Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertClaus Skaarup Endret for 5 år siden
1
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
2
Er du til for kunden, eller er kunden til for deg?
3
Hvem er kundene våre?
4
Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?
5
Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?
7
“There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage
“There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage. There's bronze, which is pretty good, unless something goes wrong. And something always goes wrong. Then, there's copper, which is the only pipe I use. It costs money. It costs money because it saves money.” (Vincent Gardenia i Moonstruck, 1987)
9
Tenk litt på dette: Frida Forbruker er 17 år og ute og shopper klær med en venninne. Hun kjøper en jakke og et par sko. Når Frida vurderer disse produktenes verdi, hva mener du hun legger mest vekt på? Økonomisk verdi? Psykologisk verdi? Sosiologisk verdi? Funksjonell verdi?
10
Behov: Hvorfor trener vi på Elixia?
11
= flere typer behov!
12
Hva leverer vi egentlig?
13
Hvem konkurrerer vi mot?
Hvor kommer konkurransen fra? Hvem konkurrerer vi mot?
14
Posisjonering: Hvordan skille oss ut?
Idag er alt likt og alle kan alt!
15
……..eller, hvordan få en kunde til å betale for et produkt som egentlig er gratis !
Gjøre produktet attraktivt Sette høy pris for å skape eksklusivitet Lekker reklame – kommunikasjon Smart distribusjon
16
Hva forbinder du med: Audi? Mercedes? BMV? Skoda? Toyota? Opel?
18
Reposisjonering: OPEL
Innovativt design Traust gubbebil Sporty ungdomsbil Konservativt design
19
Tenk litt på dette: Hva er grunnen til at bilprodusenten Volkswagen ikke kaller alle bilene sine VW, men skiller mellom eksempelvis Audi, VW, Seat og Skoda?
20
Opprinnelsesland/-sted
Geografisk posisjonering Opprinnelsesland/-sted
21
Nytteposisjonering
22
Fordels posisjonering
24
Hvordan skal vi innfri kundenes forventninger?
27
Det vi lover og det vi gjør
Bedrift Muliggjøre serviceløftet Gi serviceløftet Kunde Levere serviceløftet Ansatt
28
Markedsføringsforståelse hjelper deg å
Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Forstå hva som er kundenes egentlige behov Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse
29
Viktige begreper i markedsføring
Segmentering – Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering – Hva er vi gode på? Merkevarebygging – Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling – Hva skal vi levere? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi - Sammenhenger
30
Markedsførere må kunne regne…
31
… ha tydelige budskap,
32
… segmentere markedet,
33
… og være troverdige!
34
Det er ikke alltid like lett..
35
… men et sted må man begynne!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.