Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Metode for systembeskrivelse og

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Metode for systembeskrivelse og"— Utskrift av presentasjonen:

1 Metode for systembeskrivelse og
Use case modellering Metode for systembeskrivelse og Nettsted-design Kirsten Ribu

2

3

4

5

6 Use case modellen beskriver kravene til systemet
beskriver systemet sett fra kundens perspektiv beskriver ’hva’ som skjer, ikke ’hvordan’ det skjer Kostnader ved feilhåndtering av krav er høye Metoden kan også brukes til å planlegge oppbygging av et nettsted (portal)

7 Beskrivelse av nettsted
A user opens their Firefox browser and sees their home page - Yahoo.com. The user checks the personalized news headlines on the home page. They then scroll down to check their local weather forecast. After that the user clicks on the Finance link to check on their stock holdings.

8

9

10

11

12 Navigering – lag sitemap

13 Hva er et Use case? Definisjon: Et use case er en oppgave som brukeren vil utføre ved hjelp av systemet (eksempel: ’bestill time’, ’vis cd’er’) Et use case beskriver hendelser i systemet Et use case kan være enkelt eller komplekst

14 Hva er en Aktør? En bruker av systemet i en bestemt rolle
Kan også være et eksternt system Aktøren er ekstern i forhold til systemet Aktøren interagerer med systemet Aktøren har krav til systemet

15 Eksempel Timebestillingssystem Aktør Use case Grensesnitt

16 Definer aktører og use cases
Identifiser personer eller andre systemer som er brukere av systemet som primæraktører Identifiser aktørenes behov (mål) Definer de use casene som oppfyller målene Use case detaljering: Fokuser på en ting av gangen! Sekundæraktører:

17 En systembeskrivelse Du skal lage en CD-butikk på nett. Brukerne skal kunne søke på artister og CD-titler, høre musikksnutter, bestille CD-er og betale varene med kort. Dette er ikke et nedlastingssted, men en butikk som selger CD’er.

18 Hvordan skrive use case
Beskriv hva som gjøres, ikke hvordan det gjøres Skriv hendelsesflyten som en nummerert liste på formen 1. <Kunden> <ber om> å få se <CD> 2.<Systemet><viser><CD med bildecover og innhold> Finn riktig detaljeringsnivå Beskriv bare 1 hendelse per steg Ikke beskriv detaljer om brukergrensesnitt. Eksempel: Ikke ’Kunde trykker på ’Send’-knappen’

19 Handlingsførløp Verb = handlinger =>Use cases
Å skrive use case er en intellektuell prosess, og teamarbeid

20 Aktører og målbeskrivelse
Ansatt Legger ut CDer Endre spillelister Behandle ordre Kunde Velge musikk å lytte til Kjøpe CD-er Betale

21 Main success scenario for Søk etter CD
Systemet ber om artistnavn eller tittel på låt Kunde skriver inn nødvendig informasjon Systemet sjekker at alle felt er utfylt Systemet viser artist og CDer

22 Use cases og interaksjonsdesign (GUI design)
Modellering av brukerinteraksjon med Use Cases Eksempel på bruker-oppførsel ved kjøp av et produkt ->

23 Use case: Kjøpe CD Kunden søker etter produkt Systemet viser CDer Kunden legger CD i handlekurv Systemet viser handlekurven med Cder Kunden blir bedt om å logge inn, eller registrere seg som ny kunde, evt å få tilsendt passordet dersom det er glemt Kunden fyller inn betalingsinformasjon Systemet sjekker at info er riktig Systemet viser ordren og ber om bekreftelse Bruker bekrefter ordren Systemet bekrefter salget

24 Oppsummering Use casene beskriver kravene tilsystemet
En aktør er en bruker av systemet – kan også være et annet system Use cases beskriver oppgaver som utføres av aktøren Use case uttrykkes gjennom diagrammer og tekst (scenarier)

25 Ukeoppgave Obligatorisk gruppearbeid: Lag en CD-butikk på nett (lag et godt navn på butikken): 1. Use case diagram og use case beskrivelser 2. Prototyp på nettbutikk (dvs. websider uten funksjonalitet, men med design og linker, knapper, bokser etc til alle funksjoner) Kirsten er kunden som bestiller tjenesten. Lurer dere på noe så må dere snakke med kunden! Innlevering på Fronter i gruppemappa– ny mappe merket ’ukeoppgave 1 og dato’- med link til nettsiden + diagrammer og beskrivelser i et eget dokument. Frist tirsdag kl 2400 Kirsten er tilstede fredag og mandag for veiledning. Send mail og gjør avtale, eller ta sjansen og kom til kontoret 435.


Laste ned ppt "Metode for systembeskrivelse og"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google