftlige påpekninger fra regnskapsrevisor (nummererte brev) Revisor skal årlig gi en skriftlig oppsummering til kontrollutvalget om forhold som er tatt opp i nummerert brev, men som ikke er rettet opp eller som ikke er tilstrekkelig fulgt opp § 24-9 Forenklet etterlevelseskontroll med økonomiforvaltningen Se etter om fylkeskommunens økonomiforvaltning i hovedsak foregår i samsvar med bestemmelser og vedtak

6 Regnskapsrevisjon – vesentlighet og risiko
Hva er vesentlig feilinformasjon i årsregnskapet Hvem er brukerne av årsregnskapet? Risiko Hva er risikoen for utilsiktede feil i regnskapet Hva er risikoen for tilsiktede feil (misligheter) Viktig: Fylkesrådets risikovurderinger Jf. kravet om at internkontrollen skal være tilpasset fylkeskommunens risikoforhold

7 Forvaltningsrevisjon
Å gjennomføre systematiske vurderinger av økonomi, produktivitet, regeletterlevelse, måloppnåelse og virkninger ut fra fylkestingets vedtak Revisjonskriterier Lover og forskrifter Fylkestingsvedtak Fylkeskommunens retningslinjer Andre krav/standarder Formål Er forvaltningen i samsvar med gjeldende regelverk og vedtak Er forvaltningen formålstjenlig/forsvarlig Er definerte mål oppnådd

8 Eierskapskontroll § 23-4 Eierskapskontroll
Kontrollere om den som utøver kommunens eller fylkeskommunens eierinteresser, gjør dette i samsvar med lover og forskrifter, kommunestyrets eller fylkestingets vedtak og anerkjente prinsipper for eierstyring Fylkeskommunens eiermelding og eierskapsstrategier Konsernperspektiv – eierstyring og -ansvar Eksempler Nordlandskraft AS (tidl.Nordland Næringsvekst) Forvaltning av fylkeskommunens konsesjonskraftrettigheter Forvaltning av eierskap i kraftvirksomhet (SKS) Troms Kraft – eiet av Troms fylkeskommune og Tromsø kommune Oslo Vei – eiet av Oslo kommune

9 Etterlevelseskontroll
§ 24-9 Forenklet etterlevelseskontroll med økonomiforvaltningen Regnskapsrevisor skal se etter om kommunens eller fylkeskommunens økonomiforvaltning​ i hovedsak foregår i samsvar med bestemmelser og vedtak Revisor skal basere oppgaven på en risiko- og vesentlighetsvurdering, som skal legges fram for kontrollutvalget. ​Revisor skal innhente tilstrekkelig informasjon til å vurdere om det foreligger brudd på lover, forskrifter eller vedtak, der bruddet er av vesentlig betydning for økonomiforvaltningen Revisor skal senest 30. juni avgi en skriftlig uttalelse til kontrollutvalget, med kopi til fylkesrådet, om resultatet av kontrollen Omfatter bestemmelsene i kommunelovens kapittel 14, herunder: Økonomisk bærekraft, finansielle måltall, budsjettstyring, regnskapsføring, rapportering, skille mellom drift og investering, balanse i økonomiplan og årsbudsjett, finans- og gjeldsforvaltning, låneopptak, garantier, pantsetting

10 Oppdrag fra kontrollutvalget – pågående og bestilte
Forvaltningsrevisjoner Gjennomføring i videregående skole Kollektivtransport Tannhelse Eierskapskontroller Bompengeselskap Nord AS Overordnede risikoanalyser Forvaltningsrevisjon Eierskapskontroll Forespørsler til politikere og administrasjon

11 «På vakt for fellesskapets verdier»
Revisjonens rolle Kontrollutvalgshåndboken: «Revisor skal gi trygghet for at en kan stole på informasjonen kommunen gir om sin økonomi» Norges Kommunerevisorforbund (NKRF): «På vakt for fellesskapets verdier»

12 Fylkeskommunal revisjon
To vitenskapelige artikler for den som er ekstra interessert: Revisjonskvalitet og bestillerkompetanse Kommuneregnskapets måling av økonomisk bærekraft (Fagbokforlaget: Trender og utfordringer i regnskap og revisjon, 2019) Foto: Brynjar Gilberg


Laste ned ppt "Fylkeskommunal revisjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google