Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTorvald Dahlen Endret for 5 år siden
1
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
2
Hvorfor har vi Markedsføring?
Ikke bare kjøp og salg Holdning – forretningsfilosofi: Er du til for kunden, eller er kunden til for deg? Markedsorientering vs. produktorientering
3
Sentralt i Markedsføring
Verdi hvorfor skal kunden velge oss?
4
Behovsforståelse Grunnlaget for måloppnåelse
Avdekke kundens behov og tilfredsstille disse mer effektivt enn konkurrentene
5
Sentralt i Markedsføring
Kundetilfredshet hvordan skal vi overgå kundens forventninger?
6
Andre viktige begreper
Segmentering – Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering – Hva er vi gode på? Merkevarebygging – Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling – Hva skal vi levere? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi - Sammenhenger
7
Viktigere enn noen gang
Idag er alt likt! Alle kan alt!
8
……..eller, hvordan få en kunde til å betale for et produkt som egentlig er gratis !
Gjøre produktet attraktivt Sette høy pris for å skape eksklusivitet Lekker reklame – kommunikasjon Smart distribusjon
9
Markedsføringsforståelse hjelper deg å
Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Identifisere og styre kundens forventninger Innfri, kanskje overgå disse Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse
10
Case: Nytt treningssenter
Segmenter – Hvem skal vi henvende oss til? Verdi – Hvorfor skal de velge oss? Posisjonering – Hva skal vi gjøre som ingen andre gjør? Produktutvikling – Hvilket tilbud skal vi ha? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Kommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.