Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
Advertisements

VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 1.september 2015 Rustå for livet 1.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Didaktiske perspektiver om vurdering for læring Hege Knudsmoen, ALU2 mandag 3.mai.
Nav veileder i videregående skole
Denne informasjonen gjelder for
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Studieveien.
Vurdering for læring.
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Nettverksledersamling
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Informasjon om eksamen
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Fellesmøte Fellesmøte.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring Camilla Wiig, HIVE.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Voldsforebyggende opplæring
Nå er vi spente!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Om vurdering og nye eksamensformer
Modul 3 – Intensiv opplæring
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)

Utdanningstradisjoner: Fagutdanning (matte, fysikk, språk m.m.) Røtter i høgskole og universitetssystemet (Hiim og Hippe, s.17) Yrkesutdanning: Røtter i mester/læringetradisjonen (Hiim og Hippe, s.17) Yrkeskompetanse er i stor grad strukturert rundt arbeidsoppgavene/verktøybruk (Hiim og Hippe, s.32) Yrkesfaglærere representerer derfor delvis et annet syn på utdanning, undervisning og læring enn det man ofte finner i akademiske kretser. (Hiim og Hippe, s.31)

Snevert didaktikkbegrep: Fagene læres hver for seg, og så blir det elevens oppgave å sette dem sammen. ….yrkeskompetanse kan ikke betraktes som en «sum» av alle skolefag.. …yrkeskompetanse må utvikles med yrkesvirksomheten og arbeidsoppgavene som strukturerende grunnlag. (Hiim og Hippe, s.35) Yrkeskompetanse er i stor grad strukturert rundt arbeidsoppgavene/verktøybruk

Kilder Hiim og Hippe (2001): Å utdanne profesjonelle yrkesutøvere. Oslo, Gyldendal.

Elevers medvirkning: st.mld.30 - i videregående bør elevene ta større del i planleggingen, organiseringen og planlegging av opplæringen - noen elever er svakt motiverte og lite støtte i hjemmet, det er da viktig at skolen og læreren legger tilstrekkelig ytre trykk i opplæringen - ikke gi elevene mer medansvar enn de er i stand til å ta. Vær bevisst ved bruk av frie arbeidsformer og unngå å være ettergivende for elevene Ansvar for egen læring?

Underveisvurdering

All vurdering i fag -og orden/adferd før standpunkt, er underveisvurdering. (Vurdering på ungdomstrinnet og i videregående opplæring, s. 6) Underveisvurdering kan være: – Underveisvurdering uten karakter – Underveisvurdering med karakter (prøve) (Veiledning i lokalt arbeid med læreplaner, s. 30) – Fagsamtale (2 ganger i året ) – Halvårsvurdering med karakter (midt i opplæringsperioden ) – Avsluttende vurdering (prøve) i gjennomgående fag

All underveisvurdering: Skal gi rettledning om hvordan eleven kan øke kompetansen sin i faget – Dette kan være muntlig eller skriftlig Arbeid, læring og vurdering har alltid vært knyttet tett sammen i yrkesopplæringen. (Dobson et.al.(2009), s. 228)

Fremovermelding Informasjon eleven kan trekke med seg inn i videre arbeid med faget. Gjennom fremovermelding presenterer læreren en plan for fremtidig arbeid for eleven. -Det er essensielt at eleven forstår språket læreren bruker slik at han/hun ser muligheten til videre læring og utvikling. (Dobson et.al.(2009), s. 31)

Kilder Utdanningsdirektoratet: Veiledning i lokalt arbeid med læreplaner. er_24.06.pdf [lastet ned: ] er_24.06.pdf Utdanningsdirektoratet (2010) : Vurdering på ungdomstrinnet og i videregående opplæring. 20er%20vurdering%20for%20laering/Vurdering%20for%20l%C3%A6ring%20i %20forskriften/2/Ny%20vurderingsforskrift_8-10_nett.pdf [lastet ned: ] 20er%20vurdering%20for%20laering/Vurdering%20for%20l%C3%A6ring%20i %20forskriften/2/Ny%20vurderingsforskrift_8-10_nett.pdf Dobson, Eggen og Smith (2009): Vurdering, prinsipper og praksis. Oslo: Gyldendal.

Kognitiv mesterlære

Yrkeskompetanse vs. vitenskap Yrkeskompetanse: Det du trenger for å reprodusere Vitenskap: Det som formidles på universitetet, med tanke på utvikling av ny kunnskap. Skolereformene går mer i retning av at yrkesutøvere til dels skal bygge på vitenskaplighet og anvendelse av teori, for bedre å være rustet for framtiden (Hiim og Hippe(2001), s. 38)

Yrkeskompetanse i dag regnes som mer sammensatt enn det som mesterlære modellen tradisjonelt har dekket. I dag: -Raskere endring og utvikling av fagene -Stadig mer komplekse oppgaver -Jobbing på tvers av fagområder (Dobson et.al.(2009), s. 229) Man må kunne bruke kunnskap som man har i bunnen –denne blir til yrkesutøvelse gjennom samtaler med andre i et praksisfelleskap.

Kognitiv mesterlære: Modellering: – Læreren utfører en oppgave slik at elevne kan observere Coaching – Læreren observerer og støtter mens eleven utfører oppgaven Stillasbygging – Læreren sørger for nødvendige ressurser til at eleven kan gjennomføre oppgaven Artikulering – Læreren oppmuntrer eleven til å sette ord på det de tenker og det de gjør Refleksjon – Læreren legger til rette for at eleven kan sammenlikne arbeidet med andre og diskutere resultatet Utforsking – Læreren inviterer eleven til å formulere og løse egne oppgaver (Dobson et.al.(2009), s )

3 modeller: Akademiske Mester / læringetradisjonen Kognitiv mesterlære

Kilder Dobson, Eggen og Smith (2009): Vurdering, prinsipper og praksis. Oslo: Gyldendal. Hiim og Hippe (2001): Å utdanne profesjonelle yrkesutøvere. Oslo, Gyldendal.