Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Lek og Læring i barnehagen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 Så har vi kommet noen uker inn i det nye barnehageåret, og nye barn og voksne.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Studieteknikk Bison.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Anne Høigård «Barns språkutvikling»
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
1 Kommunikasjon.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl. Gjennom språket trer vi inn i fellesskapet med andre mennesker og får del i samfunnet. Språket gir identitet og tilhørighet. Språket er avgjørende for den intellektuelle, emosjonelle og sosiale utviklingen.» Anne Høigård «Barns språkutvikling»

_em__8t1S8

Prat småbarna smarte! Hjernekirurg Dana Suskind Vi er ikke født smarte. Vi blir det! I barnets tre første leveår dannes nye nervekoblinger i sekundet. Språket setter mest fart på koblingene. Språket legger grunnlag for læringsevne, emosjonell læring, tenking, logikk, språk og matteforståelse.. «Use it or loose it»

«30 million wordgap» Høy sosioøkonoisk status: 2176 ord i timen Arbeiderklassen: 1498 ord i timen Ressurssvakt hjem: 974 ord i timen Ordkløften- prestasjonskløften Hva vil dette ha å si for skolestart?

Tre T-er Tune in Talk more Take turns (Teknologi)

Språk er nøkkelen! utviklingen av vennskap deltakelse i lek kommunikasjon opplevelser læring for å skape et solid grunnlag for senere lese- og skrivemestring i skolen.

Du kan ikke sitte på fanget til en ipad! De siste ti årene er antall foreldre som leser for barna sine halvert Respons Spørsmål Opplevelser og bekreftelse Gjenfortelling, forståelse Lesetempo og fortellerstemme

Høytlesning Et sterkere forhold til deg! Grunnlag for læring Grunnleggende snakkeferdigheter Å kunne lese en bok Bedre kommunikasjonsferdigheter Språkmestring Logisk tankemåte Takle nye situasjoner Forbedret konsentrasjon Viten om at lesing er gøy

Samtalen Å samtale om opplevelser, tanker og følelser er nødvendig for å utvikle et godt språk. Avsendere av budskap Lytter Observerer Mottar og tolker budskap Lærer nye ord og fyller ordene med innhold Lager setninger Tilegner seg grammatikk i en meningsfull sammenheng Lærer å ta tur og gi signaler om at det er andres tur Blir i stand til å følge opp andres innspill Holde fast på et tema og videreføre det

Hverdagssamtalen Krever oppmerksomhet og mental tilstedeværelse, ro rundt seg Bevissthet og prioritering i en travel hverdag De yngste: her og nå. Det jeg ser, opplever, erfarer akkurat nå De eldste: situasjonsuavhengig. Noe som skjer der og da, noe dere har opplevd sammen, noe dere planlegger å gjøre.

Gode språkmodeller Er opptatt av barnets intensjon og innholdet i det barnet sier Responderer med ord og handling- barnet opplever å bli forstått og erfarer at det er nyttig å bruke språket. Eks! Anerkjenner barnet. Du er interessant å prate med! Vær oppmerksom på hva barna er interessert i. Gjerne øyekontakt Stillasbygger: gjentar med en hel setning der barnet uttrykker med enkelt ord: Ola lese

Språkmodellering Rette fokus mot innhold, ikke korrigeringer «Vovva løpa» Den voksne ser i samme retning som barnet og sier «Ja der er en hund. Hunden løper. Den løper fort. Hvor tror du den skal?»

Sette ord på Sette ord på handlinger mens du utfører de. For eksempel påkledning, stellesituasjon Hverdagskommentator: måltid, tur, butikk, kveldsstell. Unngå ord som den, det, de. Forklare og konkretisere vanskelige ord: yrker

Invitere til samtale Åpne spørsmål krever fortellende svar og viderefører samtalen(voksne stiller i stor grad lukkede spørsmål til barn) Hva, hvem, hvor, hvorfor, hvordan.. Se på bilder fra opplevelser dere har hatt sammen. Gjenfortelle, huske, utvide ordforråd.

Refleksjoner Når er samtalen god? Hvilke premisser må være tilstede for å fremme sjansene for en god samtale? «Når jeg henter barnet mitt i barnehagen, spør jeg hva han/hun har gjort i dag. Da svarer han/hun bare husker ikke/ vet ikke/ trekker på skuldrene. Hvordan skal jeg få barnet mitt til å fortelle fra dagen sin?» Når barnet mitt kommer hjem fra barnehagen, er han/hun sliten og har bare lyst å slappe av med ipad eller tv. Det er jo også ganske praktisk for da får jeg gjort unna litt av hvert.