Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Stafettloggen Handlingsveileder

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Stafettloggen Handlingsveileder"— Utskrift av presentasjonen:

1 Stafettloggen Handlingsveileder

2 Opprettelse og avslutning
Stafettloggen følger personen fra opprettelse og ut videregående skole Stafettloggen kan avsluttes Avsluttet logg kan gjenåpnes etter samtykke fra ungdom/foresatte/elev Arkivering Det tas PDF utskrift ved alle overganger ved bytte av barnehage, skole, kommune og ved avslutning av logg i tjenesten barnet er i. Utskriften lagres i elevens mappe Overganger Ny skole/tjeneste får tilgang til logg etter samtykke fra foreldre/elev Leder av tjenesten ansvarlig for at ny stafettholder overtar loggen Avdeling skole og avdeling barnehage følger opp og etterspør overføring av logger.

3 Handlingsplan - generell
Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Ja Grunn til oppmerksomheten? Del oppmerksomheten Konkretisér oppmerksomheten Oppmerksomhet Saken sluttes Nei Nei Ja Interne tiltak Dialog enhet – Barn/ elev foreldre Stafettlogg opprettes Skal ny innstans involveres? Interne tiltak fortsetter Samtale med leder Dialog med barn / elev, foreldre og ny instans Skal ny instans involveres? Stafettloggmøte Dialog med barn / elev og foreldre Dialog med barn/ elev og foreldre Stafettloggmøte Dialog med barn/ elev, foreldre og ny instans Ja Nei Tiltak fortsetter på nivå 2 3

4 En oppmerksomhet oppstår
Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Ja Grunn til oppmerksomheten? Del oppmerksomheten Konkretisér oppmerksomheten Oppmerksomhet Saken avsluttes Nei En oppmerksomhet oppstår Definer oppmerksomheten – sett ord på den. Støtte i bekymringsskalaen: Bekymringsskala barn og Bekymringsskala foreldre Barn og unge – tegn på mistrivsel Diskuter oppmerksomheten med team eller nærmeste leder og legg rammer i gruppen / klassen. Organiser i klassen/gruppen og gjøre noen »kloke grep» i forhold til oppmerksomheten. Undringssamtale med barnet/ eleven. Mal for samtale Undringssamtale / den nødvendige samtalen med foreldre. Samtale for å klargjøre om det er grunnlag for oppmerksomheten. Maler for samtale med foreldre: Undringssamtalen eller Verktøykassen Observasjon i gruppen/ klassen etter behov, for å klargjøre oppmerksomheten. Eventuelt benytte Notatskjema Dersom nei, skolen og barnehagen /helsestasjon ser at det ikke er grunnlag for en bekymring - avsluttes saken Dersom ja, skolen / barnehagen /helsestasjon ser at det er grunn til bekymring, prøves først enkle tiltak for å se om det kun er små endringer som skal til. Dersom det er tiltak som går over tid eller det er sammensatt problematikk, gå til nivå 1 for å opprette en logg Tid fra bekymring til samtale foreldre - 4 uker Ved mistanke om vold eller seksuelle overgrep- kontakt barnevern

5 Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Nei Ja Interne tiltak Samtale / møte med foreldrene Stafettlogg opprettes Skal ny instans involveres? Interne tiltak fortsetter Samtale med leder Avklar med styrer, rektor/enhetsleder – avtale om opprettelse av logg Informere om stafettlogg – vis nettsiden. Gjennomgå og undertegn samtykkeskjema for stafettlogg. Dette skannes som en pdf og lastes opp i loggen. Informasjon om barn, elever og foreldre kan legges inn i loggen på forhånd. Trykk da på lagre (ikke lagre og send). Samtykkeskjema for stafettlogg Samtykkeskjema Møtemal loggmøte Opprette logg. Opplæring av foreldre. Beskriv oppmerksomheten, kjennetegn for måloppnåelse og tiltak i loggen og avtal evalueringstidspunkt, møte eller telefon. Det skal alltid være tiltak i tjenesten og i hjemmet. Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av tiltak i tjenesten og i hjemmet. Møter eller telefonsamtale settes for vurdering av tiltak, videreføring av eller for nye tiltak. Foreldre og elev inviteres til møtene. Diskuteres i møte. Dersom nei – saken avsluttes eller fortsetter innen tjenesten. Dersom ja - det er behov for bistand fra tjenester utenfra – gå til nivå 2. Avtal med foreldre at aktuell instans vil bli rådspurt. Rådspørre – etter samtykke fra foreldre - skal det henvises? Møte mellom tjeneste, foreldre og hjelpetjeneste. Hvilke tiltak kan videreføres av de som har vært prøvd ut? Gå gjennom utførte tiltak i loggen. Kontaktinformasjon – overgang mellom nivåer

6 Handlingsplan - generell
Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Nei Ja Interne tiltak Samtale / møte med foreldrene Stafettlogg opprettes Skal ny instans involveres? Interne tiltak fortsetter Samtale med leder Ved overgang til nivå 2 inviteres det etter samtykke til et møte med foreldre og ny instans. Se rutine: Kontaktinfomasjon – overgang mellom nivåer. Her gjennomgås tiltakene i loggen, og det avtales om en skal fortsette på nivå 1 med veiledning eller sende en henvisning.

