Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Implementering av nytt ITSM-system

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Implementering av nytt ITSM-system"— Utskrift av presentasjonen:

1 Implementering av nytt ITSM-system
Prosjektleder – Leo Sande Gasnier, AAS

2 ITSM systemet skal understøtte saksflyt og avtaleoppfølging mellom tjenesteeier, AAS, og leverandørene Det er gjennomført en egen anskaffelse av en fleksibel Service Management løsning (ITSM), der kontrakt ble signert 1. juli ITSM-verktøyet skal støtte opp under BR sine mål for etablering av rutiner, roller og felles arbeidsprosesser basert på prinsipper fra ITILv3. Videre skal det sikre at AAS fungerer effektivt og i samsvar med Altinn-samarbeidets behov.

3 Målsetninger Effektmål: Økt brukertilfredshet hos tjenesteeierne
Resultatmål: Nytt ITSM-verktøy som tilfredsstiller de angitte krav produksjonsatt pr og tilstrekkelig opplæring gjennomført. Styrke kvalitet og kapasitet og effektivitet i AAS sine tjenester. Effektiv oppfølging av avtaler forventes å gi fordeler for tjenesteeierne ved utvikling, forvaltning og drift av tjenester med samfunnsøkonomisk nytte.

4 Sentrale punkter Driftes internt på BR
Initielt design og konfigurasjon Integrasjoner Prosessflyt En god og fleksibel plattform for prosessorkestrering Test Opplæring

5 Erfaringer Frontrange ITSM v.6 Stort gevinstpotensial for alle parter!
Gjenspeiler prosessmodenheten i Vanskelig å endre/tilpasse/konfigurere Stor kompleksitet, manglende kofigurasjonslag i applikasjon Mangelfulle/manglende integrasjoner bla. mot ALM (TFS) Stort gevinstpotensial for alle parter! Kvalitativt – bedre kontroll og oversikt – mer proaktivt Rasjonalisere bort unødvendige manuelle steg

6 Fokus Understøtte AAS sine forpliktelser gitt i samarbeidsavtalene med tjenesteeier Selvbetjeningsmodul (åpnes for tjenesteeierne i første omgang) Se status på egne saker Bestillingsmodul med tjenestekatalog Nye og bedre bestillingsskjemaer Effektivisere prosessene Prosessautomatisering Totalgjennomgang av ITSM-prosessene på kundesiden Rasjonell ende til ende SLA-styring

7 Avhengigheter Mange… Etablering av nye kontrakter Linjen – ulik grad av definerte prosesser modenhet Videre tuning og konfigurasjon for å understøtte uavklarte prosesser i nye avtaler må påregnes Koordineringsavtalen Nye videreutviklingsavtaler, scope og release Saksflytorkestrering Fastprisprosjekt med intensiv plan

8 Involvering AAS involvert i PG fra starten av Tjenesteeierne
Prosessansvarlige Fagansvarlige Tjenesteeierne Stort behov Høye forventninger Leverandørene God dialog med og tett involvering av forvaltnings –og driftsleverandør De andre etableringsprosjektene Tett dialog gjennom organisering i program Noen tog går nå, og endringsbehov vil komme

9 Noen viktige innspill fra tjenesteeierne
Innsyn i egne (og andres?) saker To-veis dialog Fremdeles mulig å sende epost inn Funksjonalitet knyttet til endringsønsker, innsyn i og samarbeid om scope, etc. Bedre varsling «sosial funksjonalitet» Bygge bestillingsrutiner inn i skjema. Sjekklister. Prioritering i tillegg til kategorisering. TE må få spille inn.

10 Grov tidsplan Aug- nov 2015 Nov 15-jan 16 01.02.2016 03.05.2016
Tilpasning, konfigurasjon, integrasjon og testing Nov 15-jan 16 Akseptansetest og opplæring (innenfor dette tidsrommet) Produksjonssetting Avsluttet godkjenningsperiode

11 Risikoer/Suksessfaktorer
Avhengigheter til prosesser/prosessmodenhet Forankring Opplæring Tjenestekatalog – kobling mot forretningssiden, taktisk og strategisk nivå God dialog med de andre etableringsprosjektene, og andre Fortsette utviklingen i parallell med prosessforbedring Ikke male oss inn i hjørner… Kompleksitet må understøttes uten at ting gjøres for komplisert


Laste ned ppt "Implementering av nytt ITSM-system"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google