Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Helseberedskap – erfaringer fra tilsyn Kommuneoverlegemøte 14. juni 2017 Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland Kort innledning før Hege

2 Lov om helsemessig og sosial beredskap § 2-2
Kommuner, fylkeskommuner, regionale helseforetak og staten plikter å utarbeide en beredskapsplan for de helse- og omsorgstjenester eller sosialtjenester de skal sørge for et tilbud av eller er ansvarlige for. Kommuner skal også utarbeide beredskapsplan for sine oppgaver etter folkehelseloven kapittel 3. (….) Folkehelseloven § 28 Smittevernloven § 7-2 § 2-2. Planlegging og krav til beredskapsforberedelser og beredskapsarbeid Kommuner, fylkeskommuner, regionale helseforetak og staten plikter å utarbeide en beredskapsplan for de helse- og omsorgstjenester eller sosialtjenester de skal sørge for et tilbud av eller er ansvarlige for. Kommuner skal også utarbeide beredskapsplan for sine oppgaver etter folkehelseloven kapittel 3. Beredskapsplanen skal også omfatte tjenester som etter lov eller avtale tilbys av private virksomheter som en del av de respektive tjenester. Det skal også i nødvendig utstrekning utarbeides delplaner for aktuelle institusjoner og tjenesteområder. (17) FHL § 28 Kommunen plikter å utarbeide en beredskapsplan for sine oppgaver etter denne lovens kapittel 3, i samsvar med helseberedskapsloven. Helseberedskapsplanen skal samordnes med kommunens øvrige beredskapsplaner. FHL § 27 Kommunelegen skal ivareta hastekompetanse på kommunenes vegne innen miljørettet helsevern, smittevern og helsemessig beredskap Smittevernloven § 7-2 Kommunelegen skal utarbeide forslag til plan for helse- og omsorgstjenestens arbeid med vern mot smittsomme sykdommer, herunder beredskapsplaner og -tiltak, og organisere og lede dette arbeidet KORT: beredskapsplaner for helsetjenester, omsorgstjenester (+ sosialtjenester) og folkehelsearbeid

3 Forskrift om krav til beredskapsplanlegging og beredskapsarbeid mv
Forskrift om krav til beredskapsplanlegging og beredskapsarbeid mv. etter lov om helsemessig og sosial beredskap § 3. Risiko- og sårbarhetsanalyse - grunnlag for beredskapsplan Virksomheten skal gjennom risiko- og sårbarhetsanalyser skaffe oversikt over hendelser som kan føre til ekstraordinære belastninger for virksomheten. (…) § 3.Risiko- og sårbarhetsanalyse - grunnlag for beredskapsplan Virksomheten skal gjennom risiko- og sårbarhetsanalyser skaffe oversikt over hendelser som kan føre til ekstraordinære belastninger for virksomheten. Risiko- og sårbarhetsanalysen skal ta utgangspunkt i og tilpasses virksomhetens art og omfang. Risiko- og sårbarhetsanalysen skal alltid omfatte selve virksomheten, virksomhetens ansvarsområde og lokale forhold som innvirker på virksomhetens sårbarhet. Forutsetningene risiko- og sårbarhetsanalysen bygger på skal dokumenteres. Avdekket risiko og sårbarhet reduseres gjennom forebyggende og skadebegrensende tiltak. Beredskapsplaner skal sikre en tilstrekkelig produksjon av tjenester ved mulige hendelser knyttet til avdekket risiko og sårbarhet i samsvar med § 4 til § 9. Risiko- og sårbarhetsanalyse (krav til oppdatering) Beredskapsplaner (krav til oppdatering) Kriseorganisering, sikre forsvarlig drift samordning med andre (krav til øvelser og kompetanse, beskyttelsesutstyr) Informasjon til befolkningen Samordnet beredskapsplanene internt og mot eksterne Virksomheten skal sørge for tilfredsstillende forsyninger av viktige legemidler, materiell, utstyr og personell

4 Forskrift om krav til beredskapsplanlegging og beredskapsarbeid mv
Forskrift om krav til beredskapsplanlegging og beredskapsarbeid mv. etter lov om helsemessig og sosial beredskap § 4.Planforutsetninger Beredskapsplanene skal omfatte prosedyrer for ressursdisponering og omlegging av drift som sikrer nødvendig tjenesteytelse ved: a) interne og eksterne hendelser som vesentlig reduserer virksomhetens evne til å yte varer og tjenester. b) eksterne hendelser som vil innebære en ekstraordinær belastning på virksomheten og som kan kreve en generell omstilling av den ordinære driften for å kunne øke kapasiteten.

5 Tilsyn fra fylkesmannen
Dokumentgjennomgang Tilsynsbesøk Kommunens presentasjon Intervju Leste planverket og kom med kommentarer 5 kommuner Jobb ift. form, rapportering og kapasitet. Noen embeter har gjort systemrevisjon. Tilsyn i 4 kommuner. Systemrevisjon light.

6 Tilsyn helseberedskap i Oppland 2016-17
Tilsynsrapportene ligger på hjemmesiden…. Helseberedskap. ROS, samordne/integrer (varsling, evakuering), økt behov i tilknytning til aktuell hendelse +prioritere/opprettholde tjenester hvis samfunnskritiske tjenester faller bort. Rettleiar 2009. Smittevernplan: hovedpunkter med ref. Lokale forhold. Vanskelig og arbeidskrevende, lurt å samarbeide? Hege! Helsetjenstester: Evne til å tilby helsetjenester som er nødvendige for å unngå død, varig nedsatt funksjonstilstand, alvorlig skade eller sterke smerter. Omsorgstjenester: Evne til å yte nødvendig omsorg til syke og hjelpetrengende i hjemmet og i institusjon. Folkehelsetiltak: Evne til å verne befolkningens liv og helse med befolkningsrettede tiltak ved sykdomsutbrudd og andre hendelser Evne til å håndtere atomhendelser og til å sørge for hurtig iverksettelse av tiltak for å beskytte liv, helse, miljø og andre viktige samfunnsinteresser.


Laste ned ppt "Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google