Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

2 Er du til for kunden, eller er kunden til for deg?

3 Hvem er kundene våre?

4 Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

5 Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

6

7 “There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage
“There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage. There's bronze, which is pretty good, unless something goes wrong. And something always goes wrong. Then, there's copper, which is the only pipe I use. It costs money. It costs money because it saves money.” (Vincent Gardenia i Moonstruck, 1987)

8

9 Tenk litt på dette: Frida Forbruker er 17 år og ute og shopper klær med en venninne. Hun kjøper en jakke og et par sko. Når Frida vurderer disse produktenes verdi, hva mener du hun legger mest vekt på? Økonomisk verdi? Psykologisk verdi? Sosiologisk verdi? Funksjonell verdi?

10 Behov: Hvorfor trener vi på Elixia?

11 = flere typer behov!

12 Hva leverer vi egentlig?

13 Hvem konkurrerer vi mot?
Hvor kommer konkurransen fra? Hvem konkurrerer vi mot?

14 Posisjonering: Hvordan skille oss ut?
Idag er alt likt og alle kan alt!

15 ……..eller, hvordan få en kunde til å betale for et produkt som egentlig er gratis !
Gjøre produktet attraktivt Sette høy pris for å skape eksklusivitet Lekker reklame – kommunikasjon Smart distribusjon

16 Hva forbinder du med: Audi? Mercedes? BMV? Skoda? Toyota? Opel?

17

18 Reposisjonering: OPEL
Innovativt design Traust gubbebil Sporty ungdomsbil Konservativt design

19 Tenk litt på dette: Hva er grunnen til at bilprodusenten Volkswagen ikke kaller alle bilene sine VW, men skiller mellom eksempelvis Audi, VW, Seat og Skoda?

20 Opprinnelsesland/-sted
Geografisk posisjonering Opprinnelsesland/-sted

21 Nytteposisjonering

22 Fordels posisjonering

23

24 Hvordan skal vi innfri kundenes forventninger?

25

26

27 Det vi lover og det vi gjør
Bedrift Muliggjøre serviceløftet Gi serviceløftet Kunde Levere serviceløftet Ansatt

28 Markedsføringsforståelse hjelper deg å
Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Forstå hva som er kundenes egentlige behov Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse

29 Viktige begreper i markedsføring
Segmentering – Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering – Hva er vi gode på? Merkevarebygging – Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling – Hva skal vi levere? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi - Sammenhenger

30 Markedsførere må kunne regne…

31 … ha tydelige budskap,

32 … segmentere markedet,

33 … og være troverdige!

34 Det er ikke alltid like lett..

35 … men et sted må man begynne!


Laste ned ppt "Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google