Forstå bruk og brukere INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 5 september 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Advertisements

Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Identifisere behov – og etablere krav
Forstå bruk og datainnsamling
Metode for systembeskrivelse og
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.
Forstå bruk og datainnsamling INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 29 august 2011.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Identifisere behov – og etablere krav INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 september 2014.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato
Identifisere behov – og etablere krav
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Forstå bruk og datainnsamling
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Trym Nordstrand Jacobsen
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Valgfag innsats for andre
(Parent Management Training - Oregon)
1 Kommunikasjon.
Smak på maten!.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
- eksempel fra KROPPSVØING
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Smak på maten!.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Modul 4 – Representasjoner
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Lytteforståelse Rammeverket
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Evaluering av Hovedavtalen
Gjennomgang og praktisk øvelse med SIP-modellen
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Utskrift av presentasjonen:

Forstå bruk og brukere INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 5 september 2011

Forstå bruk og brukere – kapittel 3 Hvem er brukerne? Hva er bruk? Kognisjon Kognitive rammeverk

Hvorfor forstå brukerne? For å informere design For å forstå interaksjon For å gjøre evaluering av systemer og prototyper For å etablere brukernes krav på fremtidige systemer For å forstå brukernes behov For å forstå brukernes aktiviteter For å forstå brukerens kontekst/situasjon/omgivelse Betingelse for mulighet for å lage ”bedre” systemer …….

Bruk av datamaskiner Bruke datamaskinen; hva er målet eller hensikten? Lytte til musikk, betale en regning, lage en rapport, skrive et brev, samtale med vennen din

Hvem Petter 4 år, som velger musikk Hanne 32 år, som leverer en sluttrapport på et prosjekt på jobben sin. Allan 78 år, som sjekker balanse på kontoen i nettbanken Tim 54 år, som baker kake og følger en matoppskrift på kjøkkenet … Finnes egentlig ”brukeren”?

Mennesket - brukeren Planlegge, tenke, lære, huske, forså andre, snakke med andre, lytte, ta beslutninger, løse problemer, hente informasjon, drømme, ljuge… ”i hodet aktiviteter”. Sitte på stol, løpe, gå, sykle, sitte, ligge…”i kroppen aktiviteter”.

Kognisjon Oppmerksomhet (attention) Persepsjon og gjenkjenning Minne Lese, snakke og lytte Problemløsne, planlegge, resonere, lære, ta beslutninger

Oppmerksomhet Fokus – del og helhet – Forelesningssalen Gjør at vi kan fokusere på det som er ”oppgaven” eller ”interessen vår” Alle sansene; syn (visuelt), hørsel (lyd), taktilt (ting å kjenne på), lukt, smak

Design implikasjoner – oppmerksomhet Gjør informasjon tydelig Bruke teknikker for å ”fremheve” – farger, rekkefølge, sekvenser, lyder Unngå ”støy” Unngå å bruke ”effekter” kun fordi det er mulig;)

Persepsjon og gjenkjenning Hvordan informasjon blir ”innhentet” fra verden og omgjort til ”erfaringer” Hvordan ”kjenner vi igjen” noe vi har sett og erfart fra før?

Implikasjoner for design Ikoner – minne om noe i ”verden” Metaforer - gjenkjennbart Gruppering av informasjon Tydelighet Enkelhet

Minne Erfare – så gjenskape Vi husker ikke alt, filtrering og ”prosessering” av det vi opplever Betydningen av situasjon/kontekst/omgivelse Huske bilder/tall/tekst/lukter – forskjeller?

Øvelse Dato for besteforeldres fødselsdag? Omslag på siste bok du leste? Overdelen til han som sitter ved siden av deg Ansiktet til en venn

Gjenkjenning versus husk Kommando grensesnitt v.s grafiske grensesnitt ”Easier to regonize than recall…” Det er lettere å gjenkjenne enn det er å huske noe

7 pluss minus 2 Georg Miller – undersøkelser av minne Kortidsminne Langtidsminne

Personal Information Management - PIM Passord, brukernavn, dokumenter Hvor lagres det Navngiving Søking Menneskenes egenskaper – maskinens egenskaper

Design implikasjoner Ikke overbelast minne… Design..”recognition is easier than recalling” En måte – mange måter for å gjenfinne; tagging, filstrukturer, farger, tids stempling etc…

Mentale modeller Vi utvikler en forståelse av systemet gjennom å lære det – og bruke det Kunnskap er ofte beskrevet som mentale modeller – Hva er neste steg i interaksjonen? – Hva skal en gjøre ved feilssituasjoner? Bevisste og ”ubeviste” prosesser Dype og grunne modeller – hvordan virker termostaten, og hvordan regulerer jeg temperaturen

Teori for handling (Norman) Foreslår 7 stegs modell: – Etablere mål – Formulere en intensjon – Spesifisere en aktivitesrekkefølge – Utføre en handling – Oppfatte system status – Tolke system status – Evaluere system status mot mål og intensjoner

Ekstern kognisjon Menneske – ting; Kart, diagrammer, kikkerter… Utvidet kognisjon

Distribuert kognisjon Mellom mennesker og ting/artefakter Cognintion in the wild (Hutchins, 1995) Ulike media - transformering

Distribuert kognisjon Distribuert problemløsning Verbal og ikke verbal kommunikasjon Koordineringsmekanismer Kommunikasjon som foregår – samhandling og samarbeide Dele kunnskaper

Oppsummering Oppmerksomhet, minne, persepsjon, læring Oppgaver og aktiviteter som brukere gjør via datamaskiner – I forhold til oppmerksomhet – I forhold til minne – I forhold til persepsjon Teoretiske rammeverkt – mentale modeller