7 Henvisningsskjema til PPT Henvisningsskjema til logoped
Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Gjennomgå og undertegn samtykkeskjema der ny instans/instanser inkluderes. Samtykkeskjema Sende henvisningsskjema, pedagogisk rapport, rapport fra loggen, eventuelt gjennomført kartlegging til hjelpetjenesten Henvisningsskjema til PPT Henvisningsskjema til logoped Møte med foreldre og hjelpetjeneste for å opprette mål og tiltak i loggen og avtale møtetidspunkt. Møtemal loggmøte Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og i hjemmet. Møter settes for vurdering av tiltak, videreføring eller for nye tiltak. Foreldre og barn / elev inviteres til møtene. Tiltak gjennomføres og hjelpetjenesten deltar på møter med noe tids mellomrom for å veilede og eventuelt involveres i tiltak. Antall deltakere i møter holdes på et minimum. Tiltak evalueres av de som gjennomfører tiltaket sammen med foreldre og barn/ elev. Er det mange aktører involvert, vil møter med totalvurdering avholdes halvårlig eller etter behov. Deltakelsen begrenses til en deltaker pr. tjenestested. Eventuelt nye hjelpetjenester får tilgang til loggen etter samtykke fra foreldre, Er det behov for ytterligere hjelpetiltak? Bup, psykisk helse? Hvis ja, inviter til møte med foreldre og ny instans og gå til nivå 3. Kontaktinformasjon – overgang mellom nivåer. Dersom annen tjeneste involveres, fortsetter stafettholderen som ansvarlig for loggen. Kun tiltak som skal foregå på skolen / barnehagen/ helsestasjon føres i loggen . Dialog med barn, elev, foreldre og ny instans Skal ny instans involveres? Stafettloggmøte Dialog med barn, elev og foreldre Nei Ja Tiltak fortsetter på nivå 2

8 Handlingsplan - generell
Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Dialog med barn, elev, foreldre og ny instans Skal andre instanser involveres? Stafettloggmøte Dialog med barn, elev og foreldrene Ved overgang til nivå 3 inviteres det etter samtykke til et møte med foreldre og ny instans. Se rutine: Kontaktinformasjon – overgang mellom nivåer Her gjennomgås tiltakene i loggen, og det avtales om en skal fortsette på nivå 2 med veiledning eller sende forespørselen videre Tiltak forsetter på nivå 2

9 Sende henvisningsskjema og rapport fra loggen
Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Gjennomgå og undertegne samtykkeskjema der ny instans/instanser inkluderes. Samtykkeskjema Sende henvisningsskjema og rapport fra loggen Kontakt systemansvarlig på skolen / barnehagen /helsestasjon for brukernavn og passord Stafettloggen Møte med foreldre og hjelpetjenester for å opprette mål og tiltak i loggen og avtale møtetidspunkt. Møtemal loggmøte Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten eller i hjemmet. Møter settes for vurdering av tiltak, videreføring eller for nye tiltak. Foreldre inviteres til møtene. Tiltak gjennomføres og hjelpetjenesten deltar på møter med noe tids mellomrom for å veilede og eventuelt involveres i tiltak. Antall deltakere i møter holdes på et minimum. Tiltak evalueres av de som gjennomfører tiltaket sammen med foreldre og barn/ elev. Er det mange aktører involvert, vil møter med totalvurdering avholdes halvårlig eller etter behov. Deltakelsen begrenses til en deltaker pr. tjenestested. Tiltak i tjenester på nivå 3 som skal foregå på skolen eller i barnehagen føres i loggen. Tiltak gjennomføres og eventuelle andre instanser innenfor hjelpetjenestene involveres etter behov og får tilgang til loggen, etter samtykke fra foreldre. Dialog med barn, elev og foreldre Dialog med barn, elev, foreldre og ny instans Koordinerte tiltak iverksettes Stafettloggmøte

10 Stafettlogg – Møtemal Send møteinvitasjon i loggen. Informer om tiltak som skal vurderes Velkommen og kort presentasjon av sak Presentasjon av deltakerne - Navn og rolle Hva er kjernen i saken? Hva skal vi være oppmerksomme på i forhold til stafettloggen? - Informasjon om og opplæring i stafettlogg - Barn / elev, foreldre forteller fra sitt perspektiv om positive sider og utfordringer - Positive sider og utfordringer. Tjenesten informerer Kartlegg handlingsmuligheter – Hvilket kjennetegn for måloppnåelse har det kommende tiltaket? - Drøft handlingsmuligheter og alternativer (hvilke muligheter har vi?) Oppsummering – positive hendinger siden sist møte og vurdering av igangsatte tiltak Formuler tiltak (nye tiltak) - Hvilke tiltak skal igangsettes? – Koordiner tiltakene - Tydeliggjør målsettingene for alle deltakerne - Bestem hvordan tiltakene skal følges opp - Bestem når tiltakene skal vurderes og avtal neste møte eller telefonsamtale Oppsummering og konkrete avtaler – Vurder om andre forhold må avklares - Gjennomgå tiltak og ansvar - Fastsett hvem som skal orienteres om tiltakene og hvem som skal orientere hvem Takk for innsats og frammøte Punktene 3, 4 og 5 gjelder mest for oppstartsmøtet

11 Språket i stafettloggen:
 Skriv stafettloggen i møte og for alle lesere Skriv enkelt, tydelig, konkret og positivt Vær presis når det gjelder hvem som skal gjøre hva. Ikke bruk "man". Bruk heller stillingsbetegnelser, navn eller familierelasjon Gjør teksten aktiv. Bruk f.eks. "eleven ringer" i stedet for "det ringes", eller "legen undersøker" i stedet for "det undersøkes". Vær presis med hensyn til tid, dag eller periode. Ikke skriv «snarest», «i rimelig omfang», «i den grad det er mulig». Skriv presist og hvor ofte. Unngå forkortelser. Skriv hele ordet. Les alltid korrektur. Til slutt skal du lese teksten høyt for møtedeltakerne.


Laste ned ppt "Stafettloggen Handlingsveileder"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google