Polen Italia Norge Belgia Spania. Trygghet Faglig mestring Relasjoner Motivasjon og selvrespekt Forutsigbarhet The golden 5 Målet vårt i prosjektet har.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
KLASSELEDELSE.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Mestring og forebygging av depresjon
Lørenskog Idrettsforening
Kroppsøvingsdidaktikk
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
Barns læring, voksnes ansvar!
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
HelART i Ulåsen barnehage
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Velkommen til et nytt skoleår!
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Eksamen Hva har jeg lært?.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Liv M. Lassen og Nils Breilid
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Helsesøsterkongressen 2017
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
1 Kommunikasjon.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
«Den gode timen på Saltvern»
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Polen Italia Norge Belgia Spania

Trygghet Faglig mestring Relasjoner Motivasjon og selvrespekt Forutsigbarhet The golden 5 Målet vårt i prosjektet har vært å prøve å lage et program som kan støtte/hjelpe lærere i å skape et godt læringsmiljø. Prosjektet er fundamentert i vissheten om at skolen er en viktig arena med tanke på barn og unges dannelsesprosess og sosiale utvikling. Barn som er i risiko for sosial eksklusjon presenterer en sårbarhet som trenger spesiell oppmerksomhet. Læreren må være en dyktig klassekleder og være i stand til å skape god sosial og faglig utvikling for det enkelte barn samt skape et godt læringsmiljø.

Fokus nr 1 : Klasseledelse Mål : 1.Skape konsentrasjon og god arbeidsatmosfære i klasserommet 2.Fremme læring 3. Skape prososiale holdninger og bygge positive verdier i klasserommet Basisferdigheter : A. Å kunne forholde seg til flere ting samtidig. B. Å vite hva som skjer i klasserommet og vise klassen at du er oppmerksom C. Å kunne kommunisere med elever/klassen slik at de skjønner og forstår dine eventuelle D. Å vite hva som rører seg/skjer blant elevene ( hvem styrer, hvem er populær, hvem er ensom osv,

Tiltak : (Key steps) 1.1. Flyt og kontinuitet ( sikre at prosesser ikke stopper opp i klassen, at en klarer å holde tråden samtidig som en klarer å gripe inn overfor uro) 1.2. Oppmerksomhet (Holde høy grad av oppmerksomhet på hele klassen og ha oppmerksomhet omkring det positive som skjer og formidle dette) 1.3. Proaktivitet ( gripe raskt inn i forhold til problematferd og løse problemer på lave trinn gjennom lav stemmebruk, nært elev, bruk av blikk og tegn) 1.4. Progresjon (lage seg et personlig program for korrigering av atferd der en gradvis øker intensiteten) 1.5. Preaktiv (Arbeide i forkant. Hva kan jeg gjør for at problemer ikke oppstå

1.6. Reaktivt arbeid ( snakke med elever i etterkant og lage avtaler med elevene for å hindre at ting skjer på ny) 1.7. Matching ( at tiltak og inngrep står i rimelig forhold til elevens atferd) 1.8. Timing ( Å gripe inn i rett øyeblikk, helst tidlig) 1.9. Momentum (Å jobbe bevisst med å ha rett rekkefølge i aktiviteter og i beskjeder) Forutsigbarhet ( gjennom å bruke forankring- hva skjedde sist og forespeiling –hva skal skje i dag Identifisere og bryte mønstre ( Se etter negative samhandlingsmønstre mellom elevene eller mellom deg og elever og bryt disse gjennom å prøve andre tiltak/konsekvenser enn du vanligvis gjør) Oversikt ( bruke tavla til å skrive beskjeder/meldinger etc.

Fokus 2 : Relasjonsbygging Mål : Etablere en god og trygg relasjon mellom lærer og den enkelte elev basert på gjensidig respekt og involvering.. Basis ferdigheter : A. Se etter og anerkjenne kvaliteter hos den enkelte elev B. Komme i posisjon, som å være med elevene og bruk tid på /med dem. C. Vise interesse for den enkelte elev (skole/fritid/følelser etc.) D. Kulturell kompetanse : Hvordan er det for eleven å vokse opp i dag? Evaluerings kriterier : Lærers kompetanse Vennlighet Emosjonelt stabil Eksternalisering Personlig utstråling.

