Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKjersti Tønnessen Endret for 7 år siden
1
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for skolemiljøutvalg, driftsstyrer og skoleledere man. 3. okt. 2016
2
STAVANGER KOMMUNE Virkeområdet ■ Kap. 9a gjelder: ■ I skoletiden på skolens område – både timer og friminutt ■ SFO ■ Skoleveien ■ Turer/arrangement i skolens regi Aktivitet på skolens læringsplattform (for eksempel It`s learning) ■ Det som for øvrig kan knyttes direkte til skolen ■ Kap. 9a gjelder ikke i elevens fritid, med mindre skolen godtgjør at det er direkte sammenheng mellom elevens atferd og skolen
3
STAVANGER KOMMUNE Generelle krav ■ § 9a-1: ”Alle elevar i grunnskolar og videregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring.”
4
STAVANGER KOMMUNE Generelle krav, forts. ■ Helse: Et skolemiljø som ikke gir elevene skader, sykdommer eller helseplager av noe slag, og som positivt er med på å styrke elevenes fysiske og psykiske helse ■ Trivsel: Et skolemiljø hvor alle elever kan trives og som bidrar til at skolen oppleves som et meningsfullt sted å være ■ Læring: Et skolemiljø som gir elevene gode læringsbetingelser
5
STAVANGER KOMMUNE Det fysiske miljøet ■ § 9a-2: ”Skolane skal planleggjast, byggjast, tilretteleggjast og drivast slik at det blir teke omsyn til tryggleiken, helsa, trivselen og læringa til elevane.” ■ Det fysiske miljøet skal være i samsvar med faglige normer ■ Alle elever har rett til en arbeidsplass som er tilpasset behovene deres
6
STAVANGER KOMMUNE Det psykososiale miljøet ■ § 9a- 3, 1. ledd: ”Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør.”
7
STAVANGER KOMMUNE Det psykososiale miljøet – skolens handlingsplikt, jf. § 9a-3, 2. ledd ■ Skolens handlingsplikt utløses når en ansatt får kunnskap eller mistanke om at en elev blir utsatt for krenkende ord eller handlinger som mobbing, diskriminering, vold eller rasisme
8
STAVANGER KOMMUNE Nærmere om handlingsplikten 1. Den ansatte undersøker saken 2. Den ansatte varsler skoleledelsen 3. Den ansatte griper selv inn dersom nødvendig og mulig 4. Skoleledelsen avgjør hva som skal gjøres videre i saken 5. Skoleledelsen informerer foreldrene 6. Tiltak for å bedre elevens psykososiale miljø settes i verk 7. Skolen evaluerer om tiltakene har fungert og behov for å sette inn ytterligere tiltak
9
STAVANGER KOMMUNE Plikten til å behandle henstillinger, jf. § 9a-2, 4. ledd og § 9a-3, 3. ledd ■ Dersom en elev eller forelder, eller et av rådene eller utvalgene ved skolen ber om tiltak for å rette på/bedre det fysiske eller psykososiale skolemiljøet, skal skolen snarest behandle saken etter reglene om enkeltvedtak ■ Dersom skolen ikke innen rimelig tid har tatt stilling til saken, kan dette påklages som om det var fattet enkeltvedtak
10
STAVANGER KOMMUNE Nærmere om plikten til å behandle henstillinger 1. Skolen utreder saken 2. Skolen treffer enkeltvedtak om elevens rett er oppfylt og hvilke tiltak som evt. skal settes i verk 3. Tiltakene for å bedre elevens skolemiljø settes i verk i samsvar med enkeltvedtaket 4. Skolen evaluerer om tiltakene har fungert og behov for å sette inn ytterligere tiltak
11
STAVANGER KOMMUNE Enkeltvedtak ■ Utredning av saken ■ Veiledningsplikt ■ Foreløpig svar ■ Skriftlig vedtak ■ Melding om vedtaket ■ Begrunnelse i vedtaket ■ Opplysning om klageadgang, klagefrist, klageinstans og nærmere fremgangsmåte ved klage ■ Rett til partsinnsyn
12
STAVANGER KOMMUNE Klage, jfr §§ 9a-2 og 9a-3 ■ Hva kan påklages? ■ Vedtakets innhold ■ Skolen fatter ikke vedtak innen rimelig tid ■ Skolens manglende oppfyllelse av enkeltvedtaket ■ Saksbehandlingsfeil ■ Hvem kan klage? ■ Den eller de som har bedt om tiltak, samt andre som tiltaket ville hatt betydning for ■ Klagefrist ■ 3 uker ■ Klageinstans ■ Fylkesmannen i Rogaland
13
STAVANGER KOMMUNE Internkontroll ■ Skolen skal aktivt drive et kontinuerlig og systematisk arbeid for å fremme helsen, miljøet og tryggheten til elevene slik at kravene i kap. 9a blir oppfylt
14
STAVANGER KOMMUNE Elevdeltakelse i skolemiljøarbeidet ■ Elevene skal engasjeres i planleggingen og gjennomføringen av det systematiske arbeidet for helse, miljø og trygghet ved skolen
15
STAVANGER KOMMUNE Informasjonsplikt og uttalerett ■ Samarbeidsutvalget, skoleutvalget, skolemiljøutvalget, elevrådet og foreldrerådet skal holdes løpende underrettet om alle forhold – deriblant hendelser, planer og vedtak – som har vesentlig betydning for skolemiljøet ■ Dersom skolen blir klar over forhold ved skolemiljøet som kan ha negativ virkning for elevenes helse, skal elevene og foresatte snarest mulig varsles om det
16
STAVANGER KOMMUNE Straff ■ Straff: Bøter eller fengsel i inntil 3 måneder for den som forsettlig eller uaktsomt bryter kravene i kap. 9a ■ Foreldelsesfrist ■ 5 år for brudd på kravene som gjelder psykososialt skolemiljø ■ 2 år for brudd på kravene som gjelder fysisk skolemiljø
17
STAVANGER KOMMUNE Erstatning og bevisbyrde ■ Skadeserstatningloven gjelder for saker om skolemiljø ■ Delt bevisbyrde i saker som gjelder psykososialt skolemiljø
18
STAVANGER KOMMUNE Høringsforslag ■ De viktigste endringene: ■ Aktivitetsplikt for skolen ■ Skjerpet aktivitetsplikt dersom det er ansatte som krenker elever ■ Ny håndhevingsordning ved brudd på aktivitetsplikten ■ Hjemmel for pålegg om retting og pålegg om tiltak ved brudd på aktivitetsplikten ■ Hjemmel for tvangsmulkt for å sikre oppfyllelse av pålegg ved brudd på aktivitetsplikten ■ Plikt for skolen til å informere elever og foreldre om kap. 9a
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.