Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017

2 Begrepet egenkontroll? Hvorfor egenkontroll?
Hva menes med egenkontrollbegrepet? Kommunene viktige leverandører av offentlig velferd og forvalter betydelige ressurser Egenkontrollen skal bidra til å sikre forsvarlig forvaltning av disse ressursene - slik at innbyggerne får det de har krav på - og slik at midlene brukes effektivt og slik kommunestyret har forutsatt Egenkontrollen skal sikre tillit til denne forvaltningen Lokaldemokratitankegang – forholdet til statlig tilsyn og kontroll Presentasjonens tittel

3 Egenkontrollinstanser
Kommunestyret Kontrollutvalget Revisjonen*) Administrasjonssjefen *) kan være egen, interkommunal eller privat, valget vil ha betydning for formen å styre på Presentasjonens tittel

4 Kommunestyrets tilsynsansvar jf. koml. § 76
Har det øverste tilsynsansvaret Velger kontrollutvalg, jf. koml. § 77 og revisjonsordning, jf. koml. § 78 og bevilger midler til egenkontroll Behandler saker som kommer fra kontrollutvalget/revisjon, herunder den årlige regnskapsrevisjonen Kan be kontrollutvalget om å utrede bestemte saker Kan (ved flertallsvedtak) forlange enhver sak lagt frem for seg til orientering eller avgjørelse – saker med opplysninger som er underlagt taushetsplikt – need to know-prinsippet Kan omgjøre vedtak, men fvl. § 35 legger begrensninger Har det overordnede ansvaret for revisjonen – skal påse at denne er betryggende Kan fastsette reglement for kontrollutvalget Samspillet med kontrollutvalget er viktig, virkemidler; - minst en fra kommunestyret i kontrollutvalget - ordfører har møte- og talerett i kontrollutvalget, jf. koml. § 9 nr. 4 - ledelsen i kontrollutvalget har møte- og talerett i kommunestyret når utvalgets saker behandles jf. koml. § 77 nr annet

5 Kontrollformer Regnskapsrevisjon, se revisjonsforskriften § 3 om innholdet Forvaltningsrevisjon, se koml. § 77 nr. 4 og revisjonsforskriften § 7. Definisjonen av forvaltningsrevisjon er den samme som den Riksrevisjonen bruker (revisjon av statlig virksomhet) Selskapskontroll, se kontrollutvalgsforskriften § 14 Grensen mellom selskapskontroll og forvaltningsrevisjon er ikke alltid klar Presentasjonens tittel

6 Kontrollutvalget – valg jf. koml. § 77
Hvem velger? Når? Hvor mange? - Sammensetning Hvem er utelukket fra å sitte i kontrollutvalget? Habilitetsproblematikk Valgperiode Hvem sitter i kontrollutvalgene? Hva med erfaring og kompetanse i utvalget?

7 Hvem skal kontrollutvalget føre tilsyn med?
Skal føre løpende tilsyn med «den kommunale forvaltningen», jf. § 77 nr. 1 Folkevalgte organer og administrasjonen innenfor kommunen som rettssubjekt Skal ikke føre tilsyn med kommunestyret – noen unntak? Kontroll med anskaffelser og forbindelse med private leverandører Hva med kontrollen med interkommunalt samarbeid/vertskommunesamarbeid

8 Kontrollutvalgets oppgaver
Skal føre løpende tilsyn med den kommunale forvaltningen På vegne av kommunestyret Kan ikke ha utøvende oppgaver Kan ikke overprøve politiske prioriteringer gjort av folkevalgte organer, jf. kontrollutvalgsforskriften § 4 andre ledd Avgrenses mot rådmannens internkontroll

9 Kontrollutvalgets oppgaver knyttet til regnskapsrevisjon jf. koml
Kontrollutvalgets oppgaver knyttet til regnskapsrevisjon jf. koml. § 77 og forskrifter Skal påse at regnskapsrevisjonen er betryggende, jf. nr. 4 og kontrollutvalgsforskriften kapittel 4 Skal avgi uttalelse om årsregnskapet til kommunestyret, jf. kontrollutvalgsforskriften § 7 Skal følge opp revisjonsmerknader, jf. kontrollutvalgsforskriften § 8

10 Kontrollutvalgets oppgaver knyttet til forvaltningsrevisjon jf. koml
Kontrollutvalgets oppgaver knyttet til forvaltningsrevisjon jf. koml. § 77 og forskrifter Skal påse at kommunens virksomhet blir gjenstand for forvaltningsrevisjon, jf. nr. 4 og kontrollutvalgsforskriften kapittel 5 Må lage en plan for forvaltningsrevisjon – denne skal vedtas av kommunestyret, jf. kontrollutvalgsforskriften § 10 Skal rapportere og følge opp forvaltningsrevisjonsrapporter jf. kontrollutvalgsforskriften §§ 11 og 12

