«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag 4.5.15 Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Læring på arbeidsplassen
Oppfølgingstjenesten
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Ungdomstrinn i utvikling
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Samarbeid OT/NAV/skole
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Organisering og arbeidet i kommunene
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Overgangsprosjektet – NY GIV
Akershus Fylkeskommune Oppfølgingsprosjektet 2014
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Talenter for fremtida, Midt Telemark
Prosjektperiode august 2008-august 2011 Prosjektleder: Mette Smedstad, KS Bedre samordning av tjenester for utsatte barn og unge Utviklingsarbeid i regi.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Side 1Navn på seminar / Botilbud til unge som er utsatte for tvangsekteskap eller trusler om tvangsgifte Handlingsplanen mot tvangsekteskap,
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Samling for frittstående videregående skoler 30 mars : :00: Regelverk og tilskudd Informasjon om regelverk, Innsamlingsportalen (WIS), Tavla.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
NAV Vennesla Etablert 19 desember ble det klare retningslinjer fra politisk hold at vårt store satsningsområdet var unge voksne. Nav Vennesla.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Nav Narvik Nav veileder i videregående skole Linda A. Hegge – Leder Nav Narvik.
Ny organisasjonsmodell og samarbeidsavtale innen rus og psykisk helse mellom Fræna og Eide kommune «SAMMEN OM MESTRING»
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Nav veileder i videregående skole
Kompetanse for mangfold
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Samtidig innsats fra NAV og behandlere - fullt mulig!
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
NAV-veiledere i vid. skole
Oppfølgingsprosjektet
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen, Utdanningsdirektoratet

Etableringsmøte «Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» Dagsorden på etableringsmøtet: Udir og AVdir presenterer forsøket og svarer på spørsmål (ca. en time.) Piloten i Hamar presenterer sine erfaringer fra forsøket og svarer på spørsmål. (ca. en time) Dialog om etablering av pilot, avklaring av spørsmål. (ca. 45 min) Informasjon om utforming av søknad og videre prosess v/AVdir (ca. 15 min.)

Hva er «Forsøk med NAV- veiledere på videregående skole»? NAV-veileder som en del av «elevtjenesten» på den videregående skolen. Fire dager i uka på VGS en dag i uka på NAV-kontoret i ungdomsteamet/ som ungdomskontakt Både skoleleder og NAV-leder er ansvarlige Rektor disponerer NAV-veilederen som en ressurs på den videregående skolen og i elevtjenesten NAV-leder har ansvar for tjenestene og tiltakene NAV-veileder yter og disponerer NAV-veilederen som en ressurs i Ungdomsteamet. Styringsgrupper på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer sikrer forankring og legitimitet Rektor, NAV-leder, Rådgiver fra Fylkesmannen, NAV Fylke, Fylkeskommunen, brukerrepresentanter

Mål Mål om 1.økt gjennomføring i videregående opplæring og 2.integrering i arbeidslivet NAV skal yte tiltak og tjenester til elever i videregående skole samtidig med videregående opplæring Dette skal sikre samtidig og helhetlig innsats Sikre ulike kompetanser og virkemidler i arbeidet med å beholde elevene i videregående opplæring

Faglige prinsipper Forebyggende Tidlig inn Lavterskel Tilgjengelige tjenester Elever med behov skal få hjelp av NAV-veilederen i skolen og ikke behøve å dra fra skolen til sitt NAV-kontor

Ulike perspektiver på frafall Skoleproblemer Helseproblemer Fattigdomsproblemer Utfordringer i omsorgssituasjonen For å løse vedvarende samfunnsutfordringer som fordrer tversektorielt samarbeid anbefaler vi to vesentlige momenter 1) Gå inn i hverandres parallelle problemforståelser- kan en sammen finne en ny virksom forståelse og tilnærming? 2) Fortløpende lære av arbeidet å justere basert på erfaringene

Kriterier for utvelgelse av skole og NAV-kontor for etablering av nye piloter Arbeids- og Velferdsdirektoratet Områder i kommunen med opphopning av sosiale problemer og levekårsproblematikk NAV kontor organisert med ungdomsteam/ungdomskontakter NAV-leder (legitimitet) Både rektor og NAV–leder(e) må være omforent om etablering Utdanningsdirektoratet Antall elever (+500) Skoleslag (yrkesfaglig studieretning) Betydelig frafallsproblematikk Arbeider aktivt med frafall (gode på operativt arbeid) Rektor (legitimitet) Pedagogisk utviklingsarbeid Skolen samarbeider med eksterne Organisert ungdomsteam på skolen

Bakgrunn «Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» Forankret i «Innsats overfor utsatt ungdom», Prop 1. S ( ) Arbeids- og sosialdepartementet Ett av flere nasjonale tiltak i «Program for bedre gjennomføring i videregående opplæring». «På rett vei. Kvalitet og mangfold i fellesskolen» Meld. St. 20 (KD) Oppfølgingsplan for arbeid og psykisk helse (ASD og HOD) Utdanningsdirektoratet har i OP fått i oppdrag å medvirke Samarbeidsavtale mellom AVdir og Udir ASD, KD, BLD, HOD: Koordinert embetsoppdrag med mål om økt gjennomføring i videregående skole

Modell for samarbeid Modellen for samarbeid som prøves ut bygger på kunnskap om: betydningen av konkret kunnskap om hverandres tjenester og tiltak betydningen for felles arena for konkret samarbeid betydningen av forankrede avtaler om samarbeid

Tjenester og tiltak fra to sektorer Helhetlig oppfølging og samtidige tjenester Skole og NAV arbeider samtidig med elevene både under kartlegging og i oppfølgingen Fra sekvensiell jobbing til parallell jobbing

Hvilke tjenester og tiltak? Fra NAV: Elever som har behov, og fyller eventuelle betingelser, for NAVs tjenester, tiltak og virkemidler skal kunne tilbys dette av NAV- veileder. Aktuelle tiltak og tjenester Opplysning råd og veiledning Stønad til livsopphold Tversektorielt samarbeid, individuell plan Arbeidspraksis Annet Oppfølging i overgang fra skole til arbeid

Hvilke tjenester og tiltak? Fra skole: Ordinær opplæringsløp «Individuell opplæringsplan» / tilpassninger Elevtjenester: Sosialpedagogisk rådgiving PPT Oppfølging fra oppfølgingstjenesten Skolehelsetjenester

 Avgjørende at både skoleleder og NAV-leder ønsker å delta i forsøket.  Direktoratene vil at det utformes en felles søknad fra begge etater og at den er signert av begge lederne  Veien videre  Felles søknad til Arbeids- og velferdsdirektoratet innen 29. mai  Tilsagnsbrev innen 15.juni  Målsetning om oppstart medio august

Piloter i «Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» Det er etablert 10 piloter med NAV-veiledere i vgs skole så langt: Oslo (Stovner og Hellerud vgs) Akershus (Jessheim vgs) Hedmark (Storhamar og Katedralskolen) Vest-Agder (Kvadraturen, Tangen og Vennesla vgs) Rogaland (Godalen vgs) Troms (Tromsø Maritime og Breivika vgs) Finnmark (Alta, Hammerfest, Karasjok og Kautokeino vgs) Det legges til rette for 2 årlige nettverkssamlinger Evalueres av Høgskolen i Oslo og Akershus /AFI Registreringsverktøy