Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
10Velstand og velferd.
Advertisements

Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Se mulighetene!. Bygdekompasset Basert på det svenske suksessprosjektet Bondeföretagaren. Kom til Norge som et pilotprosjekt i Trøndelag i Er tatt.
Norsk økonomi I 2007 var bruttonasjonalproduktet (BNP) i Norge på ca milliarder. BNP er verdien på alt som blir produsert av varer og tjenester.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
VIRKELIGHETSOPPFATNING: Den annen verdenskrig dreide seg om at fascismen, en totalitær variant av kapitalismen, prøvde å knuse kommunismen og ta over resten.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Kapittel 10. Arbeid Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon om.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Drivkreftene bak nærings og samfunnsutviklingen i Nordland Nordlandskonferansen
Ludvigsenutvalget NOU – fremtidens skole Hovedspørsmålene i utredningen er følgende: Hvilke kompetanser vil være viktige for elevene i skolen,
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
NORGE ETTER 1945 Finnmark og Nord-Troms: RASJONERING 1952.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
UNGDOM OG ØKONOMI - ØKONOMILAPPEN Hilde E. Johansen
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
HELSE OG OPPVEKSTFAG UTDANNINGSVALG 10.KLASSE November 2016.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Hvorfor skal jeg være med
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Store forskjeller i arbeidsledighet
Evaluering av ”Fritt Fram”
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Kapittel 1 Helse og sykdom
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Penger og pengemarked I dette kapitlet skal vi se på følgende forhold:
Arbeiderpartiet - Høyre
Inflasjon og arbeidsledighet
10 Konjunkturledigheten
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Tilbud og etterspørsel
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Kompetanseutvalget (2017- )
Kapittel 6 Lønn og belønning
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon om ulike yrker og diskutere muligheter og utfordringer på arbeidsmarkedet i dag 4g gjøre greie for sentrale kjennetegn ved den økonomiske politikken i Norge 4h diskutere hovedprinsippene for den norske velferdsstaten og de utfordringene den står overfor 3b reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø 3c gjøre greie for årsaker til arbeidsløshet og drøfte måter den kan reduseres på 3d diskutere etiske problemstillinger knyttet til arbeidslivet 3e gjøre greie for arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene og deres plass i arbeidslivet og for faktorer som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår 3f vurdere muligheter for og utfordringer ved å etablere en bedrift og trekke ut hovedlinjene i et resultat- og balanseregnskap 3g Drøfte verdien av likestilling og konsekvenser av et kjønnsdelt arbeidsmarked 4i Diskutere begrepet økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig utvikling og forholdet mellom dem

Kapittel 9. Norsk økonomi Er det oppgaver i samfunnet som ikke kan privatiseres? (166) Planøkonomi (166) «Økonomisk system som tar sikte på å regulere det økonomiske liv i et samfunn ut fra en offentlig plan. Ren planøkonomi fantes i visse sosialistiske land, men for eksempel både Kina og Cuba har åpnet for mer markedsøkonomi.» Markedsøkonomi (166) «Økonomisk system der prisen på en vare eller tjeneste bestemmes av loven om tilbud og etterspørsel uten innblanding av offentlig myndighet, motsatt av planøkonomi. Ingen land i verden praktiserer markedsøkonomi i ren form.» Blandingsøkonomi (166) «Økonomisk system som innebærer en blanding av private og statseide virksomheter. Den private virksomheten skjer innenfor rammebetingelser som det offentlige setter. De fleste land har blandingsøkonomi.»

Kapittel 9. Norsk økonomi Næringsstrukturen i Norge Primærnæring (168) - Jordbruk, skogbruk, fiske og fangst Sekundærnæring (169) - Industri, snekker, baker (Yrker som ofte krever fagbrev eller svennebrev) Tertiærnæring (171) - Helse, samferdsel, undervisning, media

Kapittel 9. Norsk økonomi Hvilken sammenheng er det mellom levestandard, levekår og livskvalitet? (171) Levestandard (BNP) (171) «Nivå i økonomiske og materielle forhold for et individ eller en samfunnsgruppe; forbruksnivå.» Levekår (171) «Samlebegrep om velstand og velferd i Norge ut fra faktorer som inntekt, sysselsetting, arbeidsmiljø, oppvekst, utdanning, politisk innflytelse, helse, sosial forankring.» Livskvalitet (171) «Nivå i trivsel og livsinnhold, ofte forskjellig fra levestandard.»

Kapittel 9. Norsk økonomi Hva forbinder du med ordet velstand? (174) Velferdsstat (174) «Der det er et politisk mål å oppnå en viss grad av sosial og økonomisk utjevning. Det skjer ved at staten påtar seg ansvaret for at alle, uansett evne og innsats, skal sikres visse grunnleggende sosiale, økonomiske og kulturelle goder.» -Alderstrygden (1957) (176) -Folketrygden (1967 ) (176) -Husbanken (176)

Kapittel 9. Norsk økonomi 3&strukt_tid=84024

Kapittel 9. Norsk økonomi Forslag til oppgaver på nett Flervalgsoppgave Kryssord Luketekst Nye krav skal redde velferdsstaten (Læreplanmål 3c + 4g + 4h) Nye krav skal redde velferdsstaten (Læreplanmål 3c + 4g + 4h) Kampen mot fattigdom i Norge (Læreplanmål 3c + 4g + 4h) Kampen mot fattigdom i Norge (Læreplanmål 3c + 4g + 4h) ”Herskap og tjenere” (Læreplanmål 3c + 3e + 4g + 4h) ”Herskap og tjenere” (Læreplanmål 3c + 3e + 4g + 4h)

Kapittel 9. Norsk økonomi Utforskeren 1c bruke varierte digitale søkestrategier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler og vurdere formålet og relevansen til kildene 1d bruke sammenfallende og motstridende informasjon fra statistikk til å drøfte en samfunnsfaglig problemstilling Norge oppfattes av de fleste som et rikt og godt land å bo i. På side 174 i Ny agenda brukes begrepene subjektiv og relativ om fattigdom. Bruk ulike kilder og drøft i hvor stor grad vi kan si at vi har fattigdom i Norge.