2.1 Bruk navn når du henvender deg til en elev og se til at du ”ser” eleven minst en gang hver time. ( se på, være nær, skryte av, hjelpe etc) 2.2. Gi konstruktiv og positiv tilbakemelding til eleven og fokuser på positiv alternativ atferd Bruke gylne øyeblikk for å vise genuin interesse for den enkelte elev i situasjoner som byr seg, ofte utenfor klasseromarenaen Smil/vis interesse og vis tydelig at du ”ser” eleven utenfor klasserommet 2.5.Prøv å ta elevens perspektiv i problemsituasjoner og vær villig til å lytte til forklaringer/beskrivelser Fokus 2 : Relasjonsbygging – Tiltak/Key steps

2.6. Bruk humor 2.7. Bruk sosial profilering, bruk elevens kvaliteter, godt utført arbeid eller god oppførsel som en felles referanseramme i klassen 2.8. ”Bruk blanke ark” : Hver dag og hver time gir nye muligheter 2.9. Husk hva eleven forteller deg og ta dette opp igjen ved passende anledning.(vise interesse) 2.10 Lærer forteller om seg selv

Fokus 3 : Sosialt klima Mål : Å skape et sosialt klima i klassen som sikrer læring, konsentrasjon, motivasjon, positiv selv følelse og positive relasjoner Basis ferdigheter : A. Å være i stand til å løse problemer sammen. B. Samarbeidsferdigheter C. Positiv klasseidentitet (vi klasse) d. Ferdigheter i å fornye seg og gjøre ting bedre.

3.Sosialt klima. Tiltak/key steps 3.1. Øke elevenes kunnskaper om hverandre gjennom intervjuer etc Lage 3-5 positive regler sammen med klassen som berører relasjoner og klima. ( hvordan vi skal ha det sammen og være med hverandre) 3.3. Systematisk positive bekreftelser til klassen ( hva du er fornøyd med) 3.4. Å utvikle autonomi ( selvstendighet), lære å stå for noe, kunne ta valg, begrunne sine valg, bruke læringsstrategier) 3.5. Lage muligheter for at elever kan hjelpe og støtte hverandre 3.6. Systematisk bruk av selvevaluering etter hver time, hver dag, hver uke Gjøre ting sammen ( sosialt, faglig) 3.8. Sette felles mål for klassen.( sosialt - faglig)

3.9. Signifikans ( bruke positive elever som rollemodeller i klassen) Elevdag : En elev er i fokus, intervjues felles i klassen, får spesiell oppmerksomhet Hemmelig venn aktiviteter Samarbeidslæring (Johnson and Johnson) Konfliktløsning I klassen. (Sett av tid til og tren på forskjellige konfliktløsningsmodeller Følelser (Være i stand til å uttrykke egne følelser, krav og behov og at det sosiale klima tillater dette) Være prososial (Hjelpe andre) Utsmykke klasserommet sammen. (blomster, tegninger etc.) Klasseromorganisering (pulter etc.)

Fokus 4 : Tilpasset læring. Mål : Øke enkeltelevens faglige kompetanse, motivasjon og bygge opp elevens faglige selvfølelse Basisferdigheter : Trygt læringsklima hvor det aksepteres feil og hvor det å spør om hjelp er positivt Gode relasjoner i klassen. Positiv holdning til alle elever. Systematisk undervisningsplanlegging hvor den didaktiske relasjonsmodellen brukes. Framelske individuelle lærings ferdigheter gjennom tilbakemelding fra lærer Framelske elevenes innflytelse i læringsprosessen

4.1. Gi elevene muligheter for å kunne velge. ( oppgaver – arbeidsmåter - nivå 4.2. Rette oppgaver med grønn penn ( hva er bra) 4.3. Privat og ikke offentlig evaluering og feedback til elever Fokusere på personlige læringsstrategier og fremme bruk av læringsstrategier 4.5. Ta utgangspunkt i elevenes virkelighet og interessefelt ved planlegging av lærestoff Spesialundervisning innen klassens rammer eller i nær tilknytning.

4.7. Bruke selvinstruerende materiell Bruke forskjellige selvevalueringsskjema for elevene Bruke andre elever som ressurs og hjelpelærere Gi ”Golden Five” elevene ekstra hjelp og støtte Bruke arbeidsplaner som redskap for individuell tilpasning.

Fokus 5 : Hjem - skole samarbeid Mål : Å skape et klima for samarbeid mellom foreldre og lærer for å øke levens faglige ferdigheter og øke sosial inkludering i klasserommet. Basisferdigheter. Gjensidig respekt og forståelse.

5.1. Ringe hjem med jevne mellomrom for å gi konkrete positiv tilbakemeldinger Spør foresatte på samtaler om hvordan de føler deres barn mestrer og trives Bruk et skjema som foreldrene tenker gjennom før samtaler med lærer som inneholder emner som mestring, selvfølelse, faglig tilpasning, forventninger etc Lage læringskontrakter mellom skole, elev og foresatte. ( vedlagt) 5.5. Se til at foresatte til våre utvalgte elever møter til samtaler.

5.6. Vise interesse for elevens hjemmearena og fritid Gå gjennom ” Hjemmets læreplan” på foreldremøte.( vedlagt) 5.8. Inviter foresatte til å besøke skolen for å se på elevarbeider og klasserom Organiser familiegrupper (Grupper av foreldre som tar elevene med ut på aktiviteter en gang i måneden.) Ha et positivt fokus i samtaler/konferanser med foresatte og elev

The golden 5 3.Tilpasset læring 4.Hjem skole samarbeid 5.Klasseledelse 1.Relasjonsbygging 2. Sosialt klima