Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg 20.5.15 Anne Greve.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Samhandling.
-ikke bare for zippylæreren…
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Klasseregler.
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Selvfølelse vs selvtillit
Venn kommer av norrønt: Vinr
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Utviklingsøkologiske modell
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Venn kommer av norrønt: Vinr
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Barns læring, voksnes ansvar!
VOKSENROLLEN i UTELEIKEN
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
-ikke bare for zippylæreren…
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Grunnleggende verdier for oss:
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg 20.5.15 Anne Greve

Hvem er jeg? © Anne Greve –2015

Vennskapsbegrepet Hva betyr det å være en venn? Hva betyr det å ha en venn? © Anne Greve –2015

Hvorfor vennskap? Vennskap er viktig fordi det handler om kvaliteten i barns (og voksnes) liv. Vennskap spiller en rolle for vår trivsel – og indirekte kanskje for vår helse. Vennskap spiller en viktig rolle for å fremme evnen til kommunikasjon og følelsen av tilknytning og identitet. © Anne Greve –2015

Hva er vennskap? Et ønske om å være sammen med én eller flere bestemte personer. Venner kan ikke byttes ut. Nærhet og tilknytning Avstand Hver vennskapsrelasjon er unik Gjensidighet Aristoteles: vennskap som dyd © Anne Greve –2015

Møtet Gjentatte møter gjør det mulig å bygge opp vennskapsrelasjoner. Møtet er en forutsetning for å forstå andre. Opplevelse av et felles ”vi” © Anne Greve –2015

Lek – en arena for utvikling av vennskap? Lek er en væremåte, barn MÅ leke. Hvilke muligheter har barna for å gå inn i «dyp» lek med en eller to andre barn – og hvilken rolle spiller barnehagelæreren i barns lek? Beskytte leken, slippe til nye barn. © Anne Greve –2015

Vennskapets kompleksitet Vennskapets unike karakter Ingen vennskap er mer betydningsfulle enn andre © Anne Greve –2015

Utfordringer og dilemmaer Leken i barnehagen er truet pga. stort læringspress Ferdige programmer hindrer utøvelse av profesjonelt skjønn Rammevilkår: for mange barn i gruppene, for liten kompetanse hos de ansatte. Personalet holdninger til barn. Personalet som «mobbere» © Anne Greve –2015

Styringsdokumenter Aktiviteten blir i større og større grad forventet å sørge for eller legge til rette for læring i snever forstand. Tidlig innsats (barnehagen) Også leken blir gitt verdi fordi den forventes å være en læringsstøttende aktivitet © Anne Greve –2015

Programmert vennskap Diverse kartleggingsprogrammer og –verktøy (f.eks. TRAS) og programmer som skal føre til utvikling av barns sosiale kompetanse, anti-mobbeprogram, osv. Slike program er dyre, bortkastede og i verste fall krenkende overfor barn. Barnehagelærere må selv velge hvilke verktøy de vil bruke i sitt arbeid med barna. © Anne Greve –2015

Rammevilkår Flere og flere barn i gruppene, stadig fler yngre barn (For) lav kompetanse hos de ansatte © Anne Greve –2015

Holdninger til barn – pedagogisk plattform Barn som objekt Barn som subjekt Barn som sårbart Barn som kompetent Barn som medvirkende deltaker i et demokrati Barn som investering Enten – eller eller både og? Alt på en gang? Hva betyr barnesynet for den pedagogiske plattformen? Hva er barnehagens viktigste oppgave? © Anne Greve –2015

Personalet som «mobbere» Mobbebegrepet i barnehagen: barnet får ansvaret. Mobbing er ALDRI barnets ansvar, det er ALLTID de ansatte i barnehagen som har ansvaret. Noen barn blir syndebukker Personalets kroppsspråk Irettesettelser i plenum Eksempel med Nils og søppelbilen © Anne Greve –2015

Barnehagelærerens og assistentenes ansvar Hvor absolutte må reglene i barnehagen være? Å være nær barna både fysisk og psykisk Ta hensyn til vennskap i all planlegging. Ingen vennskap er mer betydningsfulle enn andre. Åpenhet, nysgjerrighet, refleksjon Ikke oppmuntre mobbing. © Anne Greve –2015

Barnehagelærere og assistenter med mot Barn trenger barnehagelærere og assistenter med mot til å stå opp for det de mener er viktig i arbeidet med barn. Barn trenger barnehagelærere og assistenter som har mye kunnskap, også om de yngste. Barn trenger å bli sett og respektert. Ikke minst gjelder dette de yngste barna. © Anne Greve –2015

Holdninger til jobben Hva er det viktigste i jobben som barnehagelærer/assistent? Hva signaliserer vi til andre om jobben vår? Hvordan er arbeidsfordelingen hos oss, forhold mellom barnehagelærere og assistenter/fagarbeidere? Hvilke planlagte aktiviteter må gå ut ved sykdom? (Hva er «salderingsposten» hos oss?) © Anne Greve –2015

Holdninger til deg selv som barnehagelærer/assistent Hvem er jeg? © Anne Greve –2015