Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bedrift IMF EMF Kunder Ansatte Interaktiv markedsføring.
Advertisements

Roller og synsvinkler Bente Erlien
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Kapittel 5: Markedsplanen-del Handlingsplaner Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
Markedsføring av turOrientering Trond Cato Martinsen, Konnerud IL.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Samarbeid og konflikt.
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Lederforventninger (fokus i perioden )
Må verdier telles for å telle?
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
By På Fredrikstad med eget nettsamfunn for lokalsamfunn og lag og foreninger.
Implementering av nytt ITSM-system
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Intro om lærende nettverk - videreføring av utviklingsnettverk
Samarbeid og medbestemmelse
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Valgfag innsats for andre
PRAKSISMØTE.
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Segmentering og posisjonering
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Matematikk på ungdomstrinnet
Kapittel 11 Læringsteori.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Segmentering og målgruppetenkning
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
Stafettloggen Handlingsveileder
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Salgsopplæring Presentert av [Navn].
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Engasjement og frivillig arbeid
Hospitering et avtalt besøk/opphold eller midlertidig arbeidspraksis i annen – fortrinnsvis intern – enhet. hospitering kan være av stor verdi for - å.
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Konkrete aktiviteter.
Utskrift av presentasjonen:

Bilde inn Intern markedsføring

Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og gjøre ansatte på alle nivåer i stand til å gi kundene en tilfredsstillende opplevelse.” Burkitt, Hugh og John Zealley

Medarbeiderne er organisa- sjonens interne ”kunder” Kunder eksternt ”Kunder” internt Markedsstrategier

Hva innebærer intern markedsføring?  En kontinuerlig, intern prosess som gjør de ansatte til bedre kundebehandlere  De ansatte blir tydeliggjort på sammenhengen mellom organisasjonens mål og deres egen handlemåte.  De ansatte blir bevisste på organisasjonens kjerneverdier.  Det gjennomføres motivasjons- og holdningsskapende tiltak blant de ansatte.  En ledelsesmåte som retter seg både innover (mot de ansatte) og utover (mot markedet)  Det sørges for at kundene hele tiden har positive opplevelser.

Kjennetegn ved en IM-orientert organisasjon Den skaper en kultur der de ansatte kan vokse, ta initiativ og utvikle seg. Ansatte involveres i prosessen med nyansettelser. God innsats verdsettes. God organisasjonsstruktur og total quality management (TQM)

”Serviceløft 2009” til VIA Travel

Kjennetegn ved en ikke IM- orientert organisasjon Organisasjonen er så stor og oppdelt at den interne kommunikasjonen ikke fungerer godt. Organisasjonen har mange spesialister på forskjellige fagfelt. Det hindrer god kommunikasjon og flyt av informasjon på tvers av avdelingene. En kostnadsorientert ledelse er ikke interessert i det de kaller ”unødvendige” møter og opplæringstiltak. Mange ansatte er ikke interessert i å arbeide i team eller bli kjent med andre medarbeidere.

IM på to plan Strategisk IM Taktisk IM

IM-planlegging En IM-plan kan ha disse punktene: Situasjonsanalyse Segmentering Målformulering Virkemidler (særlig kommunikasjonsvirkemidler) Aktiviteter Oppfølging og kontroll

Situasjonsanalyse Hva mener de ansatte? Hva mener kundene? Hva mener ledelsen?

Segmentering StøttespillerNøytralOpponent

Eksempler på målformulering Øke kjennskapen til og kunnskapen om bedriftens produkter Øke forståelsen av bedriftens markeds- føringsbudskap Øke kunnskapen om kampanjer og markedsføringsaktiviteter Motivere medarbeiderne til å anbefale bedriftens produkter til kundene Gjøre de ansatte stolte av stedet der de jobber (jf. McDonald’s)

Virkemidler i intern markedsføring  Intern, interaktiv kommunikasjon  Ikke-interaktiv, intern kommunikasjon  Pris  Tilgjengelighet  Støttetjenester

Medier i intern markedsføring E-post Events TV-monitorer Meldinger på web-sider Bruk av sosiale medier Intranet Munn-til-munn-metoden Plakater, flygeblad, brosjyrer, bannere på Intranet og screensavers

”Great place to work”

Verdenspremiere

God IM skaper entusiasme og lagånd