11 Kontrollutvalgets oppgaver knyttet til selskapsrevisjon jf. koml
Kontrollutvalgets oppgaver knyttet til selskapsrevisjon jf. koml. § 77 og 80 og forskriften kapittel 6 Skal påse at det føres kontroll med kommunens interesser i selskaper jf. nr. 5 sammenholdt med kontrollutvalgforskriften kapittel 6 Gjelder i alle selskaper kommunen har eierinteresser. Koml. § 80 gir rett til opplysninger og til å foreta undersøkelser, innsynsretten gjelder kun i § 27-samarbeid, IKS og i AS heleide av kommuner/ fylkeskommuner, er ellers avhengig av avtaler

12 Andre regulerte oppgaver fortsatt
Innstiller til kommunestyret om valg av revisjonsordning jf. koml. § 78 nr. 4 Skal rapportere om resultater jf. koml. § 77 nr. 6 Fremme forslag til eget budsjett Andre

13 Kontrollutvalgssekretariat
Kommunestyret skal sørge for sekretærbistand til kontrollutvalget, jf. koml. § 77 nr. 9 Krav til ”frittstående” sekretariat for utvalget, jf. kontrollutvalgforskriften § 20 tredje og fjerde ledd Sekretariatets oppgaver Presentasjonens tittel

14 Saksbehandling - kontrollutvalget
Reglene i kapittel 6 gjelder jf. koml. § 29 nr. 2, noen særlige saksbehandlingsregler kommer i tillegg Hovedregel møter holdes for åpne dører – ganske nytt Før kontrollutvalget rapporterer til kommunestyret skal saken forelegges rådmannen, jf. § 77 nr. 6 Kan kreve opplysninger, redegjørelser etc. har innsynsrett i enhver opplysning (hos kommunen) uten hinder av taushetsplikt, jf. § 77 nr. 7, men også her need to know Kan foreta virksomhetsbesøk, foreta granskninger, arrangere høringer etc. Revisor og ordfører har møte- og talerett i utvalgets møter Rådmannen og kommunerådets leder har ikke slik rett – se hjemler Se for øvrig kontrollutvalgsforskriften kapittel 8

15 Revisjon, jf. koml. §§ 78 og 79 og revisjonsforskrifter
Kommunestyret har det overordnede ansvaret Kontrollutvalget fører løpende tilsyn Det faglige og praktiske revisjonsarbeidet gjøres av revisjonen Kan velge mellom egen revisjon, interkommunal revisjon og privat revisjon, jf. Koml. § 78 nr. 3 Valg av ordning og valg av revisor må gjøres av kommunestyret selv, jf. nr. 3 og 4 Må følge reglene om offentlige anskaffelser ved bruk av privat revisjon I utgangspunktet gjelder reglene om offentlige anskaffelser også ved bruk av interkommunale ordninger som er egne rettssubjekter, men regelverket om egenregi åpner for andre løsninger - konkret vurdering, viktig å være bevisst disse reglene Presentasjonens tittel

16 Revisjonens oppgaver Revisjon skal skje i henhold til god kommunal revisjonsskikk, jf. § 78 nr. 1 Oppgaver; regnskapsrevisjon og forvaltningsrevisjon jf. § 78 nr. 2 Selskapskontroll er ikke revisjon, selskapskontrolloppdrag kan tildeles revisjonen Andre oppgaver; attestasjoner, undersøkelser etc. Revisjonsoppdrag kan splittes opp, men en må være ansvarlig for regnskapsrevisjonen Forvaltningsrevisjonsoppdrag kan gis til andre enn den som er ansvarlig for regnskapsrevisjonen, og slike kan også deles Alle revisjonsoppdrag må ha en oppdragsansvarlig som må være en fysisk person, jf. revisjonsforskriften §§ 2 og 6

17 Krav til revisor Den som foretar revisjon skal være uavhengig, jf. koml. § 79 Sml. habilitetsreglene i fvl. Kvalifikasjonskrav i revisjonsforskriften

18 Revisjonens innsynsrett og taushetsplikt
Omfattende innsynsrett hvis nødvendig Lovendring med hensyn til revisjonens taushetsplikt trådte i kraft , endret siden læreboka ble skrevet Adgang til noe utsatt offentlighet etter offentleglova § 5 andre ledd andre og tredje setning, trådte i kraft

19 Internkontroll Rådmannen (byrådets) ansvar
Regulert i koml. § 23 nr. 2 og koml. § 20 nr. 2 samt pålagt i en rekke særlover med forskrifter Forholdet til revisjonsoppgavene Idehefte fra KS Presentasjonens tittel

20 Forslag i NOU 2016: 4 Internkontroll bør tydeliggjøres og bare reguleres i kommuneloven og ikke i særlov Kontrollutvalget skal bestå av minst fem medlemmer Innholdet i regnskapsrevisjonen skak klargjøres og regnskapsrevisors mandat utvides noe Reglene om kontrollutvalgets plikt til å utarbeide en plan for forvaltningsrevisjon og selskapskontroll samt kravet til et uavhengig sekretariat for kontrollutvalget flyttes fra forskrift og inn i loven Kvalitetskontroll av revisorer Krav i loven til å utarbeide eierskapsmeldinger Eierskapskontroll skal bli en revisjonsoppgave på samme måte som regnskaps- og forvaltningsrevisjon Presentasjonens tittel


Laste ned ppt "Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google